Gå til innhold

Vinterhjul på D4


oeh

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Relativt fersk her på forumet - håper det tas i betraktning dersom jeg synder :)

 

Jeg har bestilt meg en flett ny 2013 D4 SDV.. Jeg har falt på 20" option på sommer, men må finne noen fine vinterhjul i tillegg.

 

Er dere med på en bildetråd? :-) Jeg trenger input.. Helst 19", 20" til nøds... Det blir nok uoriginalt, men jeg er på jakt etter kvalitet.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Velkomen til verdens beste forum, og gratuere med en flott bil.

 

1) passe på at felg du kjøper tåler bilens vekt, ikke alle er beregnet til D4, Original D3 felg skal tåler 940kg, og tror D4 er like tungt, for info så passer RR og RRS og dem er beregnet til 900 / 925 kg pr felg. jeg kjenner flere som kjøre på disse felger uten problem, men noen å har i back hode.

 

2) Dekk valg - Har kjørt med Nokian hakka pig det siste 2 sesong på 17" felg, og 2 sesonger på 18" Pirelli scorpion piggfritt, på min D3.

Min erfaring er holde seg under piggfritt med mindre du kjøre på bar asfalt hele vinter. Kommer sikkert noen å har helt motsatt erfaring men det er mitt opplivelse.

 

Siden du har kjøpt D4 er vel minium vel 19" som du var innpå grunnet storre kaliper, finnes mer fint i 20" på Finn.

 

lykketil med valg av dekk / felger.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så meget.

 

Jeg er obs på krav til vekt pr felg. Dette er nytt når jeg beveger meg fra en markkryper og legger på 80% egenvekt :-) Jeg synes ikke dette er spesielt godt informert - men i utgangspunktet skal forhandler Sandven fikse vinterhjul. De må da ha noe peiling.

 

Bilen kommer til å trille rundt i Oljehovedstaden og opp på fjellet. Jeg liker meg best på pigg, og kommer til å gå for pigg. Hakka 7/SUV/pigg tenker jeg. Det er alltid noen så må kjøre pigg - så enkelt er det. Det kan godt være meg.

 

Jeg har en generell pris på 19" - og det er nok ikke pris på det vasseste av hjul. Jeg har lagt merke til litt forskjellig og er egentlig litt originalpolizei.

 

Dersom dere har noen D3 eller D4 med stillige hjul i 19-20" kategorien sommer eller vinter hadde jeg satt pris på om dere kunne lagt det ved :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 18" Pirelli Scorpion snow & Ice

 

DSC_0143RS.jpg

 

D3 19" MTR sommer

 

DSC_0371RS.jpg

19" HSE felg pulver lakkert svart matt med GY MTR

 

IMG_2330_RS.jpg

 

 

D3 17" Hakkapelita 5 pigg

 

DSC_0582_RS.jpg

 

 

Det er flere her inne som har 19" på vinter, så tror at det kommer flere bilder etterhvert.

 

Jeg har 4 sølv 19" HSE felger til salgs, men dem er ikke så stillig på en D4.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte originale hjul til min Disco 3, fra UK på forsommeren. RRS autobiography (20") felger nylakkert i sort m/ nesten nye Conti dekk, og betalte £1000 inkl frakt. Dekkene hadde rullet ca. 2000 km.

 

Bestilte (kun) felger til vintersesongen for et par uker siden, og valgte da samme dimensjon (20") og sortlakkerte originale RRS supercharged. Sendte forespørsel til samme selger, og han tilbød disse for £ 600 (ca. NOK 5500,-) inkl. frakt. Kan ikke se at felgene har vært i bruk.

 

Hvis det er av interesse, ta en titt på www.v-twelve.co.uk. Kontakt selger direkte, så får du pris også uten dekk. Kan også forhandle med ham på komplette hjul. PS! Han selger også en del på ebay (uten minstepris).

Endret av Disco98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutta!

 

Ja nå snakker vi. B) Et hvert eksempel med 19" synes jeg ser litt for lite ut. 22" synes jeg ser litt for mye ut, men det er litt tøft også!

 

Jeg snevrer meg inn på Stormer 20" eller RRS Supercharged 20".

