Gå til innhold

Captain Slow


Jon_bovi

Anbefalte innlegg

Da jeg ikke har noe midtsete har jeg kjøpt defender midtkonsoll. Denne har jeg skrudd fast med tre sitteunderlag under for litt lyddemping og penere overgang. Denne har jeg lakkert svart. Skal legge ut bilder av dette også etterhvert.

 

DSC02977 midtkonsoll.JPG

 

 

DSC02978 midtkonsoll.JPG

 

Og så bar turen til EU kontroll. Dette var som nevnt i oktober 2011, og den gikk glatt gjennom. Kontrolløren nevnte forøvrig at håndbrekket var det jevneste han noengang hadde sett. Dette er selvfølgelig fordi det går direkte på mellomakslingen. Jeg sa ikke noe om dette, men tok imot all skryt jeg kunne få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Med EU kontroll i boks, kunne jeg sette i gang med min store plan! Jeg tok nesten umiddelbart ut alle setene bak. Jeg har hatt en plan om å dra på langtur med denne bilen, Og da var planen at jeg skulle bo i bilen! Satte derfor i gang med å bygge den om til en bobil.

 

 

Satte inn skikkelig seng. Med overmadrass.

DSC02979.JPG

 

Bygging av benk

DSC02980.JPG

 

DSC02980.JPG

 

Festet sengen med stropper. Om dette strengt tatt er lov vet jeg ikke, men ble stoppet i kontroll med sengen og alt baki. De sa ingenting på det.

DSC02982.JPG

 

Satte inn noen aldeles nydelige gardiner.

DSC02983.JPG

 

Og bygget benk bak:

DSC02981.JPG

 

DSC02984.JPG

 

Og til slutt ble det slik:

 

DSC02988.JPG

 

Egen patent på benkløsningen.

 

DSC02985.JPG

En slik i hver ende, så kan man ta ut hele den langsgående bjelken. Har fungert ypperlig, og har brukt denne benken som lagringsplass for oljekanner, verktøy osv mye, også etter denne turen jeg var på.

 

DSC02987.JPG

DSC02986.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig mye bra jobb i denne tråden.

 

bra at bilen blir tatt vare på.

 

sveiser du med eller uten gass?

 

 

Hei! Takk takk! Hyggelig å høre. Jeg har brukt både med og uten gass litt avhengig av hva som er tilgjengelig. På de litt større jobbene har jeg også brukt elektrode-apparat.

 

Mvh, Kristoffer

 

Installert defender-midtkonsolen min. Liggeunderlaget har blitt svart. Legg også merke til kjøleboks til sigarettenneren.

 

DSC02993.JPG

 

Fått opp alle gardiner bak:

 

DSC02995.JPG

 

Kvelden før avreise. Har pakket bilen full av verktøy (som jeg fikk bruk for allerede andre dagen) spade, klær, mat, varmeovn, primus, osv

 

Soveplassen:

DSC02999.JPG

 

Vet ikke hvorfor det her skjer, men her har flere poster slått seg sammen til en stor. Blir litt uoversiktlig, men gidder ikke gjøre det opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store avreisedagen. 10 måneders tid etter at jeg fikk fraktet bilen usett ned fra Vardø i finnmark. Har på disse månedene vært over det meste av bilen, bremser, tak, dekk, interiør, ruter, kjøleanlegg, dieseltilførsel, masse rustsveising osv. Det eneste jeg ikke har gjort stort med er motoren. Har egentlig bare justert ventiler og dieselpumpe. Ellers har den gått fint hele tiden. Og her skal jeg, bare en uke etter jeg fikk skilt på bilen igjen for første gang på 11 år, sette ut på en ukes roadtrip. Dette var et stort øyeblikk husker jeg.

 

DSC03005.JPG

 

Har pakket bilen full av diverse utstyr

DSC03009.JPG

 

 

Første etappe blir ganske kort. Drar fra Hamar til litt ovenfor Rena, rundt 15 mil, for å overnatte på hytta til min mor og far første natt. Deretter skal jeg opp til Trondheim og overnatte hos en kompis. De resterende nettene skal jeg sove i bilen.

 

DSC03013.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom hele tråden din nettopp. Flott jobb du har gjort med bilen. Smarte løsninger ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fjærene bak litt slappe, eller er det underlaget du har parkert på?

 

 

Hehe. En kombinasjon tenker jeg. Er nok ikke helt på topp de fjærene, men tror ikke de er så ille til vanlig. Her hadde jeg også ganske mye rart baki bilen. I tillegg til seng og vann og oljekanner og alt det, hadde jeg også med en haug med verktøy. Inkludert en stor jekk;) Det gjorde sikkert ikke saken bedre.

