Gå til innhold

Import og bygging av ferdighus fra Baltikum


SveinHa

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en eiendom med et hus fra ca 1840 og som er påbygget et par ganger, senest i 1975. Huset er i så som så stand, har hatt beskjedne lekkasjer i tak over tid, SVÆRT mangelfullt vedlikeholdt over tid, taket MÅ skiftes. Pga husets alder er det sefrak registrert og alle tiltak må søkes fylkeskommunen, kommunens antikvar er helt overstyrt men sier at pga tidligere godkjent tilbygg er husets historiske verdi neppe intrressant.

 

Tenker da tanken om å rive og bygge nytt og gjerne ferdighus fra øst. Akkurat det å importere et flatpakket hus er vel neppe de store problemene men skal en sette det opp her til lands kan en jo risikere at om en spiker ikke er dokumentert ihht norske standarder kan jo huset være gullegodt men likevel pr definisjon "ubeboelig".

 

Finnes der firma som importerer ferdighus fra tyskland/baltikum OG som monterer og tar seg av den norsk papirmøllen? På Karmøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEFRAK er kun en registrering av bygninger eldre enn hundre år, i seg selv gir det ingen søknad/meldeplikt til fylkeskomunen.

Det er andre ting, som alder, orginalitet eller andre ting som bestemmer bygningens verneverdighet, og som gir høri.g til fylkeskomunen. Det er komunen som fatter vedtak, ikke fylkeskomunen.

 

Skal du rive går søknaden til høring hos fylkeskommunen om bygningen er eldre enn fra 1850, eller på annen måte er verneverdig.

 

 

Om bygningen er nyere enn fra 1850 vil

kommunens reguleringsplan være retningsgivende angående ombygging osv. Bare om den har bestemt at fylkeskommunen har høringsrett vil de normalt befatte seg.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags type hus er det snakk om at du kjøper på den aktuelle eiendommen?

 

Ofte er det mye for pengene å få rehabilitert det til god bostandard og opprinnelig utseende, fremfor å bygge nytt?

 

Samtidig får du et litt mer unikt hus, fremfor byggesett-hus som av og til kan være litt anonyme.. ?

Dessuten er jo mange gamle hus bygget i gode trematerialer, kontra mye av dagens materialer og byggprodukter i ferdighus, som består mye av papp-panel, papp-listverk og plastvinduer..

 

Men, dette er selvfølgelig smak og behag, og jeg har full forståelse for at du ønsker helt nytt hus også. ?

Hilsen Tømrer Torres. ?

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kona som er mest giret på nytt. Jeg har en god plan om ombygging som ivaretar det opprinnelige samtidig som et påbygg fra 1975 integreres og ikke framstår som en "container" som er plassert inntil et gammelt hus (slik de gjorde mye på 70 tallet).

 

Nå er eiendommen kjøpt så ting begynner å konkretisere seg. Kommer med mer info om litt, akkurat nå sitter jeg å knotter på telefonen på Kreta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ... jeg er GRØNN av misunnelse. Flott eiendom, flotte omgivelser.

 

Når det gjelder huset så hadde jeg spandert på en time eller to i drodling med arkitekt om dere er i tvil om riving/ombygging. (Om dere overveier dette så bruk mye tid på å finne riktig arkitekt å drodle med.) Jeg er glad i å bevare, selv om utgangspunktet kan være vanskelig. Dog er det en kjennsgjerning at ikke alle er like interessert i den tilnærmingen - og ikke alle gamle hus har særlig med bevaringsverdig karakter/utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikten er litt i grenseland, en ser havet en del hundre meter unna mellom et par trær men VELDIG usjenert og fredelig eiendom. Stort potensiale som megleren sier men det betyr jo bare "helsikes masse arbeid som ikke er gjort".

 

Nåværende eier har gjort helt nøyaktig INGENTING på 8 år så der er er en smule etterslep på vedlikehold i tillegg til nødvendige reparasjoner. Der er f.eks. Langbein-takrenner, dvs. takrenner innendørs... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder huset så hadde jeg spandert på en time eller to i drodling med arkitekt om dere er i tvil om riving/ombygging.

God ide. Jeg har en helt konkret plan allerede men trenger litt tid i huset før jeg bestemmer meg.

 

Stuen er koselig som den er men jeg tenker å fjerne den grå veggen med TV på og ta mitt nåværende kjøkken nesten umodifisert inn i kjøkken/stue. Det tror jeg blir en meget god løsning. Loftstrappen i kjøkkenet må flyttes. Sittekroken i stua blir da i andre enden i forhold til i dag.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å slippe å sitte de neste årene og lure på hvordan i all verden man skal slå ihjel all tiden. :D

DEN kjenner jeg.... med hus, land Rover og hytte som består av hus, uthus/bryggerhus, låve, garasje, hytte, lite uthus, tømra båthus og 80 mål tomt, derav 7 mål plen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

DEN kjenner jeg.... med hus, land Rover og hytte som består av hus, uthus/bryggerhus, låve, garasje, hytte, lite uthus, tømra båthus og 80 mål tomt, derav 7 mål plen ;)

 

Glemte å legge på 3 gutter i alderen 3-9år

Jaja...da er det bare å glede seg til den eldste blir gammel nok til å slippes på plenklipperen. ;)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...