Gå til innhold

D4 - DAB+


frodebergen

Anbefalte innlegg

Den lista er ikke nødvendigvis helt korrekt. Jeg forsøker å få mObridge DAB+ til å fungere på min L322. Har ikke lyktes så langt og kundesupport er ikke veldig bra... Den skal før øvrig gå inn som en satelittradio så helt perfekt integrering er det ikke snakk om uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en runde for ca 1 mnd siden for å finne en DAB løsning til min D4 2013. Det jeg kom frem til etter å ha snakket med litt diverse folk/Forhandlere er at det per nå ikke finnes en god fullintegrert løsning for DAB i bilen. Så vidt jeg kan se ift servicemanualen ligger det DAB antenne i ruten bak på min bil (midterste antenne på høyre bakvindu) men man kan allikevel ikke kun sette inn en orginal DAB modul fra feks ebay. Derfor finnes det nå ingen mulighet for å få det inn i menyen etc slik som det er dersom man hadde kjøpt det orginalt.

 

Jeg ble fortalt at dette er noe som forhåpentligvis kommer bedre etterhvert, men at DAB fortsatt er ganske nytt for bilbransjen og Norge er et så lite land at det vil ta litt tid før en god løsning kommer. Derfor satte jeg en full integrert løsning litt på vent, og prøvde å finne en enkel og litt billigere midlertidig 3-parts løsning.

 

Dension DAB+U virket som et godt produkt da denne skal sette opp alle kanalen som MP3 filer på en USB minnepinne. Da kan man styre det fra rattkontrollen, få opp låtinfo etc. Dro til en forhandler for å teste dette, men dessverre funket det dårlig. Mailet med support og de sa de ikke hadde laget noen config fil spesielt for LR D4, men at de hadde det lå i planene. Når var mere uvisst. http://www.dension.com/products/dab-solutions/dabu

 

Valget mitt falt på en Pure Highway 400. Denne har hovedenhet og antenne samme sted. Derfra går det to kabler, en for lyd på minijack og en USB for strøm. Klistret det opp på venstre bakvindu og la kablen pent i listen langs døren. Trakk de så rett inn bak midtkonsollen og fant 12v strøm og AUX inngangen på bilen der. Det hele var gjort på få minutter. Fjernkontrollen er trådløs, og da jeg ikke har lyst til å sette opp for mye tjafs på dashbordet har jeg den bare liggende i midtkonsollen til de få gangene jeg bytter radiokanal. Dermed fikk jeg en enkel og pen løsning til en OK pris. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=19137&katid=1205&id=

 

Vil forøvrig bare nevne at for guds skyld ikke gå for noe DAB til FM adaptere. Da mister du hele gleden med den økte lydkvalitet i DAB båndet. Overraskende mange forhandlere prøvde å pushe dette på meg, og det er en løsning som gir minimalt med glede.

 

Si fra hvis du kommer noe lengre på en fullintegrert løsning, det vil jeg gjerne høre om :)

Endret av Tarald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg skrev litt lengre opp har jeg prøvd denne ;)

 

Dessverre ikke med så veldig godt resultat. Fikk bare prøvde med en configfil, men der stoppet lyden etter et par sekunder. Mailet med dension support, og de sa at de har vært hos LR og testet systemet sitt, men at de ikke fikk det til å fungere. Det var i planene og lage egen LR configfil, men de visste ikke når.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

 

Kvifor ikkje laste ned RADIODAB+ app på mobiltlf og streame den via bluetooth til bil radio slik som vi gjer med spotify..

 

På min 2010 model så har jeg ikke fått til å spille spotify via bluetooth, kun telefonfunksjon som funker på min bil.

Og en får vel heller ikke skiftet kanal via knappene på rattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var innom verksted sa de at Jaguar/LndRover har kommet med en DAB+ boks man kan erstatte den opprinnelige DAB(ikke pluss)boksen med.

Denne sitter, sammen med andre bokser for radio/navigasjon, i bagasjerommet og alt kommuniserer over fiber.

10k ferdig notert var prisen. Har ikke funnet DAB+ boksen utenfor forhandlernett ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var innom verksted sa de at Jaguar/LndRover har kommet med en DAB+ boks man kan erstatte den opprinnelige DAB(ikke pluss)boksen med.

Denne sitter, sammen med andre bokser for radio/navigasjon, i bagasjerommet og alt kommuniserer over fiber.

10k ferdig notert var prisen. Har ikke funnet DAB+ boksen utenfor forhandlernett ennå.

 

Dette gjelder kun 2012 mod og nyere, og kun biler som har DAB fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i alle fall en integrert løsning for 2013 modell.

Har en 2013 modell, kjøpt for noen måneder siden, og den ser ut til å ha DAB+ .

 

Var usikker på om det var DAB eller DAB+ til å begynne med, men ser av kanallister at jeg kan motta kanaler som kun er å finne på DAB+.

Siden jeg ikke kjenner forhistorien på bilen så detaljert så kan jeg ikke si om den ble levert slik fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette gjelder kun 2012 mod og nyere, og kun biler som har DAB fra før.

 

Det skal vist fungere på 2011 mod også. I følge Nardo i hvert fall. Ut med DAB-mottakerdel og inn med DAB+-mottakerdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skal vist fungere på 2011 mod også. I følge Nardo i hvert fall. Ut med DAB-mottakerdel og inn med DAB+-mottakerdel.

 

Det gjelder isåfall 12-modeller som er registrert i 2011. Jeg har prøvd og det fungerer ikke på gen2.0 system, bare gen2.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På min 2010 model så har jeg ikke fått til å spille spotify via bluetooth, kun telefonfunksjon som funker på min bil.

Og en får vel heller ikke skiftet kanal via knappene på rattet?

 

Du trenger da en Tune2Air WMA1000 adapter + en kabel som kobler denne inn på Ipod inngangen under lokket i midtkonsollen. Denne løsningen er beskrevet et annet sted her på forumet.

Jeg bruker denne løsningen, og den fungerer, om ikke helt optimalt. Adapteret er programmert slik at den starter opp Itunes så fort den kobler seg til. litt irriterende.

Nå har jeg kjørt lyd fra Spotify, Youtube, nettradio osv. og det hender at adapteret/spilleren blir forvirret og ikke vet hvilken kilde den skal velge. Da gir den enten opp, eller hopper til Itunes... Funket fint i de første ukene da, så jeg vet ikke hvorfor den nå er så forvirret :-)

 

Når det gjelder DAB så har jeg ikke klart å finne noen god løsning for min 2010 D4. Men den så jo fin ut den IN2DIGI løsningen det ble linket til over her.

Endret av Ole C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ettermontert orginalt DAB+ i min 2011. Original modul kjøpt fra ebay. Noen uoriginale strøm og most kabler, antenne og kort monteringsanvisning samt masse hjelp fra Kjetil Bjertnes ved MobilData Modum AS. Litt knoting i CCF i IIDTool så er det på plass.

 

Funker ikke helt prikkfritt når en veksler fra andre kilder, men virker i seg selv godt.

Kjetil har montert på flere 2012+ og der er det etter hva jeg forstår plug and play som originalt uten spesielle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...