Gå til innhold

FM27MHz vs VHF


EHS

Anbefalte innlegg

Offentlig svar:

Hvis jeg ser en slik radio i bruk, kommer Post og Teletilsynet til å få melding.

Hvorfor? Fordi jeg har brukt tid og penger til å opparbeide meg en rettighet jeg vil beholde integriteten til. Er det da riktig at andre bare skal kunne kjøpe seg en radio og bruke den der det passer seg? Maritim på fjellet, -sikring på tur og jakt i hyggelig lag? Nei -tror ikke det. <_<

 

Hvis det er så om å gjøre å bruke annet en tillatte CB og PMR-bånd vil jeg sterkt anbefale en radioamatørlisens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen din, Rune... men føler at jeg må spørre:

 

Vil du da også ringe Statens Vegvesen om du kommer over en Defender med hevesett som ikke står i vognkortet?

Den er jo per definisjon ikke godkjent for bruk på alminnelig vei...

(Men så finnes det altså de som velger å ha alt sitt på det tørre og sikrer seg nødvendig både kunnskap og tillatelse.)

 

 

 

For all del, det er ikke meningen å oppfordre til å la det gå inflasjon i ulovlig sambandspraksis her.

Eivind startet tråden med å lure på hvorfor det hadde seg slik at den ene typen utstyr var mer utbredt i miljøet enn alternativene. Og for oss legfolk er det et helt legitimt spørsmål, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, det er ikke meningen å oppfordre til å la det gå inflasjon i ulovlig sambandspraksis her.

Det er et par aspekter ved radiobruk som legfolk ikke tenker over. Båndbreddden er begrenset, og det blir fort trangt på frekvensene som er tildelt de forskjellige brukergruppene. Om det går inflasjon i ikke autorisert bruk, blir det rett og slett ikke plass til den bruken frekvensen var tiltenkt. Faktisk et begynnende problem på jaktkanalene i dag, noe som jegerne ikke er begeistret for. Og om du ved uvitenhet og/eller feil på din sender blokkerer for eller forstyrrer lovlig virksohmnet er ikke det bra.

 

Amatørradiolisens er en rettighet på linje med førerkort. Til forskjell fra førerkortet gir amatørradiolisens deg faktisk rett til å bruke modifisert utstyr uten noen form for godjenning. Lisensen er bevis nok på at du vet hva du holder på med. Så om du velger å ta den, har du et vel av frekvenser å bruke, -masse lekkert utstyr og effekter langt utover 4W. Kilowatt er morsomt! B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite innspel i diskusjonen. Det er sikkert kjekt med ein VHF radio som rekker lenger enn ein CB, men kor mange har lyst å vere lovbrytarar eller må skaffe seg amatørradiolisens for å vere med på lufta på eit treff? Slik eg ser det er det ikkje noko seriøst alternativ til CB-radio. Den kan vi alle som køyrer rundt i LR kjøpe og bruke. Skal det vere litt sosialt over lufta på eit treff må det vere ein radio som alle kan nytte lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på da er hva blir prisen for et sett som jeg kan montere i bilen ??

CB i bil, ca 1000 - 3000 kroner.

HF/VHF/UHF i bil ca. 2500 og oppover + amatørradiolisens

Kjøpesamband i bil ca. 5 000 kroner ( mener de ligger på noe sånt, -liten klype salt) + årlig lisens, og noen å prate med som har rettighet på samme frekvens.

 

Selv har jeg CB-oppsett til ca. 1000, og det fungerer greit i klubbsammenheng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har er 2 stk icom stk pris:5000 ps: jeg har lisene .

og 3 stk FM27 MHz (CB) den ene er en danita til 1000kr ,prisen for alle tre med antener er under det jeg ga for en fra icom.

