Gå til innhold

VW touareg


øivind

Anbefalte innlegg

 

 

Var innom en kamerat av meg igår. Han hadde vært og hentet en brosjyre på denne bilen. Han mente at dette måtte være noe av den tøffeste terrengbilen som fantes. Og så leste han opp fra en imponerende brosjyre.

Jeg med min 76 S3/109 holdt klokelig kjeft en stund, men klarte ikke å la være å kommentere at den ihvertfall virket veeeldig lang i nesa og at dette kanskje kunne forårsake problemer i skauen.

 

Noen som vet noe om denne bilens terrengegenskaper?

 

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om denne bilens terrengegenskaper?

 

Øivind

108085[/snapback]

 

Huuh? Terrengegenskaper....? hehehehe

 

Vet ikke mye om den bortsett at en jeg kjenner liker den ikke og klarer ikke å "gi" den vekk. Personlig syntes jeg at det er noe av det styggeste som finns. Ser ut som en Golf som har bodd for nærme et radioaktivt utslipp...

 

mvh

Carl Georg

Endret av Carl Georg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg kjenner VW rett, så er det nok en absolutt kompetent bil. Den finnes med lavserie, seks trinns kasse og sperrer både foran og bak. Kombinert med luftfjæring (stål finnes også) så får man også god bakkeklaring. Jeg møtte på et par slike på min runde rundt Vatnajøkull i sommer, og det så da ut til at disse klarte seg bra. Forøvrig har det vært å lese i tyske offroadblader om noen som har kjørt verden rundt med to Touareger.

-dessuten finnes den med dieselmotor med 750Nm. DET kunne jeg ønske meg i Disco`n også... wink.gif

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også gått Diesel-Touareg i Dakar-rallyet i noen år nå....  Og de har banket Bowler...

108364[/snapback]

 

Hadde vært artig å fått vite hvor mange deler som er like på de Dakar Tuargene og butikk utgaven... Tror det i praksis begrenser seg til logoen og navnet....

 

Når jeg tenker meg om, så er jo Bowler også en svært ombygget LR, så karnsje forholdet ikke blir så ulikt likevel dry.gifdry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig å fått vite hvor mange deler som er like på de Dakar Tuargene og butikk utgaven... Tror det i praksis begrenser seg til logoen og navnet....

 

Når jeg tenker meg om, så er jo Bowler også en svært ombygget LR, så karnsje forholdet ikke blir så ulikt likevel dry.gif  dry.gif

108369[/snapback]

 

Ja men en Bowler er ikke en LR, det er en Bowler...

At den er basert på en LR er noe annet, tror 60% av delene er fra LR...

 

Mens en toureg (dakar) framstilles som en toureg....

 

Og det finnes et rallyteam som bruker LR og har banket fabrikkteam

og kjører som Colin Mcrae...

Og det med en 16 år gammel LR 110.

Team Saluki

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en utgave av VW Golf som var 4x4 og noe heva også? Hvordan var egentlig denne i terrenget? Syns den var litt morsom. 

 

Jovisst, det var Golf Country (bygget av Steyr Daimler Puch, på Golf II).

VW var nok litt fo rtidlig ute med en slik type bil, for det var ingen som skjønte noe av det da den kom. Nå skal jo alle lage slike biler.

Golfen fikk man også med sperre foran og bak. Den hadde viskose kobling på mellomaksel, og hadde vel også et krabbegear under førstegearet (slik som Transporter og Caravelle). Akkurat dette burde jo LR ha gjort med freelander også. Med andre ord; istedenfor en femtrinns grearkasse, så lagde VW det de kalte firetrinns med terreng-gear. (G-1-2-3-4)

Nok om det. VW Golf Country er nok mye bedre i terrenget enn hva folk flest tror... cool.gif

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bowler gjør det så dårlig må vel komme av hjulbasen. Den er for kort å ustabil til å kjøre fort med. Dakar er ikke akkurat noe trial løp.

 

er Ikke Bowler Wildcat en 108" da? Mitsu har jo vunnet år etter år med kort pajero.... Tja, kanskje fordi Mitsu har vanvittig mange biler med i dette løpet.

Men, nå spora vi visst av her igjen tongue.gif

 

mvh

HC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sånn sirka 100 bowler i konkurranse sammenheng rundt om i verlden.

Satsningen hva jeg vet på professionelle sjauffører i forhold til Mitsubishi er marginal.

 

Har hørt om en del ulykker med Bowler der man fått sidelengs

kast i høy hastighet. Om de blir brukt som lang type vet jeg ikke ( de har vel stort sett vært 88, 90 og i det siste 100 tommere ) men de korte har visst nok vært vansklige å manøvrere i høy fart. Artig leketøy men noen bajabil er det ikke.

 

Volvoen tror jeg deltatt 2 ganger med 2 bryt. Tøttf konsept. Bladfjærer og stive aksler. Sikkert moro i 200 km/h på et jorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva VW selv sier om Tuareg:

Ekte offroader

Med Touareg kan du erobre verden. Gjør deg klar til å krysse elver, forsere grøfter, utfordre farlige veipartier, spektakulære stigninger og knedyp søle. Touareg er forberedt på å oppleve alle verdensdeler sammen med deg. Offroad-eventyret kan starte!

