Gå til innhold

Suspention Error. normal Higth only


Boxrud

Anbefalte innlegg

Normalt er ikke en kompressor satt opp slik at den skal ende med å jobbe tungt,, så den jobber sansynelig mot noe stengt eller trykk høy svich virker ikke.

 

Begge er vel plasert i samme "unit" som JosteinN sier over, rett foran kompressor,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nyskjerrig.. på tråd over... Går kompressor i det

 

"uendelige" eller stopper den på kompressor høy temp.

Synd man ikke kan kople på et manometer å lese trykk,,,

Men kan vel kansje bruke volt signalet på pressure indikator,

 

Man kan sikker sette på et T stykke og koble inn manometer . Men diagnose apparat leser ut trykk i tanken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkføleren sitter i midtre ventilblokk og måler trykket i "galleriet"/rørene som fordeler luft mellom ventilblokkene.. IIDtool rapporterer dette trykket.

Det er jo mange feilkilder her. Jeg ville sjekket plugger og kabler til ventilblokkene og høydesensorene før bytte av disse ventilblokkene,

Jeg har selv en dårlig plugg/kabelbunt til bakre ventilblokk, og den genererer litt forskjellige feilkoder som alle ender i "Suspention fault" og gul lampe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hjemme så .. bare sitter med pc og tenker.. Grunn til at jeg ikke mistenker høydesesorer er.

 

Bilen er i normal hoyde. Kompressor er ikke aktiv. ingen feil signal.

 

Jeg komanderer senking.. i samme (o,1 sec) kommer gul lampe.. høydesensorer vil jo først monitorere feil om noe forandring skjer men det rekker ikke å skje tror jeg.

Å de gir ikke feil der de er.

 

Så jeg tenker at noe ikke fungerer med disse ventil blokker.

 

Leser at oggishore bekrefter at diagnose verktoyet måler volten på midtere block å får ut trykket...

Bra for de fancy og rike. )))

Endret av Boxrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

:wub::unsure: :unsure: :unsure:

 

Å huttetu, denna var ikke lett........... D3 Har for det meste stått i garage.. har reist å jobbet mye.. men lest, å bestilt deler til D3 suspention.

Men har fått utført en del sjekker nå de siste kvelder ... må vel nærme meg nå....

Utført.

Air compressor og systemer rundt.. Overhalt, å jeg tør vel friskemelde.

Høyde sensorer, virker fint i 4x4 tablå i bilen, kan ikke se noe rart , de viser løfting å senking av hjul som faktisk.

forrere og bakere ventil blokk byttet.

Connectorer under venster foran hjulbue sjekket.

Bilen er fult kjørbar men normal higth only.

Praktisk testing,, ved forsøk heving fra normal, løfter den seg 1 cm høyere side bak, før det avbrytes av signal.

Ved forsøker senking kommer signal umiddelbart, før noe skjer.

Ved denne testingen har også Mr.Engebo kommet med sin fantastiske IIdtol.. Som sier akkurat det vi ser på bilen.

##C1A33-01 (AF) Rear left corner valve - General failure information - general electrical failure##

Å faktisk ingen andre interesange signaler. Men helt tydelig Venster bak åpner ikke,, grunn til at den lar seg heve til normal er vel at den fyller seg ved åpen cross link valve.

Er redd for "Wiring error"

Valve blokk bak er elektrisk koplet til connector C0377,, finner den bak... Men noen før meg, har loddet alle suspetion ledninger by pass connector. Her er det jobbet før.

Kutter aktuelle ledninger. Måler mot valve blokk. ser bra ut..

Så neste stepp,,

Blir å måle mot " Suspention Control module" å se om ledinger er hele... Vet ikke en gang hvor denne modulen sitter,, å om det er tilkomst. Er det ikke ledninger .. så huttetu. :unsure:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The air suspension control module is located behind the instrument panel, on the driver's side 'A' post. The control

module is attached to the 'A' post with a single screw and two plastic clips.

http://workshop-manuals.com/landrover/lr3/204-05_vehicle_dynamic_suspension/description__operation/page_278/

 

Og så vil jeg kanskje tro at doc 50 fra RR vil hjelpe deg..

http://www.rrsport.co.uk/gallery/thumbnails.php?album=344&page=2

 

Eventuelt opprette en bruker for å få tilgang til wikiene på denne siten og se om det er noe der.

http://www.disco3.co.uk/wiki/Technical_Documentation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,,yarnslayer :)

##

The air suspension control module is located behind the instrument panel, on the driver's side 'A' post. The control
module is attached to the 'A' post with a single screw and two plastic clips. ##

 

Jeg leset også dette ett eller annet sted,, man hva betyr det, siden vi snakker om venstere og høyere styrte .. ?