Også skal en ha lisensen!! nai takk CB er det jeg vil bruke og hvis vi bruker den riktig (les radio kultur) så er den helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Tele&Samband i Asker som leverer til NLRK sin klubbshop. Det kan jo være greit å nevne at Tele&Samband er svært seriøse når det gjelder garanti etc. Jeg trengte ikke engang kvittering når min radio etter to år tok kvelden. De hadde jo track på alle serienummere som var levert, så det var bare å sende den inn. Fikk ny radio i posten noen dager senere da de ikke klarte å reparere min radio. :)

Her snakker vi kundeservice ja!

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å kalle en leverandør useriøs dersom det er brukerens ansvar å registrere radioen?

 

Nei, det at det er brukerens ansvar å registrere radioen gjør ikke forhandleren useriøs.

Hvis forhandleren derimot unnlater å fortelle om hva slags krav som stilles til bruk av radioen, så vil jeg kalle det useriøst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kolonnekjøring, på treff og slikt vi normalt har behov for samband, så er CB radio mer enn godt nok, mener nå jeg.

 

Det er enkelt, det er rimelig og det er noe de fleste har sjans å skaffe seg.

 

 

Greit nok at det er kult og mye mer langtrekkende med en amatør-radio, men en kan og spørre seg om det er ønskelig at man sender med den mye større rekkevidde som på VHF/amatør-radio. Man kan jo stille seg det spørsmål om det er ønskelig at det er potensielt mange fler som kan høre hva man prater om på et åpent samband ?

CB radio gir relativt begrenset rekkevidde og det finnes sikkert situasjoner det ikke er ønskelig at flere kan høre på.

 

 

For mitt eget bruk, så kommer jeg til å anskaffe Maritim VHF primært for bruk i båten, men vil også ta den med i bilen for turer utenlands turer og ikke minst til bruk på Island. Det er i prinsippet ikke lov, men dersom det skulle skje en nødsituasjon, tar jeg heller problemene med å ha brukt en VHF "ulovlig" enn det å ikke kunne varsle om en nødsituasjon og eventuelt redde liv, enten våre egne eller andres hvis den situasjonen skulle oppstå !

Er VHF'en koblet opp mot GPS'en så er det kun et trykk av noen sekunders varighet, så går mayday signalet ut med GPS koordinater, OM det skulle være nødvendig (noe jeg selvfølgelig IKKE håper det skal være)

 

For internt bruk i Norge, så er CB'en mer enn godt nok i tilegg til mobiltelefonen !!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

QUOTE(Espen Bråthen @ 1. Oct. 2007, 20:48 ) 224878[/snapback]

Det jeg lurer på da er hva blir prisen for et sett som jeg kan montere i bilen ??

 

CB i bil, ca 1000 - 3000 kroner.

HF/VHF/UHF i bil ca. 2500 og oppover + amatørradiolisens

Kjøpesamband i bil ca. 5 000 kroner ( mener de ligger på noe sånt, -liten klype salt) + årlig lisens, og noen å prate med som har rettighet på samme frekvens.

 

Selv har jeg CB-oppsett til ca. 1000, og det fungerer greit i klubbsammenheng. smile.gif

Det jeg har er 2 stk icom stk pris:5000 ps: jeg har lisens(for jakt bruk) .

og 3 stk FM27 MHz (CB) den ene er en danita til 1000kr ,prisen for alle tre med antener er under det jeg ga for en fra icom.

Også skal en ha lisensen!! nai takk CB er det jeg vil bruke og hvis vi bruker den riktig (les radio kultur) så er den helt utmerket.

Hei, da må jeg innrømme at jeg har tatt amatørlissensen så nå har det tatt litt av her hehe men men det roarseg vel etterhvært kansje ;):D

EB

PS:det som er merket med røtt er koreksjon på noe som var skrevet feil og det burde stått det som står der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Yaesu FT857D, og en Albrecht AE6790 ( 11 meter) på vei i bilen,plus en liten TT RGO (APRS).

 

Kenwood D72E samt en Alinco DJ17E hand apparat.

 

Alinco DR135 skal i APRS værmeldingstjenester på hytte og i shack kommer en Kenwood TS-590.

 

73

 

LA1ZUA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...