Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nei, ingen frikveld med RR i huset.. :P:)

Har brukt kvelden på litt googleing og sjekking i verkstedhåndboka for å se hva jeg finner ut av avlesningene i går.

 

gallery_15285_840_1804.png

 

 

 

Calculated load value skal etter boka ligge på ca 2-4 % ved tomgang og bil i nøytral. Hos meg ligger den på 22 % :huh: Riktignok i Park. (Tenkte ikke på det akkurat da.) Rart om det skulle utgjøre så mye.... Skal jo ikke yte mer enn 10 % ved 2500 rpm. mener jeg. Nå regner vel ECM drivstoff brukt, opp mot "vanlig" antatt verdi. Så det kan vel bare være en refleksjon av forbruket, og ikke en feil.

 

LMM skal ligge på ca 20kg/timen (antar jeg er benevningen) Hvor min ikke endrer seg fra -0.3 uansett gassrespons. MEN, så er det litt uklart på testeren om det er en learned value, og -0.3 er avviket fra normalen da. Slik det står forklart i lånt tekst under:

 

Air flow rate: The Adaptive Air Mass Flow Rate (AMFR) is learnt by the system over a period of time and is added to the normal air rate to compensate for manufacturing tolerances between airflow components. The extremes of tolerance that GEMS allows for is + 5.5 KG/HR to -5.5 KG/HR. after which it will log a fault in its fault code memory. The value can be adjusted here but may be reset by engines using closed loop correction.

 

I så fall vil ikke verdiene være brukanes for noenting akkurat nå.. :lol:

Det eneste jeg ser på avlesniinga er at Air Flow Sensor Voltage endres med gassrespons og virker å være normal. Men så vet vel man ikke om det er signalet ECU sender ut, eller mottar. (helst det siste kanskje) Så da er det kanskje heller ingen brudd i LMM. Riktignok var det lite forskjell ved rusing med LMM av- eller på-koblet.

 

gallery_15285_840_157711.jpg

 

I sta kom jeg også på tanken om feilen kunne ligge i Purge Valve i Evap-systemet. Om ventilen står helt åpen vil vel bensingassene bare fly inn i sylinderne.... Denne motoren er såkalt "pre advanced evaps" så det er ikke sikkert det ville satt noen feilkode. Grunnen til at jeg kom på dette nå var at jeg slet noe forferdelig med å fylle tanken på tur tilbake fra Hitra. Fikk kun på 9 liter, da bensinpistolen stoppet opp hele tiden. Prøvde en annen stasjon en halvtime senere, og da var det samme greia. Men plutselig ville den ta imot mer og jeg fikk til slutt fylt. Sakte...... blush (hm...tenke-tenke.)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gårsdagens kjøring er jeg vel nesten sikkert på at LMM fungerer som den skal. Motoren har gått klokkereint hele veien med masse power. :)

Eneste "problem" som jeg nå har er at bilen røyklegger noe forferdelig om morgenen når den har stått lenge ute i minusgrader. Masse grårøyk :huh: - og lukt av fet bensin. Men som forsvinner etter noen hundre meters kjøring. Tomgangen er også da noe røff. Motoren kan også periodevis bli kraftløs i lange bratte motbakker i 80-90. Må kjøre lenge og få motoren skikkelig varm før jeg får fram feilen.Tråkker ned foten og det skjer egentlig ingenting. Men om jeg girer ned et gir og drar den ut på giret er den helt fin igjen. Kanskje se etter dårlige vakuumslanger som blir for mye når de varmes....

Hadde vært artig å ohma temp.sensoren før oppstart i morgen. Skal se om jeg tar meg tid til det. ^_^

Forbruket fra/til kjøreområdet inkl. nedom klubbhuset og selve kjøringen kom på 2.26 l/mila på gass. Det kan vel ikke være langt unna normalen når offroadkjøring er involvert!? Må egentlig si meg litt fornøyd med det. :)

 

Slenger ved noen bilder.

 

gallery_15285_840_691393.jpg

 

gallery_15285_840_32191.jpg

 

Kledelig offroad-høyde på bilen egentlig.

Selv med gatedekk og TC kun på bakakslingen imponerte den stort! Blir moro å sammenligne når det kommer andre dekk snart :)

 

gallery_15285_840_615638.jpg

 

 

Mulig det blir lengre belger og dempere rundt om og.

 

gallery_15285_840_347766.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har fått pleie i form av olje og filterskift. :) Flusha motoren først med fluidium fra torshov pga mye småkjøring hos forrige eier. (og hos meg...? :huh: ) Tror den hadde godt av det.

I tillegg har jeg kommet litt på vei med motordiagnose. Vakuumslangen til veivhusvent. er blitt skiftet. Den kollapset når den ble varm. Dette førte vel til at oljedampen gikk gjennom gasspjeldet isteden og klusset til.