Er det inne i bilen under noe,,.. eller fra motor rommet.. Fant ikke et bilde ved å google. Men finner den jo.. men alltids greit med et bilde.. på forhånd.

 

Vel har noen hatt en feil med selve denne " Air Suspention module" den høres dyr ut. Men ser ikke noe annen akkurat nå en at signal fra denne ikke når frem. ?

 

Kan jeg gi ventil blokk venstere side 12Volt å se om den åpner.. Regner med denne modulen bare gir av på signal ( 12V) :huh: ut til ventiler. ?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,,yarnslayer :)

##

The air suspension control module is located behind the instrument panel, on the driver's side 'A' post. The control
module is attached to the 'A' post with a single screw and two plastic clips. ##

 

Jeg leset også dette ett eller annet sted,, man hva betyr det, siden vi snakker om venstere og høyere styrte .. ?

Er det inne i bilen under noe,,.. eller fra motor rommet.. Fant ikke et bilde ved å google. Men finner den jo.. men alltids greit med et bilde.. på forhånd.

 

Vel har noen hatt en feil med selve denne " Air Suspention module" den høres dyr ut. Men ser ikke noe annen akkurat nå en at signal fra denne ikke når frem. ?

 

Kan jeg gi ventil blokk venstere side 12Volt å se om den åpner.. Regner med denne modulen bare gir av på signal ( 12V) :huh: ut til ventiler. ?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på http://cat.lrparts.ru/
Velg D3 i venstre marg.
Velg bilde 2, "Chassis", i sentrum av siden.
Velg bilde 5 (20405), "Chassis, Air suspension" i sentrum av siden.
Velg bilde 3 "204-05/10 AIR SUSPENSION CONTROLS/ELECTRICS (TO (V)9A999999)" i sentrum av siden.

Se på delen (og trykk) på "5K860" - det er Air Suspension Control Unit ECU (Delnr RQT500100/RQT500170 basert på VIN). Om den står på samme side i hhv LHD/RHD må du nok konferere med verkstedhåndboka for å finne ut av - eller se selv. Det er iallfall bare en og samme del. At det nevnes "Driver's side" betyr vel at den følger plassering av førersete - er bilen venstrestyrt finnes den nok ved venstre A-pillar... det er sikkert noe plasshensyn inne i bildet her.

Feilmeldigen tilsier nok bare at "denne enheten ikke får strøm på den PINen som skal styre nevnte ventil". Antakelig har du mer hjelp av et koblingsskjema enn av dette. Kanskje noen har verkstedhåndboka for D3 og kunnskap til å lese koblingsskjema. (Det er ikke meg!)

Anbefaler deg dessuten å kjøpe en kopi av workshop-manualen. Den er sannsynligvis strippet for innvendige hotlinks og delnr, men den vil nok ha koblingsskjema, bilder, moment/volumspesifikasjoner og demonteringsrekkefølge etc. Iallfall er de sånn for hhv FL2 og D4. Vel andvendte kroner selv om man søker seg ihjæl for å finne riktig seksjon hver gang.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=Landrover+Discovery+3+%28L319%29+Workshop+Service+Repair+Manual+Download&LH_PrefLoc=2&_sop=15&_osacat=131090&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XLandrover+Discovery+3+%28L319%29+Workshop+Service+Repair+Manual+.TRS0&_nkw=Landrover+Discovery+3+%28L319%29+Workshop+Service+Repair+Manual+&_sacat=131090

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det over,, så slipper jeg å rive i sunn hele bilen for å finne "Suspention contol module "

 

Så får jeg forsøke å måle wirer frem dit om de er gode.

 

Tror jeg gir ventil blokka (LHR) direkte 12volt å ser hva som skjer også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry:

 

Tester er utført..... Men først fant jeg "Air SuspentionControl Module" der Engebo sa den var,, det var flere forsjellige forklaringer i doc,, hvor den var.

Godt å ikke åpne mere enn nødvendig av alt slikt.

 

Har jo el- shema så måler fra connector til valve block bak... fin gjennomgang i aktuelle farger. (uff - håpet å finne feil her )

 

Test 2.. får den på hjulene igjen.. Har sørget for å få tak i ledninger til venster å høyere valve.

