Gå til innhold

Toppakning 300Tdi tykkelse


Stig

Anbefalte innlegg

Litt trykk av og til i kjølevæska, det pipler ut av skjøten på ekspansjonstanken, og motoroljen ser ikke ut til å minke.

Må være liten lekkasje for jeg merker eller hører ingenting unormalt ellers. Ikke hvit røyk av eksosen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du ser sporingsstoff på P-pakningen.

Hadde det kommet vann i oljen burde du hatt olje i vannet også.

 

Sporingsstoff på P-pakning??? Dette er ukjent for meg. Hva er dette, og hva er P-pakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-pakningen ligger bak vannpumpa mot blokka. Helt inn mot blokka. Du ser den over dynamoen. Ser du kvitt pulver der er pakningen lekk. Helt typisk for 300tdi.

Da vil vannet fordampe slik at lekkasjen er vanskelig å finne.

 

Har du lekkasje på ekspansjonstanken vil det komme inn luft i kjølesystemet. Jeg ville uansett spandert på ny ekspansjonstank først for å få kjølesystemet tett.

Kjølevæsken inneholder sporingsstoff som legger igjen hvitt pulver når væsken fordamper. Ser du dette vet du hvor lekkasjen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hvordan vet man hvilken pakning man skal bruke ?

Nå har jeg helt ny topp og gamle pakninga ble kasta litt for fort :wacko:
Er det bare å montere størst mulig toppakning med engang eller hvordan fungerer dette på 300tdi ?
Det er jo 0 hull og 1,2 og 3 hull :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skyvelære går fint, dybdepinnen på et skyvelære er lite annet enn et stikkmål. Rettholt og føleblader vil også gjøre jobben.

 

Illustrasjonen som er limt inn over her er helt utrolig, hvordan noen kan få seg til å mene at noe de mener må måles skal måles på den måten er helt totalt KOKO og tyder på høyt fravær på maskin og mekk.

Men samme "teknikk" var faktisk vist i manualen for en stor produsent av mediumspeed skipsmotorer; da handlet det om shimsing av innsprøytningspumper; hadde lang epostutveksling med de (kjedet meg mye der ombord gitt) og tilslutt kom det oppdatert side til instruksjonsboka, servicebrev og nytt verktøy-et stikkmål. Vi fikk verktøyet gratis:-)

Britisk konsern det og.


Heter visst dybdelære nå for tiden:-)

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år's erfaring har lært meg at søkeblad sammen med en rettholt (som er rett) og nøye rengjøring (i forkant) aldri gir rom for tvil.

 

Ikke uvanlig at det er høydeforskjell mellom de ulike stemplene, av den grunn måler jeg alltid alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "Protrusion" som ellers i verden betyr at stempelet er over overflaten på blokka så da må en velg det høyeste målet. Om det er sånn på denne motoren må jeg innrømme at jeg ikke vet.

 

 

 

Hvor mye det betyr kan en lure på; en annen bilmotor jeg jeg har skrudd mye på har samme opplegget; 3 tykkelser på pakningen. Uansett hvilket delenummer en bestiller hos forhandler får en samme pakningen og de tre som er oppgitt i verkstedhånboka finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...