Gå til innhold

Varme i serie2?


telindnor

Anbefalte innlegg

Pusseskinn har jeg sluttet med pga stivhet.

Enten er skinnet frosset eller så er det uttørket.

Midt i mellom så mugger det.

Men det var kanskje det med vedlikehold,der også.

 

Jeg har sett en seriebil med trakt under batterikassa og støvsugerslange inn til et varmeapparat.

Friskluft type Ram-Air og muligens mer fart enn fra vifta.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en Bosch varmer, lik Smiths varmerne som vel er vanligere i serie2ern, av den runde typen nede ved girkasse tunnelen. Den blåser som tusan nede ved bena, men det er lite som kommer opp på vinduet. Og det som kommer er fullt av fuktighet. Etter en stund med varmeren på er hele bilen full av dugg.

Hva benytter man for en bedret funksjon og mindre fukt egentlig?

Du setter fingeren på en ting som jeg har reagert på selv, nemlig at det er to funksjoner på varmeviften, den innerste er en sentrifugalvifte, den ytterste er en propell. Nå er det slik at en propell fungerer bra til å flytte mye luft, men den egner seg ikke til å lage trykk. Det som er feil med disse viftene er at uttaket til vinduene er på den siden som har propell og ikke den siden som har sentrifugalvifte. Dette kjenner du jo selv, den siden med sentrifugalviften blåser "som tusan" mens det som havner på vinduet kan måles i musepust pr min som noen her på forumet sa i en annen tråd! Jeg har tenkt på men aldri kommet så langt som til å bygge om så uttaket til vinduene går på sentrifugalviften. Alternativet er kanskje å sette på en ekstra vifte på slangen, men dette bør i min mening være en sentrifugalvifte som den i linken under:

 

http://www.ebay.com/itm/SEAFLO-12V-130-CFM-Marine-Air-Blower-Boat-Bilge-Heads-Galleys-Ventilation-Fan-/162162140732?hash=item25c19de63c:g:Y0oAAOSwsTxXjc6J&vxp=mtr

 

Når det gjelder fuktighet fra varmeren så høres det litt rart ut synes jeg. Enten er det fuktig i gulvet på bilen din som trekkes opp, eller så er det kanskje en liten lekkasje i varmeapparatet? Jeg har jo ikke brukt Daisy på vinteren når det var minusgrader i noen stor grad så kanskje dette er et vanligere problem enn jeg vet om.

.

Land rover interiør.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det forteller og skriver. Har ikke tenkt tanken på dette med viftekonfigurasjon. Kanskje verdt å forske litt på. Som du sier så er jo konstruksjonen slik at lufta som går opp på vinduet er rett over propellen og jeg har stusset på hvorfor det er slik. Det KAN jo umulig komme noe spesielt med luft oppover da. Lufta tar enkleste veien, og spesielt da om spjeldene er åpne er det enda mindre "musepust" på vinduet.

Vifte på slangen har jeg tenkt på men finner ingen som er små nok til å gå på original slange og som kan gjemmes.

Fuktigheten er nok vann og fuktighet på gulvet. Har benyttet den i snødrev og på fuktige dager og da med vått tøy i tillegg så blir det mye vann. Skal ikke se bort fra en lekkasje men kjenner ikke det på lukta i alle fall, selvom det er litt underlig lukt fra varmeapparatet altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på nettet og ser det finnes flere typer av disse Smiths/Bosch viftene, noen har bare propellen, andre er som vår med en sentrifugalvifte på innsiden. Det vanligste er kanskje å ha bare propellen?

 

Når det gjelder inline vifte, er det noen som vet hva diameteren på slangene er ? Det finnes sikkert en liten vifte som kan gjemmes en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig lukt fra varmeapparatet kan fort være mugg.

 

Bilen blir ikke duggfri om en ikke får inn luft utenfra og ut den fuktige, sånn er det bare. En kan varme opp den fuktige lufta og få bort duggen der og da men straks temperaturen synker vil fukten igjen kondensere på kalde flater.

