Gå til innhold

Sitter fast org D3 avtagbart hengerfeste


Torres

Anbefalte innlegg

Skrudde alt av bak der i går og greia er selve vrienheten inne i hengerfeste har satt seg- slik at jeg ikke får vrid rundt...

Pøste på med wd40 og hammerslegge på selve kroken i en 2 timers tid, men den gang ei.

Er forsiktig med drevene slik at de ikke blir ødelagt selvfølgelig.

Noen som har tips om det kan sprayes fra f.eks oversiden?

Andre løsninger for og få den til og fri ut?

2014.Feb.26 040.JPG

2014.Feb.26 054.JPG

2014.Feb.26 055.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Her er rådet jeg har fått som har samme utfordring som venter: smør godt opp, Jekk opp hengerfestet. Slå ut splinten (det lillie hullet) med en dor, bruk deretter kraft og dunk løs hengerfestet. Kapp/ slå deretter ut låsebolten. Da får du et hengerfeste som kan tas av og på men ikke låses med nøkkel (egentlig unødvendig) og du forhindrer at gjennomgangsbolten / splinten korriderer og låser seg fast på nytt.

 

Jeg gjorde det samme på en Audi A6 jeg hadde. Hengerfestet funket perfekt å ta av og på etter samme operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar karer.

 

Nei Strider- hadde ikke nøkkel-slo ut splinten og demonterte alt.

 

gha 72- vei ikke om jeg skjønte deg helt, ingen splint oppe i selve hengerfeste vel? se under- mulig jeg missforstår deg på noe!:)

 

Problemet slik jeg ser det er inne i selve hengerfeste som jeg kaller dockingen.....på det ene bilde ser dere drevet på akselen som det grønne håndtaket er festet på- dette går i drevet inne i selve dockingen inni selve hengerfeste......det er denne som ikke går og vri i utløser posisjon!

 

Var dette kanskje litt bedre eller enklere forklart?

 

Har kjøpt nytt grønt og fint vrihåndtak med låsesylinder så det ligger klart til og monteres.

 

Slo låsesylinderen ut av den gamle grønne og bruker denne nå til og prøve vri "akselen med drev" til friposisjon.

 

Men den vil jo ikke....grrrrrrrrrr

 

Hadde vært greit og slippe bruke dynamitt på den luringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror så dere her inne på VBF:)?

Ingen som har vært borti dette før?

Alternativet er og sette den bort men vil jo gjerne løse dette selv da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en mulighet også Per, skal gjøre et nytt forsøk i morgen så får vi se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg skjønner.

 

Jeg brukte flere dager med gjentatt spraying av WD40 (og alle mulige lignende release-sprayer) helt til den slapp og jeg fikk vridd bolten inn i kroken. Masse sprayguffe og masse tålmodighet må til! I tillegg til å slå på krok og selve bolten (den delen som er synlig fra undersiden av bilen) med en 1-kilos slegge).

 

Etterpå åpnet jeg kroken og fyllte den med grease slik at den "alltid" er smurt. Den setter seg likevel dersom den henger på for lenge og da er det på'n igjen med WD40 ...

 

Nå tar jeg den alltid av etter bruk og passer på å bevege bolten litt ekstra hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette nettopp med min! Fikk etter en del makt, og litt kapping i låsemekanismen ut hengerfeste fra bilen. Problemet ble større da alt plutselig satt seg enda bedre når jeg vridde om får å få ned feste. Endte med en full "overhaling" av hele mekanismen. Ganske grei jobb i grunn som man lette løser selv.. Har en del bilder av jobben som jeg kan samle sammen og lage en liten "how to" dersom det skulle være av interesse?

 

Synes hele denne løsningen er litt dårlig så trenger nok en liten runde i ny og ne :)

 

EDIT:

Tror jeg skumleste litt mye..

