Gå til innhold

Ujevn gange på D2 Td5 2003


Guffen

Anbefalte innlegg

Etter en forbikjøring på E6 på vei hjem fra jobb i går begynte bilen å vibrere i motor og virker som den ikke går rent eller ikke på alle sylindre. Stopper jeg motoren og starter er symptomene borte inntil jeg kjører igjen.

Noen her som har forslag til hva det kan være? F.eks olje i injektorer harnessen eller tetningene til injektorene?

Skal plugge i Nanocom'en etterpå og se om jeg får opp noe der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du dieselpumpa i tanken når du slår på tenninga? Kan være andresteget på pumpa som ikke gir nok diesel.

Lenge siden du byttet dieselfilter.

 

Slik jeg forstår det du skriver så går motoren rent på tomgang, men ikke med turtall.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som dieselpumpa da.

 

Da jeg fikk feil på injector-harness (den som ligger over og sender signalet til dysene) så gikk den ujamnt og med vibrasjoner da den sto på tomgang. I fart med turtall bare "hoppet den over" den dysen som ikke fungerte.

 

Veldig mest sannsynlig pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en oppstart nå...

Pumpa går når jeg vrir på tenninga, men motoren går ikke rent, virbrerer/rister mye mer enn normalt Plugget i nanocomen og fikk opp feil på injector 3: (27,3) Injector 3 Peak Charge Low

Byttet dieselfilter i vinter men har et liggende, kan jo bytte det selvom jeg ikke har følelsen av at det er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik:

Ta av strøm kabel til batteriet.

Den grå boksen bak batteriet er Ecu.

Den sitter med en stjerne skrue.

Den løfter du opp og i bunn av den er det en sort og en rød bred kontakt.

Ta ut den røde og se etter spor av olje. Kan nok være lett å se siden du får feiltenning.

Vipp ut det hvite plast lokket inni kontakten. Jeg pleier å sprute godt på med elektrorens og så blåse rent med trykkluft.

Montér sammen og mye pleier å være gjort.

Når jeg er ekstra grundig rengjør jeg kontakten som er i høyre hjørnet fremme på toppdekselet. Der går ledningene inn til dysene.

 

Selv etter å ha byttet til ny ledningsmatta, som skal hindre olje i Ecu, får jeg litt innimellom.

 

Lykke til

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

symptomene ligner mye på det jeg hadde på TD5'en min. Da så pumpa ut slik innvendig:

 

Hvis du ser etter så er drivtennene til motoren som skal drive andretrinnet (som har 5 spor i seg) slitt vekk.

Bilen gikk utrolig nok, men ruskete, og ustabilt.

 

DSC_0687.JPG

 

-Camarogeddon

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde de samme symptomene for to år siden og samme feilmelding på nanocom på en av injectorene, jeg fikk et tips om å ta av pluggene på ledningsnettet og stramme litt på klipsene som gir kontakt med en liten skruetrekker siden de kan bli slerkete med så store temperatur svingninger som de blir utsatt for, etter denne operasjonen da går bilen som en klokke på andre år og ingen feilmld på nanocom.

 

Hilsen Hafthor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var olje i pluggen til ECU! Fikk renset i begge ender så går den som den skal igjen?.

Lønner seg vel å bytte ledningsnett så får bestille opp dette.

Tusen takk for hjelp folkens, setter veldig pris på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kommer visst igjen. Kan oljen trenge inn i ecu også? Kanskje greit å bytte hele ledningsnettet som sagt

Får evt prøve å stramme klipsene som Hafthor nevner...hvordan løsner jeg disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme feil kode med ny diagnose?

 

Lurt å slette feilkoder, etter du har skrevet dem ned, for så å se om det kommer nye.

 

For å komme til ledningsnettet inne i toppen, som jeg tror du henviser til, må du ta av topp dekselet.

 

Av med lyddempende lokket på toppen av motor

Løsne slange som går til innsug.

Løsne alle skruene rundt toppdeksel.

Løft av toppdeksel. Pass på så ikke hylsene der skruene satt stikker av eller værre havner inni motoren.

På høyre side av motoren sitter injektor kablene. Ta av pluggene og gjør rent.

Hadde du hatt ny kabelmatte. Nå så hadde det vært greit å bytte for å slippe å gjøre jobben igjen.

Sett sammen.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme feilen kommer igjen m ny diagnosescan. Da kjøper jeg nok ny kabelmatte og pakning til dekselet før jeg tar opp. Bilen må ikke gå til uka....

Men om det er dieselpumpa som tuller...snakk om den elektriske i tanken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik:

Ta av strøm kabel til batteriet.

Den grå boksen bak batteriet er Ecu.

Den sitter med en stjerne skrue.

Den løfter du opp og i bunn av den er det en sort og en rød bred kontakt.

Ta ut den røde og se etter spor av olje. Kan nok være lett å se siden du får feiltenning.

Vipp ut det hvite plast lokket inni kontakten. Jeg pleier å sprute godt på med elektrorens og så blåse rent med trykkluft.

Montér sammen og mye pleier å være gjort.

Når jeg er ekstra grundig rengjør jeg kontakten som er i høyre hjørnet fremme på toppdekselet. Der går ledningene inn til dysene.

 

Selv etter å ha byttet til ny ledningsmatta, som skal hindre olje i Ecu, får jeg litt innimellom.

 

Lykke til

Leif Ove

Byttet du bare kabelmatten under toppdekselet eller helt til ECU'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...