 

Fine hjul! La merke til en tråd med en D3 eier med RRS Superchared 20" her på forumet. Nydelig :wub:

 

Hva er erfaringen med Hakka 7, Howard? Jeg kjører Hakka5 på en 2008 3 serie coupe nå, og min far har Hakka7 på en 3 serie sedan. Jeg synes Hakka7 virker veeldig myke! Nå skal vi ikke se vekk i fra at jeg må trene på å legge om kjørestilen fra en lav coupe til en høy luftputebil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på 20" RRS Supercharged på sommeren å det funker supert, men jeg må innrømme at jeg gleder meg litt til å få på vinterdekkene, orginale D3 19".

 

Med 20" felger må man tenke seg om 2 ganger før en gjør nokke drastisk. Med 19" der det bare å gi gass å la det stå til!

 

Det er veldig stor forskjell på hvordan en kjenner underlaget med 20" kontra 19".

 

Jeg tenker slik, om vinterene er bilen et kjøretøy, man springer mellom huset og bilen, ingen vil stå ute å studere bilen i -25 grader å tenke over at hahaha han har bare 19" felger, bilen er som regel så skitten at man sliter med å se hva slags bil det er å da synst jeg brukervenligheten spiller større rolle en utseende! På sommeren kan en lide litt for utseende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en av de som velger å holde meg til pigg, og har bestilt nye Hakka 7 til D3en. Mye å hente på pris om man sjekker litt priser. Ca. kr.4.000,- forskjell fra dyrest til rimeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært i kontakt med www.v-twelve.co.uk som anbefalt her :lol: . Virker meget imøtekommende sålangt.

Har dog enda ikke bestilt. Det er fordi det jeg har fått et tilbud på nå, er komplett hjul med General Grabber AT dekk, det er de som tydeligvis går under vinterdekk i UK.

Jeg hadde et intrykk av de var mer "både off- og onroad dekk" ikke spesielt myntet på den sure vinteren på sør-vestlandet.

Noen som har prøvd disse på vinteren? Er det et helårsdekk?

Hmm heller mot å kjøpe felg kun i UK og gå for Nokian dekk, men usikker.

Noen som har et råd eller to?

 

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for fine svar! :)

Da fortsetter dialogen med v-twelve.

 

Forresten noen som vet om andre forhandlere i liknende stil som www.v-twelve.co.uk?

 

Leo

Pass opp for europeiske vinterdekk (dekkonline.com), de er laget for å gå på saltet våte veger. Ikke 20cm med råtten snø eller knallhard blankpollert brøytet snø, eller is eller eller.....

 

Jeg kjøper vinterdekk her hjemme, da vet en hva en får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Range Rover (sport) har en lavere vekt enn D3 / D4 og felger er rated etter det.

 

Vekt pr hjul

 

RR = 925 Kg

RRS = 900 Kg

D3 = 940 Kg

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Range Rover (sport) har en lavere vekt enn D3 / D4 og felger er rated etter det.

 

Vekt pr hjul

 

RR = 925 Kg

RRS = 900 Kg

D3 = 940 Kg

 

Glen

 

Takker igjen.

Gode råd her, og svært aktuelt!

Da jeg fant en Uk side som selger de de kaller for genuine LR Range Rover felger meget billig.

 

http://www.4x4tyres.co.uk

 

Noen som har kjøpt fra dette firmaet noen gang?

 

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 (og D4?) har maks aksellast bak 1 875 kg som gjør at Glens anmerkning vedr rating av felger er korrekt - RRS felger kan ikke lovlig monteres på D3/D4.

 

Jeg kjører med RRS felger på min D3, og kan ikke se at verken disse, eller D3 felgene er merket med noe annet enn størrelse og innpress (foruten made in osv....). Hvordan skal en PKK avdekke at felgene ikke holder mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, med at det er mange som benytte RRS og RR felg på D3 uten problemer i utland, samt din erfaring.

 

Last index er også noen lavere på sport, 109 kontra 111 så er det er spørsmål om det er rent akademisk øvelse.

 

Jeg mener å husker at felgene var merket, men skal sjekke igjen på felgene jeg har liggende, siden husken min er ikke alltid god :-)

 

Hvordan en kontroller på en PKK skal sjekke dette, kan jeg ikke utaler meg om, Det finnes utrolig mange ettermarkets felger som er ikke merket.

 

Det er en spørsmål dersom bilen er utsatte for en kollisjon eller muligens en storre kontroll det kan var mulig at slik ble sjekket, I løpet av min korte tid i norge har jeg aldri opplevd slik.

 

www.4x4tyres har jeg ikke sett før, husk at frakt (tippe ca £40 pr felg, moms og innførselgebyr) tilkommer prisen.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...