Du har ikke fått hengerfeste av bilen? :)

 

Slet med det jeg og.. Endte med at jeg brukte en litt kraftig rørleggertang på stanga med drevet og dro det jeg klarte. Gikk av, men som sagt satt alt seg enda bedre når jeg skulle prøve å montere igjen.

Endret av hermanhegdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips fra dere her inne:)

 

Tror jeg er forsiktig med varme oppi der Per siden det er noe ledninger og plast i området der...prøver spray, tolmodighet og bank bank vri!

 

Mye lettere når jeg ikke er alene om dette problemet føler jeg- prøvde og spraye, vri og småbanke i dag men tror jeg må inn på tipsene dere og jobbe videre utifra det i helga!

 

Så Strider- smart sted og slå der bak som du beskrev med 1 kg slegga-takk for infoen:)

 

Herman- har du bilder så send meg gjerne på tjf@norges-takst.no men tror ikke jeg våger og skjære i stykker deler av feste hehe.....men int. i og se hvordan det ser ut inni der...takk for editen din:)

 

Kommer tilbake med mer info etter hvert.........

Endret av Torres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som tar på seg oppdraget jeg sliter med- har fortsatt ikke fått det av-så hjelp hjelp der ute!!!!

 

Tørr ikke bruke rørtang på akselen til frigjøreren i tilfelle den knekker!!!

Eneste sted jeg får sprayet er nedenfra og opp...........har noen fått sprayet ovenfra og ned der bak?? vil jeg gjerne høre om det.


Alternativet er og kjøpe alt nytt men da ryker jeg vel på 3000-4000,- :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ta ned reservehjulet, og mens noen holder vrideren ute av lås så må du bare slå inn låsepinnen fra baksiden. Da kommer det ned, men så er spørsmålet om det er så gjengrodd inni at du får den ut igjen. Jeg har nå 2 svanehalser som er tatt av på den måten som det bare er å kaste om vi ikke får pinnen ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogga: tror du reddet meg der- ikke prøvd det- det hørtes jo genialt ut-skal prøve det-EVIG TAKKNEMLIG FOR DEN ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

 

Er det noen som har en slik pinne liggende ekstra, den med tannhjlus drvevet på. Som det grønne håndtaket er festet på.

Har greid å vir den til helsikke, etter noen røff behandling. Fått skade på tennene også.

 

Den er vist på bilde 2, lengre oppe.

 

Noen som vet hvem som produserer disse krokene?

 

Oggi

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Denne tråden har gått meg hus forbi.

 

Jeg har et tilhehengerfeste som har "låst seg" helt. Det sitter heldigvis ikke på bilen - men jeg får jo heller ikke festet det på bilen om jeg aldri så mye vil. Har badet i WD40 over lengre tid - tatt av dekselet og plukket ut masse gugg (så ut som fett som hadde koagulert) og badet i enda mer WD40. Fortsatt helt låst...

 

Men nå ser jeg jo hvordan jeg muligens kan få demontert resten også.

 

...hva er det LR lager disse tilhengerfestene av? Fruens avtagbare tilhengerfeste på FL2 må jo omtrent ligge i oljebad når det ikke er i bruk for ikke å bli helt umulig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Denne tråden har gått meg hus forbi.

 

Jeg har et tilhehengerfeste som har "låst seg" helt. Det sitter heldigvis ikke på bilen - men jeg får jo heller ikke festet det på bilen om jeg aldri så mye vil. Har badet i WD40 over lengre tid - tatt av dekselet og plukket ut masse gugg (så ut som fett som hadde koagulert) og badet i enda mer WD40. Fortsatt helt låst...

 

Men nå ser jeg jo hvordan jeg muligens kan få demontert resten også.

 

...hva er det LR lager disse tilhengerfestene av? Fruens avtagbare tilhengerfeste på FL2 må jo omtrent ligge i oljebad når det ikke er i bruk for ikke å bli helt umulig å ha med å gjøre.

Hei

 

Er låsebolten hos deg, i ytre eller indre posisjon?

