Gå til innhold

Captain Slow


Jon_bovi

Anbefalte innlegg

Over til "ikke-rust-relatert-mekking". Bilen lakk kjølevæske her i vår. Fant ut at det trolig har vært montert varmeapparat baki bilen, for det lå en lang slange langs ramma og bakover. Fjernet denne slangen, og satte ny slange direkte fra blokk til varmeregister. Ble tett. I samme slengen bestemte jeg meg for å bytte termostat da jeg hadde en ny liggende. Endte med at jeg knakk en bolt. Den ene halvparten satt så klart igjen helt nederst i hullet. Måtte borre og pirke i timesvis for å få den ut igjen, og tilslutt lage nye gjenger å sette inn en annen bolt. Pakningen lagde jeg av melkekartong. Det har holdt tett i noen måneder nå, så tror det ble bra. :) Er uansett lett å se om det skulle bli en lekkasje her.

 

med_gallery_6646_9_2664460.jpg

 

Bonus: Testet begge termostatene med termometer og varmtvann, og den gamle virket selvfølgelig som den skulle. Det er det alltid morsomt å finne ut etter timevis med jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ok, mer rust. Hadde opprinnelig ingen planer om å bytte ut fotbrønnene i denne omgang. Meeen, litt hakking, pussing og hardt tilsnakk, og hullene åpenbarer seg som en rustrød stjernehimmel. Men dette var alt annet enn vakkert. Hadde håpet i det lengste, men begge fotbrønnene måtte byttes.

 

Begynte med venstre side

med_gallery_6646_9_2352241.jpg

 

 

med_gallery_6646_9_2376670.jpg

 

Her gjorde jeg noe som muligens var en liten tabbe. Øvre delen av fotbrønnen var i praksis fri for rust. For å gjøre jobben litt enklere, skar jeg derfor ut nederste halvdel av FB for så å sveise på nytt. Hadde kjøpt nye FB fra paddocks som jeg skar til for at de skulle passe. I ettertid har jeg funnet ut at disse nye FB faktisk var galvaniserte. Jeg bestilte ikke galvaniserte fotbrønner, så jeg antok at belegget utenpå bare var en slags midlertidig beskyttelse. Jeg startet derfor å sveise inn disse. Det gikk dårlig. Det var vanskelig å sveise pga galvaniseringen og vanskelig tilgang med pedaler i veien o.l. Når jeg nå i ettertid har funnet ut at de nye fotbrønnene var galvaniserte, angrer jeg nesten på at jeg ikke tok jobben med å sette de inn hele uten å kappe i dem. Vel, uansett, det ble gjort slik, med en stygg sveise-søm som ikke er lett å pusse fin mtp plasseringen, men det er ihvertfall solid og uten rust. -og "halvgalvanisert" må vite ;)

 

 

med_gallery_6646_9_2064645.jpg

 

Testing

med_gallery_6646_9_1176971.jpg

 

 

Dessverre har jeg ikke noe bilde av sveising og pussing, men resultatet ble slik passe. Skulle gjerne ha pusset ned den sveisen litt mer, men det ble vanskelig å komme til. Etter grunning og lakk ble det slik

 

med_gallery_6646_9_916932.jpg

 

Hehe, ser jo ganske sausete ut på bildet. Ble bedre når jeg fikk tørket av pedaler og lakken tørket;)

Endret av Jon_bovi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at rusta på disse bilene alltid kommer på de samme stedene, nemlig i området rundt hjulene. Ikke så rart kanskje da steinsprut o.l fort vil slite ned og skade lakken osv. Men det er uansett her problemet oppstår. For å unngå dette er det mange biler som nå kommer med plast i innerskjermene. På bilen min manglet de platene inn mot motorrommet i innerskjermen foran, så jeg måtte uansett lage til en plate her. Hvorfor da ikke forlenge denne platen litt, slik at den også dekker over nederste del av fotbrønnen? Jeg bestemte meg derfor for å gjøre et forsøk på å dekke over de mest utsatte stedene med formbare plastplater. For å unngå at plasten skal gjøre ting vondt verre ved å stenge inne fuktighet og gjørme osv har jeg gått for en slags åpen løsning som har åpninger nederst slik at vann og møkk som kan klare å komme seg inn kan renne ut igjen. Hullene vil forhåpentligvis også virke som lufting slik at fuktighet på innsiden vil tørke fortere.

 

Behandlet først stålet som før (rustmelk der det var rust,ruststoppgrunning fra wurth, 2K lakk og rustbeskyttelsesmasse fra biltema). Deretter tok jeg noen plastplater og bøyde dem til med varmepistol.

