Gå til innhold

Syntetisk diesel - Slutt på EGR-problemene?...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Oljedampen fra veivhusventilasjonen skaper (størst) problem når den kan binde seg til sotpartikler så jeg tror nok denne dieselen vil hjelpe siden det vil være færre partikler oljedampen kan binde seg til. Men når du nevner dette momentet det så kunne det kanskje vært en idé å få filtrert veivhusventilasjonen på et vis. En bedre oljedampfelle enn den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er stor tilhenger av å blende EGR-systemet da det stort sett bare skaper trøbbel. Begge mine biler har EGR blendet/utkoblet. På BMW én, M57TU, kommer det feilkode når styreenhet registrerer for høy luftstrøm fra LMM, men dette har TRF Racing ordnet opp i. Han har funnet koden i software og enkelt og greit deaktivert EGR funksjonen.

Høyere avgassverdier er selvfølgelig ikke bra, men med miljøet i tankene burde vi nok heller tenke el.bil eller 1.2L bensin/diesel.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke som slo meg: hvis problemet med egr er at oljedamp blandes med eksos, hvorfor ikke flytte veivhusventilasjonen bort fra innsuget? Klar over at det, avhengig av hvordan man gjør det, muligens ikke er helt lov, men det er jo ikke lov å blende egr heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljedampen fra veivhusventilasjonen skaper (størst) problem når den kan binde seg til sotpartikler så jeg tror nok denne dieselen vil hjelpe siden det vil være færre partikler oljedampen kan binde seg til. Men når du nevner dette momentet det så kunne det kanskje vært en idé å få filtrert veivhusventilasjonen på et vis. En bedre oljedampfelle enn den originale.

 

Det blir mindre eller ingenting hvis man skifter olje litt oftere. Lange intervaller lager mye oljedamp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har det blitt tatt opp i media hvilket råstoff biodiesel og syntetisk diesel produseres av. Det er snakk om PFAD (Palm Fatty Acid Destillate) som er rester fra palmeoljeproduksjon.

Kilde:

http://www.nrk.no/norge/palmeolje-ut-av-maten_-inn-pa-tanken-1.12828952

http://www.nrk.no/norge/mdg-hansson-kjorer-pa-60-prosent-palmeoljeprodukt-1.12831934

 

ECO-1 sin 2G Polar fra Neste inneholder 40-60% PFAD i tillegg til andre avfall- og restfraksjoner.

Biomass To Liquid som er en prosess hvor råstoffet omdannes til gass og videre til væske. Skal kunne brukes på alle personbiler.

 

Statoil tilbyr HVO100. Fullstendig basert på PFAD

Hydrogenert Vegetabilsk Olje skal kun brukes på lastebilmotorer hvor det er spesifikt godkjent.

 

Edit:

På forumet baatplassen.no har brukeren Eco-1 bioenergi 18. Januar følgende uttalelse;

 

2G MARINE fremstilles ikke av palmeolje, men fra avfalls- og restfraksjoner. Det er nettopp bredden innen råvaretilfang som gjør fornybar diesel til et svært godt miljøvalg. Vi har valgt å holde oss til råvarer som er avfallsbasert, da dette ikke fortrenger produktiv matjord eller spesielt karbonholdige områder.

 

 

Dette stiller ECO-1 i sin informasjonsstrategi i et litt underlig lys...

 

Jeg bare håper at ECO-1 og Neste er seg sitt ansvar bevisst og ikke bidrar til de negative sidene ved økt palmeoljeproduksjon. Palmeolje i seg selv og avfallet fra denne er det så vidt jeg vet ikke noe problem med men vi har jo en del biomasse å ta av her i Norge i form av trær.

 

 

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylt fire fulle tanker hittil, og fravær av lukt og røyk er vel det mest merkbare:-) skulle fylle idag, men tankbil fylte opp stasjonen, så for lenge å vente, så det ble fossilt denne gangen...