 

Har med stor suksess tørket våte biler med 2kw byggvarmer på full fres inne i bilen og en liten gløtt på alle vinduer. Da er det greit en stund før en må gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Hei Terje

Jeg kjører seriebil hver helg om vinteren. :wub: Har det runde Smiths nede ved beina som tar ruta, og et gammelt varmeapparat fra volvo 140 serie under setekasse høyre side. Dette tar luft fra utsiden, og putter bra med varm frisk luft inn i WADE.

 

jeg er nazi med å fjerne snø inne i bilen, har matter foran som blir tømt.

 

Ikke problemer med dugg....

 

seriebilhilsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Hei Terje

Jeg kjører seriebil hver helg om vinteren. :wub: Har det runde Smiths nede ved beina som tar ruta, og et gammelt varmeapparat fra volvo 140 serie under setekasse høyre side. Dette tar luft fra utsiden, og putter bra med varm frisk luft inn i WADE.

 

jeg er nazi med å fjerne snø inne i bilen, har matter foran som blir tømt.

 

Ikke problemer med dugg....

 

seriebilhilsen

 

 

Ventet egentlig på at du skulle koble deg opp i dialogen Ragnar :)

Jeg kjører seriebil hver arbeidsdag gjennom hele vinteren/året, men det er serie3 og der er det ikke samme problem!

 

Større fart på lufta i det originale ville hjulpet. Varme er jo der, men kommer ikke tilstrekkelig opp på vinduet. Et ekstra apparat er selvfølgelig en løsning, og antagelig uansett den beste.

Jeg er og flink med å holde det tørt og rent i bilen, har også matter som jeg rister snø og vann fra. Men problemet er når man er på tur og i aktivitet, da blir det vanskelig å holde det tørt. Matter BLIR og ER våte, tøy og annet likeså. Da greier jeg ikke å holde det duggfritt i Defender heller. Her har jeg forøvrig ekstra 4,2 kw bak.

Når bilen er parkert hjemme setter jeg på et 150w element i bilen slik at den får tørke godt opp. På dagsturer i godværet så er det ingen problem. Kjører med "flæpsa" litt åpne og/eller litt gløtt på vinduet. Alt dette hjelper, men løser ikke problemet.

 

ian928, ser på bildet at ditt apparat er litt annerledes enn vårt er. Du har en ekstra slange som går til bena på passasjersiden og der sitter vel da den andre delen av "propellen!?

Diameteren er vel ikke mer enn drøyt 30mm på slangen vel? Har ikke målt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ian928, ser på bildet at ditt apparat er litt annerledes enn vårt er. Du har en ekstra slange som går til bena på passasjersiden og der sitter vel da den andre delen av "propellen!?

Diameteren er vel ikke mer enn drøyt 30mm på slangen vel? Har ikke målt.

Ja, jeg skjønner nå at det ikke er vanlig med det oppsettet vi har. På vårt varmeapparat er det en vifte på hver ende av elektromotoren. En sentrifugalvifte med to utløp inne mot torpedoveggen, denne blåser ordentlig. I tillegg har vi den propellen som blåser enten ut flapsene eller opp mot vinduet. Den blåser ok ut av flapsene, men så og si ingen ting opp mot vinduet. Nå kan det hende at defrostingen fungerer ennå dårligere på vår versjon enn på den du har siden sentrifugalviften er så effektiv og propellen må sloss med den da.

 

Her er en vifte, den er jo alt for stor til å gjemme men den vil nok gi mye mer luft på vinduet:

 

http://www.dhgate.com/product/20w-mini-dc-12v-steel-smoke-gas-hot-air-exhaust/373670519.html?recinfo=17,null,1#svh-1-5|null:null:r1707871411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det mest økonomiske her ville vel bare være å la den stå?.. så slipper du å bruke 2l bensin på mila også..... kjøre på solskinnsdager etc etc.. eller... bare brette ned frontruta.. ... da slipper du å se igjennom den... det er vel å merke lurt å ta av taket først... og annskaffe kjørebriller... (pilotbriller WW2 type)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bilen stå er jo alltid en løsning det, men ikke helt min plan. Alt her i gården skal brukes, mest mulig.

 

Ikke alle vifter har den bakerste vifta. Min har bare propellvifta. Tror den med 2 er litt mer uvanlig i grunnen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...