 

med_gallery_6646_9_2646494.jpg

 

Poppet øverst, skrudd nederst

 

med_gallery_6646_9_576822.jpg

 

I skjøten mellom platene har jeg lagt imellom noen muttere for lufting og drenasje av evt vann som skulle komme inn. Bildet her er undersiden av de skruene på bildet over. Samme type åpning er det også under den nederste plastplaten.

 

med_gallery_6646_9_3025083.jpg

 

Til slutt smurte jeg inn begge platene med rustbesk.masse. Mest for å beskytte platene mot sprekker fra steisnsprut da platene kanskje ikke tåler kuldegrader spes godt. Det gjennstår å se hvordan det her vil fungere.

 

Til sist: er det noen som har prøvd noe ala det her før? Noen synspunkter for eller imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok av frontruta fant jeg noen små rusthull under i torpedoveggen. Dette ser igjen ut til å ha rustet fra innsiden. Ikke så lett å få gjort noe med dette problemet. Skal prøve å sprøyte inn noe olje-greier før jeg setter sammen igjen, men virker som det er mange tverrbjelker inne i torpedoveggen som gjør det vanskelig å komme til med en slange.

 

Ikke mye rust her, bare overflaterust.

med_gallery_6646_9_815.jpg

 

Likevel er det hull. Hvordan kan det ha seg? Kan det ruste fra innsiden her?

 

med_gallery_6646_9_1098944.jpg

 

Har også kjøpt ny list til å ha under ruta da den gamle var helt ferdig.

 

Rengjorde og pusset under listene rundt luftelukene i samme slengen. Slengte på litt rustmelk og lakket tilslutt.

med_gallery_6646_9_1048962.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn bremserør og koningsutstyr på biltema da jeg var uheldig og knakk et bremserør i forbindelse med skifting av bremsebånd og bremsesylindere på begge sider her i vår. Ved nærmere ettersyn på bremserørene ser det ut til at noen av dem er moderat til hardt angrepet av rust. Ettersom jeg hadde alt utstyret jeg trengte gikk jeg igang med å bytte alle bremserør fra bremsefeilbryteren og ned.

 

Her er ett av de gamle bremserørene. Tror det var en god idè og bytte dem. Hehe, tror det ja:)

med_gallery_6646_9_2865809.jpg

 

Koning. Ikke det beste utstyret kanskje, men det virker sånn nogenlunde, og det ble tett. Etterhvert.'

med_gallery_6646_9_942078.jpg

 

Første selvlagde røret. Det varmer i sjelen. Har fortsatt ikke satt på støttebraketten som skal sitte rundt rørene, men den skal på altså:)

 

med_gallery_6646_9_1229047.jpg

 

Byttet alle rørene. De rørene som går langs trommelen og ned var litt kinkige å bøye til. Skulle liksom ikke stikke ut noe heller. Har ikke byttet bremseslangene på bildet, men de er også byttet nå. God følelse at nesten alt av bremser (hovedsyl, slavesyl, bremsebånd, rør og slanger) nå er nytt. Hurra!

med_gallery_6646_9_1386727.jpg

 

Edit: Tilføyninger i tekst.

Endret av Jon_bovi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har gått meg hus forbi til no, men eg er glad det er folk som har ork til å dokumentere arbeidet sitt - til glede og opplæring for andre. Dessverre blir det aldri med meg.

Dessutan er eg svak for arbeid som involverer mjølkekartongar og takpapp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har gått meg hus forbi til no, men eg er glad det er folk som har ork til å dokumentere arbeidet sitt - til glede og opplæring for andre. Dessverre blir det aldri med meg.

Dessutan er eg svak for arbeid som involverer mjølkekartongar og takpapp! :)

 

Hehe. Takk. Ang melkekartongen, så er jeg av den oppfatning at det er ingen grunn til å absolutt skulle bruke "riktige" deler hvis det kan bli like bra eller bedre med noe du lager selv. Har brukt melkekartong som pakning på biler og mopeder tidligere, og det er ingenting jeg har opplevd som tyder på at det skulle være noe dårligere enn pakningspapp.

 

Når det gjelder takpappløsningen så er det skikkelig fjøsmekk og noe jeg helst ikke vil bli husket for! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørlista på venstre side var delvis rustet bort. Skar bort den gamle og banket til en stålplate til å sveise inn.

 

med_gallery_6646_9_812049.jpg

 

Ble litt i tykkeste laget den nye lista. Mye jobb med banking, men det ser riktig ut og holder forhåpentligvis lenge:)

med_gallery_6646_9_1442645.jpg

 

Pusset ned resten av rusta og behandlet det på samme måte som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederste festene til bakdøra var rustet bort slik at døra hang og slang. Skrudde av døra og det var bare to hull der døra skal festes

 

med_gallery_6646_9_2640328.jpg

 

Tenkte først jeg skulle sveise inn ei plate over, for så å sveise fast to rør til å feste boltene til døra i. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at det ikke var mye å sveise i her gitt. Hele dørstolpen var rustet bort nederst.