 

Siste to tanker brukt på til og fra jobb og to hytteturer, forbruk 0,85. Litt under det jeg pleier å bruke på vinteren faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen... og jeg som sluttet å spise Freia Kvikklunch :blink::lol:

 

Det er så utrolig at de i det hele tatt vurderer å ikke bruke avfall av en industri de ikke klarer å stoppe........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogeierne: Norsk skog kan hindre palmeolje i drivstoff

– Uforutsigbare rammevilkår for biodrivstoff er en direkte årsak til at vi må basere oss på import. Vi har mer enn store nok bioressurser i Norge til å dekke dagens behov og mesteparten av økningen som det er planlagt for, sier Lahnstein til NTB.

Han mener politikerne har seg selv å skylde fordi forutsetningene for bruk av biodrivstoff stadig har endret seg.
– Elbilnæringen nyter godt av forutsigbare rammevilkår, mens politikerne når det gjelder biodrivstoff lager strategier etter innfallsmetoden. I stedet burde de skape trygghet for det langsiktige behovet i Norge, noe som vil legge til rette for en betydelig norsk industriproduksjon og vesentlig høyere klimagevinst, sier Lahnstein.
Biodrivstoff trenger ikke komme fra palmeolje
Nyheten om at norsk diesel viser seg å inneholde et avfallsprodukt fra produksjon av palmeolje har overrasket norske forbrukere. – Alternativer finnes, sier forskere.
BIODRIVSTOFF: Ironisk nok er dette et resultat av at Norge følger EUs direktiv for bærekraft som skal bidra til å redusere klimautslippene fra blant annet transportsektoren. Direktivet forbyr bruk av olje fra tropisk skog som miljøvennlig tilsetning i diesel.
– Teknisk sett er ikke tilsetningsstoffet palmeolje. Det er et oljeholdig restprodukt fra produksjonen. Det ser derfor ut som en “ren avtale” på papiret, men i praksis støtter vi produksjonen av palmeolje som fortrenger regnskog når vi kjøper dette produktet, sier forskningssjef Petter Røkke i SINTEF.
Det skorter nemlig ikke på verken tilgjengelighet eller rimelige priser på dette bi-produktet, som benyttes i store kvanta som “grønn” tilsetning i drivstoff i hele EU.
Les mer: Sintef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aldri så lite sleivspark til politikerene der altså.
Skal vi tro at næringen har biodiesel fabrikken i østfold i tankene når de viser til hvordan profilerte politikere har klippet snor den ene dagen, for så å sparke bena under prodoksjonen den neste?

Det hører selvfølgelig med til historien at denne ryggdolkningen ble utført av forrige regjering. likefullt så gjenstår det å se hva dagens regjering har tenkt å gjøre for å bote på skadene....

 

Siden vi ikke har cellulose produksjon å snakke om lengre ville jeg tro det står en del "ubenyttet" skog rundt om i den norske utmarka å venter på andre avtagere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med norsk skog på tanken

Når du sitter på et fly i Norge og ser ut av vinduet, vil du ofte se mye skog. I Norge henter vi ut mindre av skogen enn det som naturen årlig produserer av ny skog. Bortfall av papirindustri flere steder har ytterligere redusert foredling av skog i Norge og økt eksporten. En av de spennende mulighetene som foreligger for bruk av tre, er å ta sidestrømmene fra materialproduksjonen og lage drivstoff.

Det foreligger to konkrete industrielle norske initiativ for produksjon av biodrivstoff i dag; Statkraft og Södra på Tofte i Hurum, og Viken Skog / Treklyngen på Follum i Hønefoss. Begge prosjektene ser på mulighetene for å produsere både biodiesel, som tungtransporten har behov for, og biojetfuel som luftfarten trenger. Èn biodrivstoffabrikk kan produsere nok biojetfuel og biodiesel til å redusere klimagassutslippene fra norsk luftfart med 10-15 prosent, og gi store utslippskutt i vegtransporten.

Produksjon av biodrivstoff kan bli en vinn/vinn-situasjon for Norge gjennom å gi reduserte klimagassutslipp og økt verdiskapning fra skogen – et viktig steg mot en bærekraftig industri i Norge og omleggingen til det fornybare nullutslippssamfunnet.