 

Har lest gjennom hele tråden din nettopp. Flott jobb du har gjort med bilen. Smarte løsninger ^_^

 

 

Hei. Takk takk! Jeg kjører funksjonalitet foran estetikk. Hehe. En bil som det her er et arbeidsverktøy, og da mener jeg at så lenge det fungerer, og fungerer bra, er det ikke så farlig hvordan det ser ut. Det går igjen hele veien gjennom tråden. Men jeg prøver å gjøre en god jobb, selv om det kanskje ikke er så pent. Og bilen går som ei klokke fortsatt den. Melkekartongpakningen har holdt snart to år;)

 

Mvh,

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du skal ønske deg nye fjører, det der såg slapt ut,

 

 

Hei. Joda, de er nok litt slappe, men det er nok også litt situasjonsbetinget, som nevnt over. Uansett ikke nye fjører som er øverst på ønskelista. Diesel og olje lekker om kapp, så det blir nok en fiks der først;) Har et bilde her uten last og på flat bakke:

 

DSC03676.JPG

Endret av Jon_bovi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fortsetter turen. Dag to, fra koppang til trondheim.

 

 

 

Litt pleie før avreise.

DSC03038.JPG

 

Nærmere idyll kommer man ikke spør du meg. Selv om mange nok er uenige.

 

DSC03058.JPGDSC03044.JPG

 

Stopp på "Tiur'n kro"

DSC03067.JPG

 

Så ut på "motorveien" Med lett uling fra overdriven.

DSC03069.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt en time eller to, begynte det å dunke under bilen i høye hastigheter (dvs alt over 70km/t) Kikket under bilen og kjente på mellomakslingen. Alt så fint ut. Kjørte videre. Hadde tenkt meg opp for å se på "Jutulhugget", men i bakkene oppover ble denne lyden enda verre. Jeg kikke under bilen igjen. Fant ingenting. Men så kom jeg på at bilen hadde stått i gir og med håndbrekket på. Ettersom håndbrekket går på mellomakslingen ville dette skape et spenn her som gjorde at all slark ville bli vanskelig å finne.

 

Jeg måtte derfor finne en løsning som gjorde at bilen sto trygt nok til at jeg kunne krabbe under, selv om den sto i fri og uten håndbrekket på. Rygget inntil en stubbe (som ikke synes på bildet):

 

DSC03073.JPG

 

 

Nå viste det seg at nesten alle mutterne som holder mellomakslingen festet til klutsjplata var helt løse. Kunne skru de med fingrene. Heldigvis hadde jeg med meg en haug med verktøy. Fikk skrudd det sammen igjen. Ble mange ganger under bilen for å sjekke disse i løpet av turen. Fikk også låne en fettpresse av en lokal bonde etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3. Videre fra Trondheim til Kristiansund. Var i Tr.heim hele dagen og dro først sent på kvelden. Har derfor ganske sparsomt med bilder. Bare noen dårlige nattbilder:

 

DSC03090.JPG

 

Måtte stoppe omtrent halvveis på veien for å sove. Første natt i bilen ved et sted som het Valsøya.

 

DSC03091.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4. Senga fungerte utmerket.

 

DSC03102.JPG

 

 

DSC03095.JPG

 

Lekker diesel. Har prøvd å reparere tanken, men hvis jeg fyller mer enn 30 liter begynner det likevel å dryppe. Hadde derfor minst mulig på tanken hele turen, og mest mulig i kanna bak.

 

DSC03104.JPG

 

Fint sted da!

 

DSC03098.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansund! Prøvde først å overnatte her:

 

DSC03130.JPG

 

DSC03133.JPG

 

DSC03125.JPG

 

Men det blåste så mye, og bilen vaier med vinden som en båt. Som den Hedmarkingen jeg er ble dette for mye for meg, så måtte flytte bilen i løpet av natten ned til litt roligere strøk.

 

DSC03137.JPG

 

Meget fornøyd med at bilen hadde holdt så langt, men samtidig også meget nervøs for at den skulle bryte sammen. Lang vei hjem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!! God tur videre; slapp helt av, seriebiler sier fra før de må ha litt hjelp, mekanisk feil, og man kan reparere, mens de nymoderne bare dør stille med sånne umulige elektoniskeduppedingsefeil.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker reiseskildringen din og bildene. God tur videre og god påske! :)

Ser frem til mer lesestoff på tråden din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...