 

med_gallery_6646_9_483748.jpg

 

med_gallery_6646_9_3556831.jpg

 

Jeg ble altså nødt til å skifte ut hele nederste delen av denne stolpen. Dette skulle bli utrolig mye mer jobb enn jeg var klar over. Pga listefester og skrå bakvegg på stolpen måtte jeg banke til en kopi av den opprinnelige. Og jeg som bare hadde tenkt å sveise inn ei plate :(

 

Brukte først en ståltråd som mal for å se hvor bred plate jeg måtte bruke

med_gallery_6646_9_792719.jpg

 

Banker og bøyer. Forøvrig hjemmelaget ambolt for formålet;)

med_gallery_6646_9_2681451.jpg

 

Måtte lage den i to etapper. Her er bakre delen ferdig

med_gallery_6646_9_272360.jpg

 

med_gallery_6646_9_1855169.jpg

 

Så var det igang med å lage "lokket".

med_gallery_6646_9_1288878.jpg

 

Ferdig. Med bankingen vel å merke.

 

med_gallery_6646_9_2750943.jpg

 

med_gallery_6646_9_318358.jpg

 

Edit: Bildekluss

Endret av Jon_bovi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis var kanalen under i god stand, så jeg kunne sveise den nye dørstolpen fast etter merkene etter hvor den gamle hadde vært.

 

med_gallery_6646_9_813309.jpg

 

Fikk satt på lokket og alt virket til å være i orden.

 

med_gallery_6646_9_1105828.jpg

 

Ble litt småbulkete, men det får gå.

med_gallery_6646_9_3647061.jpg

 

Problemet her var bare det at den nye stolpen ble litt for kort. Dette merket jeg da jeg skulle sett på igjen plata til beltet. Hullene til boltene passet ikke lengre :( Grunnen til dette er at jeg tidligere hadde tatt ut frontruta for å tette listene på denne. Dette gjorde at taket sank litt ned. Heldigvis hadde jeg igjen litt avskjær fra den nye dørstolpen jeg banka, så da var det å kappe den av igjen og sveise inn en ny bit. Måtte presse taket oppover for å kompansere for manglende frontrute, men nå stemmer hullene overens.

 

med_gallery_6646_9_3455218.jpg

 

Til slutt borret jeg to hull og sveiste inn to rør til å feste døra i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å følge dette Vardø-bil prosjektet, med tanke på at jeg var å kikka på den og fant det for omfattende å ta løs på. ;) Har jo litt å gjøre på den jeg selv var å henta i Bergen da, men det er dette med tid. Det går alikevel sakte men sikkert framover mot PKK og skilter på bilen. Har ikke laget en egen tråd enda, men fårhåpentligvis kommer det, har jo tatt noen bilder sporadisk underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, nå begynner tråden å virkelig henge etter her, så nå er det på tide å slenge ut noen bilder igjen.

 

Fortsetter med å dekke til utsatte steder med plastplater. Jeg er sikker på at dette er med på å beskytte både lakk og stål mot steinsprut og fuktighet. Jeg har poppet det fast på en slik måte at det er lett å både fjerne og sette på igjen igjen hvis dette av en eller annen grunn skulle være nødvendig.

 

Jeg la merke til at av en eller annen grunn er bakre x-member konstruert på en slik måte at at all møkk fra bakhjula samler seg inne i den. Hvorfor den er konstruert slik er for meg uforståelig. Eneste jeg kan tenke meg er for at det lett skal kunne vaskes ut igjen?

 

Jeg bestemte meg uansett for å gjøre noe med det.

 

med_gallery_6646_9_575532.jpg

 

Formet platen til med varmepistol

med_gallery_6646_9_1573184.jpg

 

med_gallery_6646_9_1656396.jpg

 

Laget dekslene på en slik måte at det er en åpning på det nederste punktet, helt inn mot den langsgående ramma, slik at vann som skulle komme inn kan renne ut igjen.

med_gallery_6646_9_876448.jpg

 

Og de synes heller ikke bakfra. Det som synes er derimot hastverksarbeid av en slumsete maler. Skal male opp igjen hele bilen etterhvert, så tok det ikke så nøye med maskering og slike pirkerier :)

 

med_gallery_6646_9_1576651.jpg

 

Plastdekselet sitter bare i to popnagler under, så det tar 2 minutter å fjerne de. Mulig jeg tar en kikk under der etterhvert for å se om de fungerer som de skal, evt vaske bort gjørme o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i tråden har jeg vist hvordan jeg gjorde det med plastplater i innerskjermen foran fotbrønnen på venstre side. På høyresiden satt det fortsatt igjen en stålplate som originalt utgjør deler av innerskjermen. Denne var rustete, men jeg tenkte at jeg kunne bruke denne som en slags "grunnmur".

