Gå til innhold

Pipesett 1/4"


JokerS30

Anbefalte innlegg

Har 1/4 fra Kamasa og et ukomplett Snap-On fra 60-tallet som jeg handlet på loppemarked. Kamasa er veldig bra. Men jeg har sans for at det i et 1/4-sett også finnes lange piper.

Kjøpte dette en gang jeg var i England, kan sikkert skaffes på postordre. Ikke så diger boks, til tross for det har både tomme- og mm-størrelser. Kommer godt til nytte hvis det er mye gammelt engelsk i garasjen.

Heter Clarke pro79 og koster ca 30 pund. Sikkert laget i østen, men har brukt det i ti år uten at skralla har røket.

 

https://www.machinemart.co.uk/p/pro79-39-pce-1-4in-dr-afmetric-socket-/

1700479.jpg

Endret av SmithCorona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Henter denne igjen da jeg regelrett VRAKET 3/8" skralla mi idag, når jeg demontere hub`en på D2en. 
Jeg banket bare bittelitt med hammer, og vips, enveisskralle 

( til mitt forsvar, det var ganske trangt der, og jeg har faktisk ikke latmannsarm til 3/8" piper.

 

Så da må jeg supplere litt.  Jeg syns biltema har fallert veldig, de nye seriene som er kommet siste 2-3 år er ganske grove og kladdete, de som var for 4-5 år siden var veldig smekre og slanke..
En kompis lurte på om jeg sku bli urmaker med det 3/8" pipemaset - men jeg syns dette er veldig kjekkvindt til mye bruk, selv om jeg nok bør være flinkere til å benytte latmannsarm for å brekke løs ting...

Ikke veldig imponert over Bacho egentlig, Biltema skralla mi har tålt at jeg har stått å banka på den med den rekylfrie hammeren for å få løs ting, og den er sikkert 15 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fremdels mine gamle Bahco pipesett i 1/4, 3/8, 1/2 og 3/4. Alle settene er minst 25 år gamle. Ingenting har gått i stykker, har rotet bort et bar piper som har blitt byttet ut i nyere. Bruker også litt fra et 40 år gamet Hazet sett.

 

De fleste i dag kjøper de oransje pipesettene fra Bahco, de billige, har vel ikke sett noen de røde settene fra Bahco på mange år i noen butikker.

 

Føler generelt at alle merker er blitt dårligere, da det fokuseres mest på pris. Mitt gamle Bahco 1/4 pipesett med bits og PU kombinasjonsnøkler kostet i sin tid 6000......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt påeng det fRRode... men for meg er også tilgjengelighet et moment:
svært mange leverandører, selger KUN via forhandlere, og det er forhandlere som har en bråte merker  porteføljen, og selvsagt helst vil selge det de tjener mest på.

Både Bacho og Hazet leverer f.eks løs innmat til skrallene sine. Selve " bitsen " på latmannsarmen på Hazet kan også byttes ut. Det hjelper litt lite når butikken insisterer på  "ja, men en ny skralle koster bare 300,- da, og da kan du jo slippe å overhale den gamle....

Jeg LIKER tanken på at det fins reservedeler, og at jeg kan få tingene mine til å vare LENGE. Jeg byttet drivreim på Bosch beltesliperen min for litt siden, den var 15 år gammel, og ganske bra brukt, men ble helt fin igjen med bytte av en drivreim til 90kr. 
Alternativet hadde vært kina-yalla, som ikke er " lønnsomt å reparere" i det hele tatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...