Gå til innhold

Hage type gammal


radovan

Anbefalte innlegg

No treng eg råd og hjelp her. Dette er enno ein ting eg veit for lite om og alle innspel er velkomne.

 

Vi skal muligens "justere" ein hage her, og eg vil gjerne vite kva slags plantar eg bør få tak i.

 

Fordi; eg har etterkvart blitt meir begeistra for den typen hagar som fanst her i området for ei stund sidan. Dvs matnyttig no-nonsense-hage. Dette er ikkje så lett å finne relevant info om, sidan alt er retta inn mot mest mogeleg spektakulær hage med alt pengar kan skaffe og litt til. Men eg vil ha old-skool. ;)

 

Altså bærrunnar, jordbæråker, fruktre, "vanleg" gras. Lite prydplantar, men kanskje roser av ein eller annan type, rododendron e.l.

 

Ikkje massevis av vanskelege plantar som må plantast på nytt kvart år, som må ha spesialstell eller spesialgjødsel. Heller ikkje urtebed eller unødig krimskrams. Det kan sjølvsagt finnast ting eg ikkje er klar over som var vanleg på oldemor si tid?

 

Det er viktig at dette er ting som tåler ekte vinter med ein del snø og kulde. Vekstsesongen er ein del kortare enn ved havnivå, vi ligg på 300 moh.

 

Kva skal eg sjå etter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagelag og gartnere i område kan være lurt å spørre. De har gjerne god kontroll på passende artslister for det spesielle området.

 

Det er sjølvsagt eit alternativ og eg kjem nok til å sjekke det opp.

Men eg er generelt skeptisk til fagfolk, for dei har fasiten, eller iallfall trur dei som regel det, og når du kjem med noko som er utanfor pensum tek du per definisjon feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No treng eg råd og hjelp her. Dette er enno ein ting eg veit for lite om og alle innspel er velkomne.

 

Vi skal muligens "justere" ein hage her, og eg vil gjerne vite kva slags plantar eg bør få tak i.

 

Fordi; eg har etterkvart blitt meir begeistra for den typen hagar som fanst her i området for ei stund sidan. Dvs matnyttig no-nonsense-hage. Dette er ikkje så lett å finne relevant info om, sidan alt er retta inn mot mest mogeleg spektakulær hage med alt pengar kan skaffe og litt til. Men eg vil ha old-skool. ;)

 

Altså bærrunnar, jordbæråker, fruktre, "vanleg" gras. Lite prydplantar, men kanskje roser av ein eller annan type, rododendron e.l.

 

Ikkje massevis av vanskelege plantar som må plantast på nytt kvart år, som må ha spesialstell eller spesialgjødsel. Heller ikkje urtebed eller unødig krimskrams. Det kan sjølvsagt finnast ting eg ikkje er klar over som var vanleg på oldemor si tid?

 

Det er viktig at dette er ting som tåler ekte vinter med ein del snø og kulde. Vekstsesongen er ein del kortare enn ved havnivå, vi ligg på 300 moh.

 

Kva skal eg sjå etter? :)

 

Du skal ha gamle, engangsblomstrende roser; lirosa, husmorrosa, namdalsrosa, moserose, diverse rugosahybrider som f.eks nellikrosa i rosa, hvit, skarlagensrød - alle disse er godt herdige.

Andre prydbusker vanlig brukt er syrin, buskkaprifol og alperips. Se etter gamle typer syrin, ikke importerte, podede. Vær klar over at rotekte roser som vi snakker om her - ofte kan spre seg. Velger du å kjøpe podede roser så vær NØYE på å plante podestedet ("klumpen") minst 10, helst 15 cm under jorda, sånn at de ikke fryser ihjæl.

 

Stauder: dagliljer (brun og gul daglilje er sorter som har overlevd på "torp" alene lenge), sibiriris og bladliljer og masse akeleier, prydstorkenebb, bondepeon og duftpeon, liljekonvall (NB - sprer seg med rottråder), stormhatt, "hvite dupper", "kyss meg over gjerdet", skogskjegg (på bildet sammen med Hurdalsrosa - du vil ha en hannplante, da de har finest blomster) og kanskje tyrihjelm (svært giftig). Disse staudene kan du ofte finne lettere på plantebyttearrangement enn hos forhandler. (Hos plantasjen kommer det meste fra Nederland og bare ca 30- 50% vil være vinterherdig hos deg.... Har du et lokalt staudeutsalg som selv avler, og ikke importerer så er sjansen stor for klimatilpasset fangst. Alt dette er relativt selvgående etter etablering - også hos deg.