 

Pusset ned,

med_gallery_6646_9_3090259.jpg

 

behandlet med rustmelk,

med_gallery_6646_9_3601786.jpg

 

lakkerte,

med_gallery_6646_9_1527637.jpg

 

varmet opp og bøyde til,

med_gallery_6646_9_539457.jpg

 

med_gallery_6646_9_887594.jpg

 

klinte inn med masse B.T.R.B.-masse og poppet fast.

 

med_gallery_6646_9_2897310.jpg

 

Så lagde jeg til en plate over fotbrønnen tilsvarende den jeg monterte på venstre side.

 

med_gallery_6646_9_811740.jpg

 

Klinte på BTRB-masse i skjøtene og skrudde det fast.

 

med_gallery_6646_9_1212579.jpg?????t=29318122

 

Tanken er nå at dette skal stoppe rusta for en tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå igjen sikkert en handlepose full av rust, støv, gjørme og sikkert en del skruer o.l. etter flere måneder i garasjen. Dette er bare en liten del av det jeg har sopt vekk i det siste. Utrolig hvor mye møkk som samler seg i alle kriker og kroker. Samtidig tipper jeg at halvparten av det som ligger på gulvet her er rust.

 

med_gallery_6646_9_2873048.jpg

 

Men bilen er ute igjen for egen maskin. Fortsatt en del småjobber igjen, men det er uansett herlig å kunne kjøre den igjen.

 

med_gallery_6646_9_2796509.jpg

 

*Forøvrig, på det øverste bildet her kan sees en Peugeot partner min far snart har skrudd i småbiter, og på det nederste bildet står en Opel Blitz i bakgrunnen som han også skal restaurere. Etterhvert. Og da har vi ikke engang tatt med den forfalne gravemaskina som står bak huset. Joda, det er noen som samler opp mer enn de har godt av. Til min mors store forferdelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en fantastisk jobb! :D

 

Jeg ville brukt voks/tynnstoff eller olje jevnlig på BTRB, slik at det ikke tørker ut og sprekker :)

Da har man også noe som går inn i kriker og kroker.

 

 

Takk!:)

 

Har ikke bilder av dette, men jeg har behandla hele ramma innvendig og utvendig med 6 liter Biltema hulromsvoks. Mye av det endte opp på garasjegulv samt klær, hår, øyne og sikkert lunger osv, men i tillegg til hele meg ble det også et fint belegg over hele understellet. Tror dette er et bra tiltak som du sier. Hadde også veldig rustne bladfjærer som jeg trodde det ikke var håp for, men etter tips her på forumet oljet jeg de opp og de ble faktisk riktig så bra etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Okey! Så da er jeg tilbake igjen. Det er lenge siden det har skjedd noe her nå. Dvs på tråden. Med bilen har det skjedd en del. Det er over et år siden jeg sluttet å poste i denne tråden, men jeg har ikke sluttet å fikse på bilen. Og ikke minst, BRUKE bilen. To uker etter forrige post, dvs oktober 2011 tok jeg bilen til EU kontroll. Gikk igjennom med null feil! Jada! En smule rørt selv. Etter dette har jeg vært på langtur med bilen, rundt 200 mil over seks dager, samt en haug med småturer og litt offroading i elvedalen og slik. Jeg har tatt bilder av alt dette, og tenkte jeg skulle legge dem ut nå for å fullføre sagaen. Om enn litt forsinket;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så fortsetter der tråden sluttet. Kjøpt inn litt småfiks, nye vindusvuskere, speil inne og ute, lister osv. DSC02879 speil.JPGDSC02880 speil 2.JPG

 

 

 

Taket lakk som en sil. Fant ut at det var mellom popnaglene rundt kanten av taket det lakk. Rask tur til biltema, nye nagler og det ble tett. Eller, tett nok.

DSC02904 tettemasse.JPG

DSC02905 taktett.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før EU kontroll setter jeg sikkerheten i høysetet, og installerer batterifesteanordning. Ble ikke sett engang av kontrolløren.

DSC02917 batteri.JPG

 

"Sprutplaten" gjør jobben. Hvertfall overfladisk. (som jeg nevnte tidligere hadde jeg tenkt å fjerne denne igjen jevnlig for å vaske under. Dette er nå over et år siden. Har ikke skjedd enda.

DSC02913 sprutplate.JPG

 

Lagt inn nytt teppe og vasket setene slik at bilen er "ren".

DSC02928 vask.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...