Les resten av artikkelen: Avinor

 

Hva status er for Treklyngen (gamle Follum) på Hønefoss er vet jeg ikke men det er stadig snakk om biodrivstoff derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misvisende om biodrivstoff

NRK har de siste dagene fremmet en del påstander om biodrivstoff med palmeolje. Blant annet påstås det at biodrivstoff med palmeoljeprodukter utgjør 70 – 85 prosent av biodrivstoffet i Europa. Dette tallet er svært langt fra virkeligheten. Det korrekte tallet er at palmeolje utgjør ca 5 prosent av råstoffet brukt til produksjon av europeisk biodrivstoff.

Øvrig biodrivstoff produseres av raps, resirkulerte vegetabilske oljer, soya, slakteavfall og solsikke, hvete, mais, bygg, rug, sukkerroer.

Fas ut palmeoljen, ikke drivstoffet

Biodrivstoff er en viktig klimaløsning for å faset ut fossilt drivstoff, og Miljøstiftelsen ZERO mener derfor at det er svært problematisk at slike påstander blir stående ukorrigert over tid. Vi mener også at bruk av palmeoljeprodukter i biodrivstoff er uheldig, og derfor har ZERO, i samarbeid med Regnskogfondet skrevet brev til Miljødirektoratet hvor vi oppfordrer til å endre klassifiseringen av dette produktet slik at det ikke lenger blir like attraktivt å bruke i drivstoffproduksjon. I tillegg har ZERO og Regnskogsfondet også bedt Miljødirektoratet om at palmeolje ikke skal godtas i det hele tatt som råstoff innenfor bærekraftskriterene.

Samtidig skal man ikke overdrive utbredelsen av problemet. Som nevnt utgjør palmeolje nå ca 5 prosent av råstoffet brukt til biodrivstoffproduksjonen, og det er svært uheldig dersom ett enkelt råstoff svekker omdømmet til en viktig klimaløsning som biodrivstoff faktisk er. Det er tross alt fullt mulig å få tak i biodiesel helt uten palmeoljeprodukter, blant annet fra den svenske produsenten Preem, som bruker skogrester, og fra anlegget til Perstorp i Fredrikstad, som bruker raps.

Bedre rammebetingelser

Utfordringen er at andre råstoffer er dyrere enn palmeoljeproduktet, og dermed mindre konkurransedyktige. For å løse dette problemet må palmeoljeprodukter bli dyrere, og produsenter som produserer bærekraftig biodrivstoff må få bedre rammebetingelser. Bedre rammevilkår er også avgjørende for å fremme etablering av norsk biodrivstoffproduksjon fra bærekraftig biomasse.

Det er ikke slik at det er ett råstoff, eller én løsning som skal erstatte fossilt drivstoff. Det kommer til være biodrivstoff fra mange ulike råstoff, sammen med el og hydrogen som skal redusere utslippene fra transportsektoren. Dette er et problem som kan løses, men svaret er ikke skremselspropaganda om at «inntil 85 prosent alt biodrivstoff er palmeolje», for det er det ikke. Tvert imot så er biodrivstoff en viktig brikke for å begrense klimaendringer, og det kommer også regnskogen til gode.

Kilde: ZERO.no

Biodrivstoff er viktig del av grønt skifte

Biodrivstoff er en avgjørende del av løsningen for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. For å erstatte fossilt drivstoff i transportsektoren er man avhengig av flere fornybare løsninger, som elektrisitet, hydrogen og biodrivstoff. I tillegg må skiftet til fornybar løsninger skje raskt og i stort volum.

Både i Norge og globalt er det tilgang på store mengder bærekraftig biomasse som kan brukes til produksjon av biodrivstoff, som ikke brukes i dag. Hvis vi ikke klarer å ta i bruk denne biomassen til produksjon av biodrivstoff, vil vi heller ikke klare å fase ut fossilt drivstoff.

De transportørene som går foran ved å ta i bruk biodrivstoff for å fase ut fossilt drivstoff, gjør en uvurderlig innsats for det grønne skiftet i transportsektoren. Biodrivstoff er et dyrere og vanskeligere tilgjengelig drivstoff enn fossil diesel, og disse aktørene tar i tillegg utfordringen med å finne frem til og etterspørre det til enhver tid miljømessig beste biodrivstoffet leverandørene kan fremskaffe.