 

På veggen kan du ha kaprifol (svært giftige bær), humle eller klematis type 1 (den som kommer fra grunnen av hvert år) eller alpeklematis.

 

Du vil ha et relativt seintvoksende gress med høy innblanding av smalbladede sorter (type villablandinger - styr unna fotball-blandinger/hurtigvoksende blandinger) og du vil antakelig også ha morell, eple, kirsebær, plomme (opal er en god, herdig sort - ellers må du se på hva klimaet hos deg sier... og har du rådyr må du ta det i betraktningen - stylterottene er ville etter frukttrær om vinteren. ) For å få tak i riktige sorter av disse er du nesten avhengig av lokalkunnskap. Spør nærmeste gartner, eventuelt hagelag. I hagelagene er det MYE lokalkunnskap og de er veldig glade for å dele både planter og kunnskap. De har kanskje også byttedager/staudesalgsdager.

 

Jordbær: senga sengana er god på smak og en fin allroundbær, men på grunn av meldogg er den nesten ute av bruk. Korona er arvtageren og nesten like god på smak. Den er også en fin syltebær.

Ellers: rabarbra, gressløk (bare kjøp en tue i butikken og akklimatiser ut), rød/gul rips, stikkelsbær (ofte utsatt for meldogg), solbær - om du liker sånt, og kanskje et bringebærland (krever en del tilsyn, så kanskje ikke).

 

Er det noe mer du lurer på så bare spør... Jeg er vokst opp med hage og planter i blodet... Mamma likte stauder, pappa samlet trær...

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, igjen leverer VBF svært interessante "off topic"-nyttige tråder. Denne må jeg følge. Vi har 3 mål med eiendom som er på vei tilbake til naturen, spesielt fordi "stylterottene...he-he, ikke hørt den før, eter alt. Vi bor i huset mine besteforeldre bygget på 20 tallet og har en hage med mange av de refererte planten, men fordums prakt er borte. Det er rett og slett litt flaut og vise frem eiendommen til de gamle i slekta nå. Men etter å ha vokst opp der, og nå er ansvarlig, så har jeg sett og ser at alt vi betaler oss fra sans og samling på av moderne ikkespesielt-herdige planter går rett i gapet på stylterottene.

So...hva får snylterne til å skygge banen. Eller hvilke planter spiser de ikke. Vi har mye epler og har ergo stående invitasjon til etegilde hele høsten, og derfor så er de jo hos oss hver dag hele året. Hyggelig det, men jeg skulle gjerne sett at det var litt farger og ikke bare grønt, spesielt utover ettersommer og høst.

Håper ikke jeg stjeler spalteplass Radovan..tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot stylterotter? En Range Rover med slange fra eksosen ned i et av hullene i 10 - 15 minutter er effektivt - kanskje ikke helt lovlig. Hvis du skulle gjøre det; se at det ryker fra hullene rundt om kring. Gjenta etter fjorten dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot stylterotter? En Range Rover med slange fra eksosen ned i et av hullene i 10 - 15 minutter er effektivt - kanskje ikke helt lovlig. Hvis du skulle gjøre det; se at det ryker fra hullene rundt om kring. Gjenta etter fjorten dager

 

ref Yarnslayer:

"....og har du rådyr må du ta det i betraktningen - stylterottene er ville etter frukttrær om vinteren"

 

Men jadda, jeg har sånne i bakken også. OG, jeg har en Tempo Corvette 390 fra 1972 som ryker noe helt grønnjæ...g :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til yarnslayer for eit veldig informativt innlegg. Eg hadde håpa ho skulle slenge seg med sidan eg veit ho har greie på botanikk. :)

 

Elles håpar eg alle som vil kastar seg på i god gammal VBF-stil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke ikke den med rådyr - stylterotter ?

Trodde det var snakk om jordrotte. ?

En svært hageinteressert i slekta sa om jordrotte at de var så gærne at de kom til å gnaga styltene av beina på folk hvis noen prøvde seg med stylter mellom grønnsakssengene. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke ikke den med rådyr - stylterotter ?

Trodde det var snakk om jordrotte. ?

En svært hageinteressert i slekta sa om jordrotte at de var så gærne at de kom til å gnaga styltene av beina på folk hvis noen prøvde seg med stylter mellom grønnsakssengene. ?

