Gå til innhold

V8, oljelampa lyser


Kvasi

Anbefalte innlegg

Hentet hjem en til bil heromdagen og oljelampa lyser konstant, så har ikke turt å ha den i gang mange sekundene.
Den har ikke peilepinne og røret ut fra blokka er mye kortere, og tapet igjen toppen på, enn på den andre bilen min. Når jeg putter den andre peilepinnen i og flukter ca likt med feks toppen ser det ut til å være aaalt for mye olje i motoren.

Noen som vet om sannsynlige feilkilder?

Den "nye" bilen har en 4,6RPI med forgasser og den gamle en 3,9EFI men de ser jo ellers like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være slakk fjær på reduksjonsventilen. Den sitter bak en av blendepluggende på pumpa. Ta ut, sjekk fjærspenn og rengjør.

 

Det kan være for tynn olje

 

Det kan være brudd i driv-tappen mellom fordeler og oljeoumpe. Trekk ut fordeler og sjekk. Det gir deg også muligheten til å kjøre oljepumpa med drill. Ta av et toppdekseø og se om olje kommer frem.

 

Eller det kan være kraftig slitasje i ett av motorens lager som gjør at all oljemengde pumpa leverer renner rett ut. Ta ned bunnpanna og sjekk. Da ser du samtidig om oppsugnings-silen sitter der den skal, eventuelt er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt feil på bryter eller ledninger til varsellampe?

Første tiltak må vel være å finne ut at du har riktig oljemengde. Om du ikke vet noe om den som er på, er det kanskje greit å tappe av den gamle og fylle riktig mengde ny. Så hadde det vært greit å vite om det faktisk er lavt oljetrykk. Gjør som Velar sier, sjekk at det kommer olje til toppen. Eller mål trykket, om du har tilgang på oljetrykksmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du nå skaffe deg en ny peilepinne med monteringsrør. Røret er bare stukket ned i blokka med litt loctite på, så skal være greit å skifte. Trekkes rett opp( med litt lirking / vridning hvis det sitter godt ).

 

Du er jo nødt til å kunne peile olje. Det er pri 1 og vite hvilket olje nivå du har for å kunne feilsøke.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å tappe olja og fylle på ny i rett mengde. Relatert til både det og skaffe peilepinne, noen som vet om det er forskjeller ute og går på V8erne? Greit både å vite at jeg fyller rett oljemengde og får tak i rett pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorer som hadde koksa godt igjen brukte vi å fylle diesel i stedenfor olje og la den gå seg varm før vi tappet av .

 

 

Har tenkt tanken men tør ikke å ha den igang når lampa lyser. Eneste erfaringen jeg har med LR V8 er den andre RRCen min og det er en EFI og denne er forgasser og bråker mer så blir ikke helt enig med meg selv om jeg syns det høres ut som det er noe galt med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Omsider vær og giddelyst til å gå ut å åpne panseret. Når jeg jorder ledningen til trykkmåleren på batteriet lyser fremdeles lampa i dashbordet, og det må vel bety at det er oljetrykk og ledningsfeil?

Noen teori om hvis jeg bør lete etter kontaktfeil på en halvgammel RRC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet hjem en til bil heromdagen og oljelampa lyser konstant, så har ikke turt å ha den i gang mange sekundene.

 

Det er veldig smart. Kan si med 100% sikkerhet at motoren går ikke langt uten oljetrykk. Når du vet hvordan motoren er satt sammen. Så skjønner du at med engang oljetrykk lampen lyser, så er det god natt på hele motoren.

 

Som Clausen sier så brytes kretsen ved 0,8 bar.

Det er jo så enkelt at sugerøret til oljepumpen stikker nedi sumpen. Under ett visst oljenivå, så når ikke sugerøret ned til oljen og da faller trykket umiddelbart. Da er det bråstopp.

Derfor må man ikke kjøre til nærmeste busslomme om oljelampen plutselig kommer på.

 

Så er det selvfølgelig flere grunner til at du kan få lavt trykk, med nok olje.

Oljepumpen kan være utslitt.

O-ringen til sugerøret kan være røket.

Oljekjøleren kan være tett. ( oljen går fra sumpen gjennom pumpen til kjøleren og gjennom filteret før den når trykkbryteren )

Derfor ved tett / lekk oljekjøler, vil du ikke få oljetrykk.

 

Vil anbefale deg å sjekke ut det overnevnte. Det er jo meget enkelt å ta av sumpen på disse for å inspisere om det er noe åpenbart. ( Halv times jobb )

Pumpen er litt mere jobb ;)

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jorder ledningen til trykkmåleren på batteriet lyser fremdeles lampa i dashbordet, og det må vel bety at det er oljetrykk og ledningsfeil?

 

Slukker lampa når du tar av ledningen på giveren?

 

Ved 0,8 bar brytes kretsen

 

Hvis den gjør det er kretsen i orden, bytt bryter. Evt. ut med fordeler og kjør opp oljetrykk manuelt med en drill, har vært borti V8er som det måtte gjøres på etter noen mnd i dvale (slitt oljepumpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...