Om den er helt inne, greier du ikke vri den, før du presser ned den lille tappen som stikker ut på oppsiden.

Den skal frigjøre en fjær, og skyte bolten ut. Det tok en stund før eg skjønte, og greide vri selve akslingen skeiv.

 

Eg la min i oljebad, 2 døgn. Det hjalp veldig på. alt beveger seg lett nå. Men jakter på ny aksling.

Men det ser ut til å ordne seg :-)

 

Er Du i bergen, kan eg godt hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min og sitter dønn fast :angry: men lurer på om det finns noe rep.sett til dette?

regner med hele denne låsemekanismen går til HEL....!! når jeg begynner å ska få dette av.

har jo nøkkelen som går til den låsesylinderen.. men mye spray å vridning så knakk jo begge nøkklene :huh:

så må vell frem med slegge og bormaskin B)excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ut selve låsen, og slå ut den pinnen som går på tvers i forb med det grønne hendelen. Skru av det lille metall dekslet på motsatt side.

Får Du banket ut akslingen med tannhjulet på, så greier du nok banke litt på låsebolten, så den begynner bevege seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er låsebolten hos deg, i ytre eller indre posisjon?

Om den er helt inne, greier du ikke vri den, før du presser ned den lille tappen som stikker ut på oppsiden.

Den skal frigjøre en fjær, og skyte bolten ut. Det tok en stund før eg skjønte, og greide vri selve akslingen skeiv.

 

Eg la min i oljebad, 2 døgn. Det hjalp veldig på. alt beveger seg lett nå. Men jakter på ny aksling.

Men det ser ut til å ordne seg :-)

 

Er Du i bergen, kan eg godt hjelpe deg.

 

Låsebolten er i indre posisjon. Den lille tappen på oversiden rører seg litt, men klarer tydeligvis ikke å løse ut så låsebolten går ut til låseposisjon. Får se litt på det igjen til helgen - om det blir tid mellom alt annet en skal rekke. Kan jo hende at ting har løsnet litt. Den har jo fått jevnlig påfyll av smøremidler.

 

Bor nesten i Sverige, så det blir dessverre litt langt til Bergen, men tusen takk for tilbudet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må presse den pinnen ned, den er fjærbelastet, mens du holder nede, kan du prøve vri på låsen, min kom litt etter litt.

 

 

 


men hva gjør mann når hengerfeste er av.. altså hvordan skal man feste det igjenn?.. eller går dette i lås? :) men man slipper å låse den fast med nøkkelen?

NNøkkel er vel mest for at andre ikke skal rappe med seg kroken :-)

 

Når Du presser kroken opp i dockingen, presses den lille pinnen ned, og låsebolten skal sprette ut og låse kroken fast til dockingen.

 

For å løse ut kroken, må man nødvendigvis trekke ut grønn hendel og vri til bolten er låst i innerste stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fant noen bilder,

 

Fikk Du av kroken?

20151006_132817.jpg

20151006_132822.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for å stjele tråden litt igjen.

 

Noen som kunne legge ut noen bilder av tannhjulenes posisjon når låsebolten er i både indre og ytre posisjon?

 

Jeg tok meg en kveld i garasjen her - og etter enda mer demontering dunking, banking, smøring og mer dunking sa det brått "SPROING!" Låsebolten som så vidt hadde begynt å bevege spratt ut - og jeg hadde selvsagt ikke notert meg hvilken posisjon ting var i...

 

...det jeg ønsker meg er rett og slett bilde av et tilghengerfeste med dekselet avskrudd - med bolten ute og inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se på det, når eg kommer hem fra UK, 1st nov,om ikke andre tar den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hengerfestet ranglet litt og jeg fikk demontert det med litt ekstra kraft. Men nå sitter den lille utløserpinnen i topp fast samt selve låsetappen. Kan dekselet på venstre side vippes av når skruen er ute og hvor bør det smøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...