Gå til innhold

Range Rover L322


wernerp38

Anbefalte innlegg

Hei har en L322 04 med 3 liter diesel som er godt 200.000 nå og i dag når jeg kjørte og den ble varm så begynte oljelampa å lys på tomgang. Sjekket olja og fylte på 1 liter til toppnivå og startet igjen og den lyste fortsatt, ga litt gass å den slukket.

Fint med forslag hva det kan være.

 

W.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du kjørte den så tom for olje at oljepumpen kaviterte litt. Nokså nært havari egentlig.

 

Vil vel si at det er lurt å sjekke oljenivå noe oftere på en motor som har passert 200 000km, egentlig mye oftere uansett km.

 

Tror ikke det er noe feil på bilen...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg få den på verksted og få målt trykket på den. Den lyser jo bare på tomgang og når jeg gir gass så slukker den, må jeg ha kranbil til verksted eller kan jeg kjøre.


Kan det lønne seg å ta en slik innvendig motorvask på den sløsse eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå først bare skiftet oljefilter og olje til en med rett viskositet for denne årstiden. og rett nivå. Da kan du se om det er noe endring tilstanden.

 

Det er klart at oljepumpen kan være sliten, men tror egentlig ikke det.

 

Det er ett billig tiltak som du kan gjøre selv før du kontakter verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sett bilen virker det som du har et veldig tett oljefilter. Prøv å bytte dette ut så fort som mulig. Deretter kan du kjøpe deg denne rensevesken å helle i oljen på motoren. Pass på å få riktig mengde renseveske i forhold til mengden som motoren inneholder. Kjør deg en liten tur Ca 20 - 30 minutter med hastighet 60 km/t og lavere men ikke hardkjør motoren. Nå burde du ikke ha noen oljelampe lysende lenger. Nå kan du tappe den gamle oljen med rensevesken i + å skifte ut oljefilteret på nytt da dette nå sikkert er fult med skitt å størkna olja med vesken har løsnet og som nå ligger i oljefilteret.

 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke forstå at denne rensen skulle gjøre noe skade og jeg har aldri hørt om dette før ihvertfall. Noen andre her som har erfaringer med dette? Hva slags "skade" skulle denne renseprossesen gjøre ?Jeg ble anbefalt denne rensen av Minges Universalservice i Trøgstad. De driver med overhaling og salg av nye V8 motorer bl.a Chevrolet.

Oljetypen til din bil står oppført i boka som følger bilen.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte rens med påfølgende havari på GEMS. Antatt at løse partikler var årsak til en forkiling i oljepumpens reduksjonsventil. Følgelig for mye trykk i løfterne og ventilene kysset alle stempler ?

 

Ny olje skal jo i utgangspunktet rense nok, det er jo en hovedoppgave for oljen ved siden av smøre, kjøle, tette og beskyttelse mot korrosjon.

 

Ny olje og nytt filter er jo et meget fornuftig steg å ta.

 

Påfylling av en liter for å komme til maks er jo ikke galt. Da har du jo ikke vært under minimum engang.

 

Pass på at det er rett viskositet også. "OLJE ER OLJE" sies det, men jeg vet ikke helt.

10w40 hel synt var vist så allround at det ikke er godt for noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oljelampen lyser på tomgang er i seg selv ikke noen katastrofe, det er trykket på høyere turtall som er viktig. Oljetrykksbrytere varer ikke evig og koster lite men hiv på et manometer og les av virkelig trykk med god og varm motor før du konkluderer med noe som helst...og skift olje og filter litt oftere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra :) .

 

Oljelys må tas på alvor, noen sekunder etter oppstart skal lyset bort, uansett om du er på tomgang. Så veldig riktig å finne kilden til lyset.

 

Greit at det er oljetrykksbryteren som har gitt feil signal, det betyr at motoren har fått den smøringen den skal ha.

 

Dog anbefaler jeg at du senker oljeskift intervallet ditt, og også sjekker nivå mye oftere ;) .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je kjører 5000 + filter det har du igjen for har aldri brukt synt på mine løpsbiler-hverdagsbiler og det er je glad for bruk kendall 10-40 vinter 20-50 sommer så har du motor så lenge du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...