Gå til innhold

På tur med D2- deler og verktøy


leiohel

Anbefalte innlegg

Har erfart at det er ofte når turen blir lang at en fillefeil kan lage krøll for en fin tur. Hva skal man ha med for å løse det som kan komme. Slik at en kommer seg videre.

Fyll på med det dere mener mangler

 

Verktøy:

Diagnose apparat

Et komplett sett med piper og nøkler

1/4 pipesett

Fastnøkler med skrale

Skrujern med bøyelig arm til slangeklemmer

Crc sprøy

Elektronikk rens spray

En rull el tape

Et ekstra batteri

Startkabler

Lita handpumpe for å etterfylle girolje ( Biltema har en liten for fylling av påhengsmotor gir)

Plugg sett til dekk

Liggeunderlag

God hodelykt

Superlim

Luftkompressor til dekk.

 

 

Deler:

En luftbelg

En en høydesensor

En liter motorolje

En liter servolje

En liter girolje

Viftereim

Slangeklemmer som passer automat kjølerør fremme

O ring til automat kjølerør bak.

Litt kabel og kontakter

Sikringer. Også hovedsikringen

Pærer til alle hovedlys

Wastegate modulator / tynn slange for å koble seg forbi modulatoren.

Dieselfilter

 

 

 

Fyll på med nødvendigheter.

 

Leif Ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det gjerne, jeg lar meg aldri forbløffe over hvor mye folk gidder dra på på tur.

Jeg mener, 1l av hver av oljer ? De har faktisk olje få kjøpt de fleste steder man ferdes. Å "brått mangle " 0,2l girolje i diffen har aldri skjedd meg, enten er det OK nivå, ellers så er det noe som lekker, og da får man etterfylle med noe man finner. Motorolje duger fint. Samme med automaten, enten er nivået OK, eller så har man sprengt et rør, og da trenger du uansett mer enn en liter.

 

Nå har ikke jeg så mye erfaring som mange andre, men har da lagt bak meg noen titusen kilometer på norske, tyske, kroatiske og Islandske veger, og jeg drar med meg mindre og mindre. ALDRI bilspesiikke deler, men litt kabler, buntebånd, tape, bolter osv er kjekt å ha, samt slepestropp og startkabler. Komplett verktøyveske med KVALITETSVERKTØY må med, men jeg tar gjerne ut endel ting jeg VET jeg ikke får bruk for. 15mm fastnøkkel samt 18mm pipe til støtdemperbytte får jeg neppe bruk for på tur, for å si det sånn... i så fall får jeg låne det av noen.

Bladsøker, skyvelære osv blir hjemme, men enkel kabelskotang, litt reservekabel og ikke minst krympestrømpe får være med.

Til D2 ville jeg vurdert en trekloss for å kile mellom ramma og aksel om en belg gir seg, men på annen side, treplanker og en sag finnes i de fleste land jeg tenkes å besøke... :)

 

Pærer, sikringer og andre standarddeler får du fatt i der du er, ingen grunn til å dra på dette jorda rundt. Å ha etpar sikringer er sjelden feil, men å ha komplett sett av alle valører, gidder jeg ikke, samme med pærer.

Fokuser på det som kan gå i stykker så bilen blir stående bom stille, og blås i comfortdelene, og ting som er "kjekt å ha ". Min erfaring er at vekt er den store trusselen, og mer vekt gir mer sannsynlighet for skader eller problemer med bilen. Blir litt oppgitt når jeg ser folk dra på hele bremsecalipere ( WTF liksom ), vannpumper og annet rart på tur. Er vannpumpa så dårlig at man tror den gir opp snart, bytt den før du drar, mye enklere... :)

PS - medmindre du skal til Antarktis eller Sibir, er de flest folk veldig hyggelige og greie også, det går fint å spørre om hjelp eller skaffe det aller, aller meste man kan få bruk for, der man er.

 

PPS- CRC kan fint brukes som elektronikkrens / kontaktspray om man ikke har noe annet. Du trenger noen skrujern også både stjerne og flate. Og reservebatterier til hodelykta, som bør være av en kvalitet som gjør at den virker når du trenger det som mest... :)

 

God tur, og husk reiserapport !

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt skal du egentlig? :) Jeg har som regel en liter motorolje i bilen, men er det virkelig noen som peiler girolje når de er på tur da?

Av spraybokser så trenger du CRC 6-66, marinespray. Funker til det meste.

Det ekstra batteriet ditt, har det lading underveis? Hvis ikke, er det strøm på det når du trenger starthjelp?

 

Jeg har med meg litt enkelt verktøy, stropper, tape og sånt. Det viktigste er dog kamera, naf-kort, telefon og en solstol å sitte i mens man venter. Uansett hva man har med, så er det noe annet som ryker, har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner på den lista så trenger man følgebil med delelager til hele bilen :lol:
Jeg har havarert hjullager, det er kjekt å ha med.
Dynamo er en slitedel, minst 1 reservehjul og muligheter for å lappe spiker lekkasje i dekk.
Kompressor til å fylle opp lufta i dekka, 1 belg til hver aksling, ekstra hjulmuttre (5stk holder) sjekke styrestag før avreise at de er i god stand.
stikkaksler er slitedel, sjekke etter sprekker på abs slanger og se etter rust på bremerør, sjekke om du har tilstrekklig med bremseklosser igjen, det kan faktisk være kjekt å ha med ekstra.
Jekk som er god å bruke og som funker ;)
og litt vann er alltids kjekt enten det brenner eller om kjøleslangen ryker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ting som ikke tar plass hadde jeg hatt med fuel pressure pakning/evt regulator. og nytt kontaktsett til starter. Det er sånt som er vrient og få tak i på kort sikt.

Evt. øvre kjøleslange. Den ryker stadig vekk, men når det er sagt burde den heller sjekkes ofte nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste forsikring mot havariogtrøbbel er å ha med masse deler og verktøy :-)

Jeg har med en luftbelg og ventiler med slangestuss for å fylle luft hvis kompressor til luftfjæring svikter. Repsett til starter og dieseltrykkreg og simringer til dieselkjøler/varmer. Også en høydesensor da. Også Nanokomen da.

Har vert på mange lange turer, den lengste 6700 km nedigjennom Europa, og aldri NOE trøbbel. Før ifjor, da en glider på høyre bremseok satte seg fast. Landreas her på forumet ordnet opp så jeg fikk deler ut fra EWS på en søndag!

Også spratt slangen fra turbo til ic av i bakkene opp mot Clausen da jeg skulle hente deler til medforumist som var strandet i Mosjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...