 

Mot underrgrunnsrotter - vånd - trenger du katt. Har ikke sett noe annet som virker. Du kan ende opp med mange katter før du finner en med godt jaktinnstinkt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, igjen leverer VBF svært interessante "off topic"-nyttige tråder. Denne må jeg følge. Vi har 3 mål med eiendom som er på vei tilbake til naturen, spesielt fordi "stylterottene...he-he, ikke hørt den før, eter alt. Vi bor i huset mine besteforeldre bygget på 20 tallet og har en hage med mange av de refererte planten, men fordums prakt er borte. Det er rett og slett litt flaut og vise frem eiendommen til de gamle i slekta nå. Men etter å ha vokst opp der, og nå er ansvarlig, så har jeg sett og ser at alt vi betaler oss fra sans og samling på av moderne ikkespesielt-herdige planter går rett i gapet på stylterottene.

So...hva får snylterne til å skygge banen. Eller hvilke planter spiser de ikke. Vi har mye epler og har ergo stående invitasjon til etegilde hele høsten, og derfor så er de jo hos oss hver dag hele året. Hyggelig det, men jeg skulle gjerne sett at det var litt farger og ikke bare grønt, spesielt utover ettersommer og høst.

Håper ikke jeg stjeler spalteplass Radovan..tips?

 

Min erfaring er at de spiser nesten alt...

Råd:

- blodmel (tja... )

- salmiakk (bivirkninger - kan drepe planter helt uten hjelp av rådyr)

- pisse i buskene (tja ... kan også hjelpe mot godt naboskap)

- CDer hengende i trærne (hjelper bedre mot bærspisende fugl enn mot rådyr)

- gjerde (stort sett bare en morsom utfordring)

- såpe (du tuller nå - får bare reine stylterotter av sånt?)

.... se for øvrig poster fra dengangen jeg hadde hage (og stylterotter)

https://smgj.wordpress.com/2009/05/04/som-man-roper-i-skogen-fr-man-svar-dagens-tema-er-rdyr/

 

Mitt råd er å anskaffe seg hund + gjerde som holder hunden inne, og planter som forøvrig tåler stylterottebeskjæring .... :(

 

Nå vet ikke jeg hvor du er hen i norges langstrakte land - men i de fleste områder har hagelaget staudesalg en eller to ganger i året. (Ofte i månedsskiftet mai/juni.) Dra dit. Du får tak i det som trives nok i området til å spre seg - og det er det som du trenger når du skal foré stylterotter. (Tips - på markeder skal du se etter stauder som er delt fra, ikke frøplanter.)

 

EDIT - så ikke at du nevnte seinsommer/høst spesielt. Der er min erfaring at stylterottene faktisk finner mat utenfor hagen. Dessverre er det også en dødtid i hagen.

Blomster å anbefale da:

Astilber

Clematis, "gruppe 2" - dette er høytiden for disse, de kan også slippes løs i blomsterbedet, ikke bare opp.

Ormedrue

Strandkattehale

Rudbeckia

Akeleiefrøstjerne

Lavendel

 

Ellers - dahlia/georginer og sommerblomster.

 

Og - du trenger ikke så mye som blomstrer dersom du har litt variert bladverk.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til yarnslayer for eit veldig informativt innlegg. Eg hadde håpa ho skulle slenge seg med sidan eg veit ho har greie på botanikk. :)

 

Elles håpar eg alle som vil kastar seg på i god gammal VBF-stil. :)

 

Glemte å nevne at du nok får enklest vedlikehold gjennom å velge tuedannende stauder om du skal ha stauder.... De aller fleste jeg har nevnt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vært arvelig belastet, men er det ikke. Far min jobbet med stauder på Norges Landrukshøgskole (NLH) på Ås i 35år. Det som nå heter Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Hagen hjemme hos meg preges av at det som overlever får bli...

 

Skogskjegg og Syrin stod på svartelista. Nå finner jeg de ikke. Har de blitt tatt inn i varmen igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både skogskjegg og syrin er blant favorittane, men skogskjegg er blitt heilt umogeleg å få tak i. Lurer på om den er komen på ei eller anna fy-liste?

 

Vi har ikkje noko problem med rotter, verken med eller utan stylter. Er ein del hjort her, men den kjem ikkje så nær husa.

 

(Hornindal, S&F. M&R om nokre år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbær = Kristin, god og søt. (Ribes Nigrum Kristin) Herdighet H7, så den burde kunne passe hos deg.

Ellers vil jeg anbefale bjørnebær, husker ikke hva de heter, men gode er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel hage må ha Løytnant hjerter, synes jeg.

Blodmel hjelper mot hjort. Ihvertfall i hagen min.

Sukkererter er koselig å ha. Snacks når du er ute å steller i Hagen.

 

I en lun krok setter du av plass til en bålpanne og et par gode stoler med reinsdyrskinn i.

 

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...