Gå til innhold

Temperaturføler Disco 3


Eborosund

Anbefalte innlegg

Nesten lese ut temp, via " hidden" menu, eller diagnose apparat.

 

Kan være selve instrumentet som holder på ta kvelden. Vet om et tilfelle der man måtte bytte selve temp måleren i instr panelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok meg Oggi tenker på.

 

Noen år tilbake så husker ikke helt alt.

 

Men mitt problem var der plutselig når jeg hentet bilen etter preventivt vedlikehold med flushing av girkassen hos et landrover verksted..

Temp måleren stod på normal driftstemperatur når jeg startet bilen på vei fra verkstedet. I løpet av 500-1000 m så var temp måleren oppe på rødmarkering..

Tilbake til verksted. Verksted er tydelig på at dette ikke kan komme av noe de har vært borti.

De er "behjelpelige" med å kjøre diagnose, finner ingen feil. Prøver å resette temp sensor. Får den ikke til 0.

Verkstedet sier de aldri har hatt eller hørt om slik feil og at hvis de skal se på det blir det prøve og feile metoden, og kostnader deretter. Rimelig kjiip opplevelse for min del da bilen var helt i orden da den ble levert inn til flushing.

 

Leverer bilen til merkeverksted. De konkluderer med at instrumentpanel må byttes. Ca 19000 pluss ny flashing etc.

 

Jeg leser meg opp på det jeg kommer over og finner ingen like feil som de jeg har. Men jeg erindrer at det var tråder der ditt problem beskrives. At nålen går opp og ned.

Jeg husker bare ikke hvor og hva konklusjonen var. Så mitt råd er å goggle problemet. Mest sannsynlig fant jeg noe på disco3.uk.

 

Der er 2 analoge sensorer. En olje temp og en vann temp. Der finnes diagram på motstand i mVolt på workshop manualen på disse.

Olje temp sensoren byttes lettest ved oljeskift. Vann temp sensoren mener jeg ligger lett tilgjengelig under øvre motordeksel.

 

Ingen av mine sensorer var feil. Men jeg fant en fersk skade på ledningen inn på oljetemp sensoren... Type verktøy glipp og direkte rent kutt/sår inn igjennom isolasjonen. Så da er det jo nærliggende å tenke at dette skjedde på verkstedet. .. Har ikke satt mine bein der siden.

 

Jeg googlet meg frem til et firma som kan reparere instrumentpanel. Clusterrepairs.uk. Sendte instrumentpanel over der. 3 uker senere i retur. Monterte og alt virket. Ca 1500 spenn.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har tenkt at bilen skal oppføre seg slik. Min 07 d3 ligger på kald en stund etter oppstart. Etter litt kjøring ser jeg at nåla begynner og stige. Ca halvveis opp til normal driftstemperatur stopper den opp litt, og i disse tider hører jeg varmeapparat åpner div spjeld og viften går opp, og nåla detter så ned på kald igjen før den etter veldig kort tid relativt raskt stiger opp til normal driftstemperatur. Jeg er ikke sikker på om den skal være slik, men har tenkt det logisk at nåla vil synke litt når varmeapparat begynner å stikke av med varme.... jeg har aldri opplevd at nåla endrer seg fra normal under kjøring, etter først og ha blitt driftsvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har tenkt at bilen skal oppføre seg slik. Min 07 d3 ligger på kald en stund etter oppstart. Etter litt kjøring ser jeg at nåla begynner og stige. Ca halvveis opp til normal driftstemperatur stopper den opp litt, og i disse tider hører jeg varmeapparat åpner div spjeld og viften går opp, og nåla detter så ned på kald igjen før den etter veldig kort tid relativt raskt stiger opp til normal driftstemperatur. Jeg er ikke sikker på om den skal være slik, men har tenkt det logisk at nåla vil synke litt når varmeapparat begynner å stikke av med varme.... jeg har aldri opplevd at nåla endrer seg fra normal under kjøring, etter først og ha blitt driftsvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

En kort oppdatering; nåla mi begynte mer og mer og dette ned på kaldt, og brått hoppe opp til normalt igjen. Etter og ha lest ut verdier for vann og oljetemp med diagnose fant jeg raskt ut av oljetempgiveren min var defekt. Har byttet denne nå i dag, og nå stiger nåla gjevnt opp til normal og blir slik. Poster en tråd på discoforumet om dette etterhvert med litt mer info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har du funnet ut av dette totveit? Hvis ikke kan du skjekke følgende.

Ved kald motor starter du bilen, Klask inn diagnose apparat som kan lese av live values.

Legg merke til Datapid'ene  Coolant Temp & Oil temp. Selv en billig elm kina diagnose sak og med tourque appen skal vel kunne lese av dette ( Tror jeg )

La bilen putte å gå litt eller ta deg en kjøre tur og følg med på temperatur stigningene på olje og kjølevann men du kjører bilen varm.

 

Jeg har vært borti tilsvarende på en 07 mod.

Temp nåla steg som normalt og pluttselig datt den i bånn. for så å ligge å ruge litt der også spratt den opp igjen og slik fortsatt det.

 Jeg brukte faultmate og fulgte med på datapidden som viser coolant temp,Denne steg i normalt tempo, så denne så helt fin ut. Kunne ikke fatte å begripe hva som fåregikk siden temp nåla gikk rett te bånns. Heldig vis logget jeg alle data pidder relatert til temperaturer på motoren. Etter test turen  jeg satt meg ned og tok en playback og i øyekroken så jeg at oil temp steg normalt med vann temp, men pluttselig så jeg at olje tempen raaaaaaaaaaaaaaaaaaaste til -40c . WTF???

Så logget jeg kun vann og olje temp sensorene, og vann og olje temp steg pent og rolig. pluttselig så datt oljetempen til -36c og var helt sprettball. "Theres your problem landy"

Snapp! bytta olje temp sensor, ny runde med logging av vann og olje temp. heeeeeeelt strøkent.

 

Logg vann og olje temp'en først.

 

Mr.P

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...