Forsøker først høyere valve. har hektet på volt meter for å sjekke om den får signal, når jeg gir løfte komando.

Joda den lille tiden han løfter får den volt..

Venstere side helt DØD ved samme manøver..

 

Så altså ingen komando fra Control Module bakover til LRValve.

 

Spørsmålet blir da,, er det noe denne modul kan miste,, som kan lastes inn igjen med rette "duppeditt verktøy"

Eller må den rett og slett fornyes.. å da må den vel nivå reguleres på nytt...

:unsure:

 

 

 

 

:angry:

 

Tester er utført..... Men først fant jeg "Air SuspentionControl Module" der Engebo sa den var,, det var flere forsjellige forklaringer i doc,, hvor den var.

Godt å ikke åpne mere enn nødvendig av alt slikt.

 

Har jo el- shema så måler fra connector til valve block bak... fin gjennomgang i aktuelle farger. (uff - håpet å finne feil her )

 

Test 2.. får den på hjulene igjen.. Har sørget for å få tak i ledninger til venster å høyere valve.

Forsøker først høyere valve. har hektet på volt meter for å sjekke om den får signal, når jeg gir løfte komando.

Joda den lille tiden han løfter får den volt..

Venstere side helt DØD ved samme manøver..

 

Så altså ingen komando fra Control Module bakover til LRValve.

 

Spørsmålet blir da,, er det noe denne modul kan miste,, som kan lastes inn igjen med rette "duppeditt verktøy"

Eller må den rett og slett fornyes.. å da må den vel nivå reguleres på nytt...

:unsure:

 

 

 

 

Endret av Boxrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirker:

Kan ikke se at det er noen forskjell på "The air suspension control module is located behind the instrument panel, on the driver's side 'A' post." og "Styreenheten sitter bak/oppunder din venstre fotbrønn ut mot blinklyset på venstre forskjerm." ... jeg?

 

Med mindre du tenkte at driver's side kunne være høyre på en engelsk bil, da... (Såvidt jeg har lest dokumentasjonen så langt iallfall så er de flinke på å bruke høyre/venstre der det er høyre/venstre som gjelder og førerside/passasjerside der hvor det er førerside/passasjerside som gjelder og bitene bytter plass etter om bilen går i et land med førersete på høyre eller venstre side ... )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :)yarnslayer,, enig..

 

men lett å missforstå når man ser "layout" på disse komponenter.. Kan lett missforståes til å være montert flere steder.

Vi har alle revet opp feil steder.. å angrer på det....

 

Vel,, det viktige over at jeg nå sansynelig trenger denne "Air suspention Control module"

 

Har noen en liggende... ???????????????????????

 

Eller fra UK ?? :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fikk akkurat samme feilmelding som denne på min gamle D3.

##C1A33-01 (AF) Rear left corner valve - General failure information - general electrical failure##

 

Ventilblokken ble skiftet og problemet løst..

 

Kanskje det går an å prøve å skifte denne?

Hjelper det ikke, har du i alle fall en reserve liggende til det trengs! ?

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er vel bra med slike tråder å legge ut når " Case Closed"

 

Fant omsider feilen.

 

Det viste seg å være en "isund irret" ledning ca under sete, fra AS module bakover til RValve block.

Ledningen var også målt med bilen tørr og stillestående inne i verkstedet.,, fin gjennomgang å isolasjon mot jord..

Men ved bruk, effekt, feilet den å gi signal,,, hva jeg kaller, vakkelfeil, Ble glad når jeg fant det grønne irringen.. Så var det bare å skjøte inn en bit og vola... )))

 

Jeg kan ikke i dag påstå et jeg kan ta mesterbrev i D3 luftfjæring,, men et godt fagbrev skal jeg klare. ))):rolleyes:

 

Obs... Ringte et par LR, verksteder under feil søkingen.. Fikk noen helt idiotiske (dyre) råd om hva jeg burde gjøre. :huh:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Boxrud skrev:

Det viste seg å være en "isund irret" ledning ca under sete, fra AS module bakover til RValve block.

 

 

Hvor er disse ledningene trukket?  I kanal? Hvilken side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ovik

 

Du finner de fra Suspention control module, side vegg under ratt, går under "fotlist" til venstere for fører sete, og bakover til rom foran venstre baklykt, derifra ut og ned til connector C0377 . som står på ramme til venstere for reserve hjul. Derifra ut til respektive nivå sensor og valve block. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...