 

Vadedybde

I vann er Touareg i sitt rette element. Med stålfjæring er den maksimale vadedybden 500 millimeter, med CDC-luftfjæring er den 580 millimeter. Dører og luker har spesielle pakninger, dessuten er lykter, koblingsforbindelser, luftinntak, luftutslipp og drivakselledd absolutt vanntette.

 

Bakkeklaring

I terrenget får Touareg virkelig vist hva den er god for. Med en bakkeklaring på 237 millimeter, inntil 300 millimeter med luftfjæring, takler den alle typer terreng lekende lett.

 

Klatreevne

Med en klatreevne på 100 prosent eller 45 grader kommer Touareg uanstrengt opp og frem, uansett om det dreier seg om sanddyner eller fjellterreng. Med en hellingsvinkel på 28 grader (33,2 grader med luftfjæring) og en rampevinkel på 22 grader (27,2 grader med luftfjæring) mestrer Touareg kanter, hindringer og skråninger suverent og uten problemer.

 

Krengning

Touareg står som en påle. Du kjører sikkert inntil en krengning på 70 prosent eller 35 grader. Når bilen står stille er maks. belastning til og med 100 prosent eller 45 grader.

 

4XMOTION permanent firehjulsdrift

4XMOTION er et innovativt permanent firehjulsdriftsystem som gir full trekkraft og retningsstabilitet. Med variabel og individuell fordeling av drivkraften til alle fire hjul har systemet betydelige fordeler når det gjelder veigrep og manøvrering. Det betyr bedre fremkommelighet i vanskelig terreng, mer sikkerhet i kritiske situasjoner og større kjøreopplevelser i alle situasjoner.

 

Differensialsperrer

Sentraldifferensialen med elektronisk regulert lamellsperre fordeler motorkraften likt mellom forhjulene. Mister et hjul veigrepet på våt veibane, is eller i terrenget, blir det bremset ned. Samtidig overføres inntil 100 prosent av drivkraften til hjulet som fortsatt har veigrep.

 

Det er også mulig å koble inn differensialsperren manuelt med en dreiebryter plassert inne i bilen. Touareg kan også leveres med bakakseldifferensial med elektronisk regulert sperre, med en sperrevirkning på opptil 100 prosent.

 

De de ikke sier noe om er fjæringsvei i kombinasjon med bakkeklaring. Har på følelsen at ved maks bakkeklaring kan ikke hjulene fjære ut i noe særlig grad. Tuareg er også ganske stor med et karosseri som ikke er særlig oversiktlig. Små vinduer og runde former er upraktisk i terrenget.

 

Prøvde forresten å finne offroadbilder med Tuareg. Fant ikke annen terreng enn dårlig vei...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder:

http://ads2.vortexmediagroup.com/advertpro...random=32513871

 

http://autoweek.com/news.cms?newsId=102309

 

http://forums.clubtouareg.com/ftopic3399.html

 

 

Enig med deg Tore. I det fjæremoduset er det "fire stive" og null i flex.

 

Eh... akkurat som LR Disco3, New RangeRover og RangeRover Sport? wink.gif

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top Gear testet den og laget en harselas rapport om bilen - de brukte den til å trekke tømmerstokker i skogen men konkluderte som nevnt her at det ikke er en terrengbil.

 

På motorvei var den visst helt forferdelig å kjøre - når man senket den til autobahn-stilling føltes det som om man kjørte på klinkekuler.

 

Mht til utseende så ser den faktisk mye bedre ut enn XC90, Cayenne og RR (bortsett fra Sport) smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder:

http://ads2.vortexmediagroup.com/advertpro...random=32513871

 

http://autoweek.com/news.cms?newsId=102309

 

http://forums.clubtouareg.com/ftopic3399.html

Eh... akkurat som LR Disco3, New RangeRover og RangeRover Sport?  wink.gif

 

mvh

HC

108436[/snapback]

 

Ehh, nei. LR produktene har luftjæring med styring som simulerer stiv aksling om du så vil. Med andre ord skal man kunne få til at et hjul "tvinges ned" som følge av at motsatt på samme "aksling" dyttes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht til utseende så ser den faktisk mye bedre ut enn XC90, Cayenne

108447[/snapback]

Ja, der skal jo ikke så mye til laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, nei. LR produktene har luftjæring med styring som simulerer stiv aksling om du så vil. Med andre ord skal man kunne få til at et hjul "tvinges ned" som følge av at motsatt på samme "aksling" dyttes opp.

 

Jovisst, men det er uansett ganske begrenset hvor langt ned man kan få et hjul som henger i en A-arm. Hvem vet, kanskje VW har et tilsvarende system også?

 

På motorvei var den visst helt forferdelig å kjøre - når man senket den til autobahn-stilling føltes det som om man kjørte på klinkekuler.

-Hvorvidt den er ubrukelig både på veg og i terreng skal jeg nok ikke si så mye om uten å ha prøvd den. Men å stole på Top-Gear sine uttalser gjør jeg nok ikke. Det er et bra underholdningsprogram, men intet mer. wink.gif

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...