Gå til innhold

Understells-Behandling hmmm rust...


Hangaas

Anbefalte innlegg

Da var det på tide og gjøre noe med dette. noen som har noen gode forslag og erfaringer med og fjerne rust. understellet.

hvilke produkter som er fine og bruke, hvilken rekke følge man skal gjøre dette i, hadde vært til stor hjelp!:)

og eventuelt hvor man får tak i disse produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonter bil,sandblås,galvaniser,monter.

Ellers er lanolinbehandling hos spesialist mitt foretrukne valg. Rusta utvikler seg ikke videre men klissete bil å mekke på ved rep av drivverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonter bil,sandblås,galvaniser,monter.

Ellers er lanolinbehandling hos spesialist mitt foretrukne valg. Rusta utvikler seg ikke videre men klissete bil å mekke på ved rep av drivverk.

Det har blitt snakket noe om "riktig" rekkefølge på ting, samt vanntetting av både mekaniker og klær hjemme, ja...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler uansett valg, å ta bilen inn til et verksted som bedriver slikt, for rengjøring/steaming av understellet.

Dette er noe som uansett må gjøres, det koster lite og vil samtidig gi en god oversikt over tilstand under bilen.

Så kan man heller vurdere utfra dette hva man gjør videre, kanskje man får noen råd fra dem som driver med det også :) .

Men, meget fornuftig uansett å ta dette grepet, dette er biler som trenger litt omsorg :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er slik i dag at vi vanlige personer får tak i det mest utrolige av produkter til dette. Til og med ting som faktisk fungerer.
Det er mange prosedyrer på understellsbehandling og hvert og ett firma bruker forskjellige produkter avhengig av leverandør.

En bra start for en som ikke jobber med dette daglig er å få bilen opp i lufta og av med hjulene. skru av innerskjermer (lokariskjerm).
Spray på en sterk såpe (helst i form av syrebase) evt kan Iron X opp i dyrere klasse fungere. la dette stå på å virke. ved bruk av IronX skal bilen være tørr og det skal virke i 20min-30min før du evt børster eller spyler av med høytrykkspyler.

etter dette trenger man ett middel som stopper rusten der den er. dette vil KUN gjøre at rusten ikke bygger utover, men videre innover i metallet (motsatt vei av der du behandler) blir umulig å få til med mindre du sandblåser helt rent, galvaniserer eller epoxybehandler med skikkelig epoxy fra en lakkprodusent. (selv anbefaler jeg Sikkens, Jobber med denne daglig)

Etter dette så må man starte med selve behandlingen hvor det må brukes noe som bygger, og ikke tørker til en fast tørr masse. da vil fuktigheten trenge igjennom og man er like langt.
Innotec er en fin start. Dem har spesialisert seg på ettermarkedet, men dessverre ikke så store i Norge pga Würth, Frimann Berner (kent, Berner osv)

 

Biltema sin understellmasse fungerer også forholdsvis greit. Dem har flere forskjellige, men dem har en som forblir seg og det er det vi er ute ette.

Alt av produkter som er Tynner (cellulose) eller syrebaserte er det som burde brukes.

Sprøyt gjerne på valgt produkt i flere omganger. og når dette først er gjort er det noe som burde gjøres regelmessig.
Ved bruk av verksted kommer dem med anbefalinger om hvor ofte det burde følges opp, men egen erfaring om man tar steget og gjør det selv, så anbefaler jeg at man tar en før vinteren og enn etter vinteren. Når du først virkelig har tatt steget og gått på med skikkelige produkter i starten og fått stoppet rusten holder det med en rask underspyling av bilen, så la den tørke for så å spyle på ny understellmasse.

Nilfisk og Kärcher har kommet med sandblåseutstyr som kobles på høytrykkspyleren. så du i bunn og grunn sandblåser mens du vasker. Brukes uten såpe.
Dette fungerer bra men MÅ tørkes etter bruk. hvis man får tak i epoxy eller fyller som inneholder bly så skal vannet tørke på blank stål før det påføres. Dette er for at den rusta som da setter seg på det rene stålet lager en hinne sammen med grunningen.
Dette ble forbudt etter 90 tallets nye regler mot naturen, men er lovlig i industriell bruk.

 

Uansett så må dere for guds skyld huske å bruke MASKE og VERNEUTSTYR.

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innvendig i rammen er det lite man dessverre får gjort gaute, men selvølgelig er hulromsvoks ett godt alternativ. men for å få vekk rusten der må den dessverre syredyppes og da er det plutselig en helt annen jobb.

