Gå til innhold

P38 2,5 BMW Diesel motor bytte til 300tdi ?


SimenMS

Anbefalte innlegg

Har du automat blir det jo straks litt mere arbeid.

Kan sikkert løses, men hvorfor?

Må da finnes noen motorer i markedet som er i grei stand, og passer rett inn.

Opel omega, BMW x25tds, osv er jo samme maskin strengt tatt.

Jeg tror ikke du vil ha en 4sylindret sak i en P38 til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er R380 P38 girkasse som er manuell ^_^
Vi har 300 tdi så det koster ikke noe i innkjøp.
en 300 tdi kan jo trimmes litt og er lett å trimme ^_^

Motoren funker nå, men yter litt lite og sliter litt med å holde fartsgrensa og den har ikke Automat kasse.gått 270 000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 EGR blending.
2 Resne/ bytte intercooler ?
og mer vet jeg ikke enda på BMW motoren blush:wacko::unsure:
Bør eksos oppgraderes til mindre motstand og kanskje økning i diameter ?
Hvor mye kan jeg fjærne av eksosanlegget før det blir feil på pkk?

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok å den går dårlig med BMW disieselen. Og du lurer på å putte in en mindre raffinert motor med mindre

hk for at det skal bli bedre? Det finnes jo mange BMW med denne motoren og, så at det skal være vanskelig å får

tak i deler forstår jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er god for 200 HK den.

Blend EGR og monter silikonslanger. Monter større intercooler.

Jeg har fjerna midtpotta på min. Ingen forskjell i lyd. Så det kan du godt gjøre ;) skal ikke få anmerkning på det.

Tenkte å prøve meg på å fjerne katalysatoren også.

 

Du kan bytte to chipper inne i ECU'n. En for turbo-trykk og en for dieselpumpa. Har en link på pc'n fra en BMW-kar som selger slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med BMW motoren er at delene er helt avsindig dyre. Byttemotorer finnes, men koster mer enn en god P38.
Jeg har vært uheldig, og måtte plukke motoren ned for blandt annet å bytte topp. Registerdeler, toppakning, bolter jo jeg er helt klar på at M51 er en dyr motor om noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere BMW på rad og syns slett ikke delene er dyre, tvert imot, men nå har jeg stort sett ikke handlet på "merkebutikken"

Koed.no har et vanvittig utvalg i nytt og digert høggeri i Danmark, fine priser og er raske å sende deler. Blir kanskje litt mer tungrodd å finne riktig del på siden når det kun er BMW som er direkte søkbart men fullt mulig.

 

Ang trimming av dieselen er "TRF-racing" på bimmers.no en guru på disse motorene og verdt å ta kontakt med hvis man vil hente ut mer muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oljebrenner og kjører greit i fra en 4,6 (ikke toppfart) med et forbruk mellom 0,75 og 1,8.

 

Automaten er det svake leddet med mindre den er oppgradert til å tåle momentet.

 

en liten pekepinne på hva den orker: Lier bakken fra Drammen 90 nede og 170 ved inngangen av tunellen.

 

Det som fordyrer en overhaling av M51 kontra 300 TDi er vel kun registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stor forskjell på min. Den gamle var vel riktignok halvåpen da. Men jeg fjerna EGR-klokka og monterte en strømlinjeformet som er glatt og blenda fra innsida. Blir nesten som porting det.

På td5 ja, for der utgjør egr en innsnevring i innsuget. Og i de tilfeller at ventilen henger åpen, men da vil det bli samme effekt om man erstatter den med en som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt i 55 km og den har liten/null effekt under 1500 rpm og kveles om den blir lavere, hvordan får den til å gå på 800-1200 rpm uten å daue og gå ugjevnt ?
Den skal vel ikke være så ræva på lavere turtal en 1500 rpm, så dreimoment økning på lavere turtal er det jeg savner allermest ;)
har bra effekt ifra 2200 rpm til 4500 rpm.

kan EGR blendings kit ifra allisport hjelpe meg der og ny intercooler ?
Bilen har ikke A/C da dette er fjærna av eieren før forige eier eller enda tidligere ;)
Så jeg regner med at det kan være plass til en større intercooler.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerning EGR, katalysator og midtpotte vil hjelpe deg en del på lavt turtall. Intercooler vil nok ikke hjelpe særlig før du gjør ting med turbotrykk og dieselmengde.

Min vil nå holde 2.gir i rundkjøringer (har automat) før det måtte den opp i 2100 rpm før det skjedde noe som helst. Så om turtallet var lavere enn 2200rpm og jeg gav litt gass ville den gire ned... Den holder seg i lock-up helt ned i 1500rpm nå. Det er en slags trimboks på den da.

 

Det sies vel at du ikke kan hente frem krefter ned i 1200 rpm fra P38'n. Men det tror jeg skyldes automaten. Kassa er så svak at den uansett vil slure seg opp i 2000 rpm.

Men burde gå bra med en R380.

Det er plass til større intercooler fra allisport eller britpart. Du må bare flytte kjøler til kassa. (Regner med det sikkert er slik Også på manuell.)

 

Men den motoren kler nå litt turtall da. Min ligger plant på 2000 rpm uansett. Synes det er veldig greit jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :D

Må testes håper på bedre dreimoment på lavere turtal

2 be continued ;)

 

Du kan begynne med å sjekke slanger for lekkasje og delaminering. På min P38 byttet jeg en slange til intercooleren som det var gnisset et lite hull i. Nå kjører bilen (automat) på mye lavere turtall enn før, og jeg er overrasket over hvor lenge den holder lockup i på fjerde i oppoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

OK; bytta akkurat register på min, og dette var dyrere enn på en Pajero 3,2, som er den dyreste bilen jeg har eid, delemessig...

 

 

Å handle deler til Mitsubishi her i Norge er for mennesker med alt for mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...