.......

Siden PFAD er et produkt fra produksjonen av palmeolje er det behov for en særlig vurdering av bærekraften til råstoffet. Isolert sett finnes det PFAD fra bærekraftig og sertifisert produksjon som ikke er i konflikt med regnskog. Samtidig er produksjon av palmeolje en driver for regnskognedhogging. Selv om PFAD er et lite biprodukt fra produksjonen av palmeolje, og har lavere verdi (og dermed forsøkes minimert), er det grunn til stor varsomhet

.......

ZERO anbefaler

ZERO ber alle aktører om å etterspørre biodrivstoff fra andre råstoff enn PFAD, for på den måten å bidra til en så rask utfasing av PFAD som mulig. Inntil gode alternativer er på plass, og under forutsetning av at det konsekvent etterspørres alternative råstoff, mener vi HVO med PFAD bør brukes fremfor å gå tilbake til fossilt drivstoff.

Les hele artikkelen: ZERO.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Dette stiller ECO-1 i sin informasjonsstrategi i et litt underlig lys...

 

Jeg bare håper at ECO-1 og Neste er seg sitt ansvar bevisst og ikke bidrar til de negative sidene ved økt palmeoljeproduksjon. Palmeolje i seg selv og avfallet fra denne er det så vidt jeg vet ikke noe problem med men vi har jo en del biomasse å ta av her i Norge i form av trær.

 

 

 

Så lenge Neste sitter og styrer i bakgrunnen så tror jeg vi kan regne med at de driter i miljø, mennesker og jorden så lenge de tjener penger. Neste er et skikkelig drittselskap!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor den politiske debatten, men tank nr 5 fylt opp igår. Andre som fyller regelmessig? Erfaringer? Anbefalinger? Skal/kan man fylle hver tank med eco, eller annenhver med fossilt? Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den politiske debatten her er vel mer til informasjon om hva som rører seg enn noen reell debatt...

 

Jeg har kjørt på denne dieselen på mine biler siden midten av November i fjor. Det blir vel 13000km. Jeg ser ingen grunn til å fylle dino-diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller hos Eco-1 når det passer, men jeg er ikke så ofte i den delen av Akershus at det blir regelmessig. Jeg har fortsatt et håp om at de åpner en stasjon et sted i Oslo, jeg kan jo ikke basere meg på å kjøre over tre mil hver vei for å fylle diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Statoil Fuel & Retail selger dette ganske mange steder nå. I Bergen finnes det på 123-stasjonen i kanalveien. Etter samtaler med Skaardalsmo Fuel Consulting så er det omtrent ikke noe negativt å si om HVO. (http://www.skaardalsmo.com/omsfc.html) Han har kjørt dette på sin dieselbil siden de begynte å selge det i Trondheim i høst. Renere motor og renere avgass er fint for alle.

 

Jeg brente HVO (til venstre) ved siden av B100 og autodiesel (til høyre) og så at røyken er mye mindre synlig og renere fra HVO. Tenker at dette er bra for EGR og webasto! Skal teste det på labmotor ila måneden.

DSC_0476 (2).jpg

DSC_0474 (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan lagringsegenskapene er for denne syntetiske dieselen?

 

Hvis jeg har forstått det riktig så er en av forskjeldene på autodiesel og avgiftsfri diesel (farget) at autodiesel inneholder en prosentandel biodiesel og derfor egner seg dårligere for lagring en avgiftsfri / landbruk / industri diesel.

 

Biodiesel andelen skal vistnok være mere sårbar for mikrobevekst ol "dieseldyr" ved lagring over tid.

 

Men hvordan er det med denne nye syntetiske dieselen? Tåler den å overvintre på tank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

10 mil med Statoil HVO100 nå på defenderen med Td5. Lukter og røyker lite. Men dieseleksoslukt har vel aldri vært et miljøproblem. Røyk, ok, men det er jo ikke så ofte den røyker uansett. Ellers syntes jeg bilen ble litt daff, litt tregere? Får kjøre tanken ut og se om følelsen festner seg eller forsvinner :) Men kona er imponert over at vi nå kjører på slakteriavfall og slikt som er fornybart bare vi spiser nok kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...