Innvendig i dører og torpedovegg anbefaler jeg også hulromsvoks. Innotec har en som heter High temp wax som tåler høye temperaturer etter at den har blitt påført slak at den ikke smelter og renner ut igjen. kan kjøpes på 1L flasker for påføring med sprøytepistol. denne kan også påføres på utvendige flater som i bunn av dørene ved falsen i bunn av døra. også på torpedoveggen i motorrom. og selvfølgelig innerskjermer i motorrom. det og skulle gå på her med understellsmasse blir mare masse søl, men anbefaler i så fall å demontere så mye som mulig utenom motor når dette gjøres slik at man får voksen under  og imellom.

 

Om ønskelig. kan jeg prøve og få bestillt utstyr og materialer på jobben til dette. har også muligheten til å bestille lydisoleringsmatter som ikke blir harde, men som beholder den myke formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine tips. Skal ha meg en runde i løpet av sommeren å ha på noe forebyggende selv. Er det noe som er mulig å utføre på løftebukk hjemme i garagen eller støver dette fælt slik at det bør taes i lakkboks med skikkelig avsug? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden og erfaring er det bare foreløpig oljebehandling,f,eks Lanolin, som stopper rusten på bil med rust.

Splitter ny bil,uten rust er en sak for ymse andre midler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Klodrik78 skrev:

innvendig i rammen er det lite man dessverre får gjort gaute, men selvølgelig er hulromsvoks ett godt alternativ. men for å få vekk rusten der må den dessverre syredyppes og da er det plutselig en helt annen jobb.

 

 

Jeg vasket rammen innvendig med høytrykksvaskeren. Monterte på spyleslange for rør, som trekker slangen inn samtidig som den vasker. Gikk inn flere steder i ramma og fikk ut mye grums. 

Jeg vil anbefale RustCheck eller Fluidfilm (lanolin) til behandling. Innvendig i hulrom er mye viktigere å få i orden enn utvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvor får man tak i lanolin på sprayboks? Kan gjerne handle lokalt i Bergen, men bett bestilling fungerer også. Prøvde å sende Mail til det jeg trodde var importør, men har ikke fått svar på en uke så vet ikke hva de holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ta bilen skikkelig, ville jeg ha kjøpt kittet som de selger med sprøyte - og 4 / 5 liters dunk. Jeg har ikke fått tatt under hele discoen vår - men hadde en pågående jobb i bakenden av bilen hvor jeg ved avslutting av arbeidet fikk sprøytet på litt fluidfilm. Jeg var overrasket over hvor mye som gikk med når jeg sprøytet rikelig på, spes inni alt jeg fant av hulrom osv. Jeg tok frem til rett fremfor bakhjula og brukte mellom 1/4 og 2/4 av den 4/5literskannen som kom med i settet.... Skal få tatt resten av bilen før vinteren, og ser nok for meg at jeg må ha en stor kanne til. 

 

Dette blir i tilfellet veldig mange spraybokser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm behandlet du så det dryppet? Jeg ser at flere i "reviewene" sier de brukte 1boks per bil :o 

 

min bil hadde jo store diesel og oljelekkasjer så fremre halvdel har vært godt behandlet over flere år, men bakre er litt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraybokser er for flekking og brukbilselgere som .........

Kjøp kittet og du har det for resten av din tid som antirustbehandler.

 

Eneste jeg irriterer meg over er drypp fra slangen pga trykksatt beholder .

Hadde ønsket meg kran på utgående slange.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 14.48, gautes skrev:

Spraybokser er for flekking og brukbilselgere som .........

Kjøp kittet og du har det for resten av din tid som antirustbehandler.

 

Eneste jeg irriterer meg over er drypp fra slangen pga trykksatt beholder .

Hadde ønsket meg kran på utgående slange.

 

 

Kan man ikke sette på en enveis ventil? 

 

Bestilte meg settet til 2000kr etter å ha snakket med dem. De mente det gikk med ca 5liter NAS på en personbil og da blir bokser hobbybruk. Nå har jeg 10liter nas og sprøyte så da skal den få nok til en etterbehandling også tenker jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 10.42, TomRH skrev:

Finnes det andre lanolin merker enn FluidFilm? Oppleves litt som et monopolmarked, for jeg har aldri sett noen nevne noen andre enn fluidfilm i lanolin sammenheng...

Jeg har fått en liten pakke med Prolan, det var også lanolin. Prisen var tidligere til fordel for fluidfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gautes skrev:

Sett deg ned og les deg til hvor du skal stikke sonden inn og hvilken vinkel.

Husk garasjevegger, gulv og tak blir aldri det samme igjen.

Lykke til

 Støver det så mye at det bør gjøres utvendig kanskje eller med pressening trekt rundt bilen? Orker ikke å fylle garagen med olje.. Jeg forstod det slik at dette ikke dryppet noe og trodde egentlig ikke det støvet heller. Takk for tipset om så er tilfelle for da står jeg heller ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...