Var også ute med throttle position sensor og tomgangsregulatoren for rengjøring. Men dumma meg ut og glemte å slette adapsjoner etterpå. Tomgangen ble nemlig for lav, og jeg fikk mye vibrasjon og dårlig gange på tomgang, dødpunkt når jeg gav gass og rar giring. Motoren stoppa faktisk for meg i et kryss dagen etter. Men er som en drøm nå. Håper det varer.

Ellers har fruen vært ute med bilen i dag. Og det ser ut til å ha gått greit.

Snakket også med en annen 4.6-eier, som mente røyken om morgenen fort bare kan har vært kondens i eksosanlegget etter de fuktige nettene vi har hatt i det siste.

På fredag kom en levering med nye tøfler. Blir spent å se hvordan de ser ut påmontert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk på tøflene i går. :)

Var greit å være føre var med hjulboltene. Alle var dårlige. Måtte på med 28mm på alle. På en av dem falt koppen av, og 26 og 27 glapp over. Rusten sak. Måtte ned på en tommekopp av noe slag. Ble da montert 20 stk nye.

 

gallery_15285_840_994145.jpg

 

 

gallery_15285_840_440547.jpg

 

Selv om "damen" fikk nye sko i går insisterte hun allikevel å slå seg litt vrang. Feiltenninger på tomgang og oppover registeret noen minutter. Ellers har og ujevn tomgang med mye vibrasjon. Dette var med halvkald motor. Ble noe bedre utover hjemturen fra klubben. Og i dag var motorgangen upåklagelig. :) Vært sprutregn de siste to dagene. Vet ikke om det har sammenheng.

 

Jeg tror jeg sliter med å få motoren skikkelig varm....

Startet hjem fra klubbhuset i går. Motoren var da halvveis nede på blått når jeg startet og nådde ikke midten før 18 km i med mye tunge motbakker og kjøring i 80 km/t. Dette i 7 varmegrader.

 

Kjørte fruen på jobb i tidligere i dag. Fortsatt nede på blått etter 4 km. Starter rett i tung motbakke og opp i 80. 5 plussgrader. Den skal vel bli fortere varm?? Lurer på om jeg har en åpen termostat....?

Når motoren er varm ligger den stort sett én strek før midt på og kommer opp på midten når den går tungt. Se bildet under.

Hva opplever dere andre med 4.6? LPG vil jo hjelpe til at den går litt varmere og.

 

gallery_15285_840_233031.jpg

 

Til sammenligning starta jeg opp 3.5'n i går. Den ble driftsvarm på 4 min tomgang. Hvor denne trengte 18 km kjøring. 1.8'n i freelanderen blir varm på 700 meter... :P

BMW-dieselen jeg hadde i den forrige ble også mye fortere varm enn denne..

Må kjøpe meg en black-box så jeg kan følge med på tempen under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe sånt :)

Har plenty av muligheter for diagnoseapparater både på jobb i på klubben. Men trenger å ha noe i bilen jeg kan bruke til å lese av verdiene når feil plutselig kommer. For det lagres sjeldent feilkoder som kan leses av etterpå. En slik en kan være en mulighet. Skal se litt rundt hva de forskjellige Gjør og hvor fornøyde folk er. :)

 

Gløtta gjennom info'n på den der nå. Tar kun nyere enn 2001 står det.

Den jeg hadde ble driftsvarm etter noen minutter på tomgang, selv i 20 minus.

Hadde mistanke om noe sånt..Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

245/75R16 BFG T/A KO2 er levert til seiping i dag. Glemte å spesifisere at jeg ønsker den hvite skriften på innsiden av hjulene. Så er spent på å se hva jeg får tilbake :)

 

Ser skriften ble ut :) . Uansett veldig tøffe dekk, sitter og vurderer de i 265X60 18 for å kjøre til EU kontrollen og da blir de vell på i vinter ^_^ Ser støen pigger og seiper om man ønsker det slik.

 

Men de er jo like dyre som Nokian hakka 8 m pigg, så da er det ikke helt bestemt. Jeg har jo egentlig alle EU kontrolllene om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si fra at jeg ønsket skriften inn. Men kan nå like gjerne prøve det en stund. Fruen likte det ikke.

Kan flytte dem rundt på jobben, så er ikke noe stress. :)

 

Om man ikke pigger dem så brukes de på sommeren og slipper å kjøpe nye sommerdekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at det er stor forskjell på AT og "vanlige" dekk :) Selv om det er mer gummi er det både mindre krenging i sving, og myyye hardere i hull. Sikkert pga høy lastindex. Men helt greit det. Sikkert vært bedre om ikke foringene i radiusarmene foran hadde vært helt kasserbare... :P

Litt tyngre for motoren kjenner jeg. Så skal vurdere chipp'n :)

Sporer ikke i det hele tatt. Det er godt :)

Også bekrefta i kulda at motoren ikke i det hele tatt blir varm, og når den blir det etter lang tid, faller tempen i nedoverbakkene. Så delebestilling er snart på vei. :) forbruket er selvfølgelig der etter... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...