Gå til innhold

Flink folk Her?! Problem med RRC 200TDI


Hangaas

Anbefalte innlegg

Hei Har en RRC 87 med en 200TDI


skal prøve og forklare problemet over her.



Når jeg starter så går den fint på tomgang/ blitt litt vasnkelig og starte i det siste...


når jeg kjører så trekker den også dør den ut, når jeg kjører i oppoverbakker og putter den til 3.gir så blir den kvelt på en måte.


når det kommer et kryss eller må bremse ned så hender det at bilen sliter med og holde seg på tomgang, går fint om jeg gir en del gass.


når jeg kjører og setter den i 2/3 gir så tar det tid før den starter og trekke, føles ut som den er på vei til og slukke.


rett og slett så sliter bilen når jeg skal gi gass, enten så trekker denn veldig sakte også dør den, av og til så sliter den med og holde seg gående.




håper noen har vært borti noe av dette tidligere.


var og fikk tak i ny dieselfilter til bilen og luftfilter, det hjalp ikke..



TUSEN TAKK FOR SVAR! :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort rent sedimentfilteret ved bakakselen?

Elkers Ville jeg sjekket/byttet matepumpen til dieselen.

den skruen som sitter der på sedimentfilteret ? eller ta av hele greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne hele boksen og gjøre rent. Tappeskruen knekker om den ikke har vært rørt på noen år.

Ville også skiftet dieselfilter.

Når du ruser i fri, virker den kvikk og rask da? Hvis ikke kan det være governor-pin som har satt seg.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den som kalles "governor pin" i denne videoen jeg tenkte på. Videoen er ganske omfattende og mye mulig er det nok å ta ut boost-pin (den vertikale med membranen, pass på å merke hvilken vei den står FØR du rører den) og spraye WD40 e.l. nedi hullet og bevege governor-pin fram og tilbake mange ganger.

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne hele boksen og gjøre rent. Tappeskruen knekker om den ikke har vært rørt på noen år.

 

Ville også skiftet dieselfilter.

 

Når du ruser i fri, virker den kvikk og rask da? Hvis ikke kan det være governor-pin som har satt seg.

ja den virker kvikk i fri. skal rense sediment filtere og sjekke governor-pin

 

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok en liten titt på det nå, den er ikke kvikk når den står i fri og når jeg ruser, skal se om jeg får lagt til en video jeg tok.

sediment filteret løsnet jeg skruen og det gikk kjempe fint.

men den pinnen har du no god løsning på det, eller må jeg løsne hele dingen og fikse pinnen? hva er anbefalt her.

vil ha RRC min på veien igjen hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min governor-pin hadde satt seg godt men løsnet etter noen titalls jukkinger fram og tilbake og med godt med WD40. Denne bilen hadde vært avregistrert i 3-4 år og hvor lenge siden den hadde vært i gang aner jeg ikke. Se litt ut i denne videoen hvordan det arter seg når den sitter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start m d enkleste, som Lafterolf nevner:

Har du den gml. typen fødepumpe, så er den ikke til å åpne for rengjøring, og går full av drit i sil.

Uansett, fødepumper er ikke evigvarende, de har si levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngvar, den der skjønte jeg ingenting av.

Sil i huset på gml. fødepumpe går tett, og den er ikke til å åpne.

Ny fø.pumpe, har løs sil og hus som kan demont. for rengjøring.

Mulig gml. og ny utgave finnes, men den siste er å foretrekke .

Er vi enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... desverre

Fødepumpen drives av kamakselen. Om motoren har stoppet slik at høyeste punkt på kamaksel står opp vil ikke pumpen ta.

Kjør starteren en bitte lite knepp, da går kamaksel rundt, og pumpen kan ta tak.

 

Om ikke kjøper du ny pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngvar, den der skjønte jeg ingenting av.

Sil i huset på gml. fødepumpe går tett, og den er ikke til å åpne.

Ny fø.pumpe, har løs sil og hus som kan demont. for rengjøring.

Mulig gml. og ny utgave finnes, men den siste er å foretrekke .

Er vi enige?

Vi er ikke uenige Rune. Men tøm nå sedimentfilteret før du monterer den nye pumpa. Har erfaring fra at den nye pumpa ikke hadde løst filter, og var ødelagt etter oppstart..

Koster ikke mange minutter med jobb å tømme filteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødepumpen drives av kamakselen. Om motoren har stoppet slik at høyeste punkt på kamaksel står opp vil ikke pumpen ta.

Kjør starteren en bitte lite knepp, da går kamaksel rundt, og pumpen kan ta tak.

 

Om ikke kjøper du ny pumpe.

ja. hva mente du med kjør startern en bitte lite knepp. btw Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vri tenningslåsen til starteren trekker motoren rundt ett sekund eller så der.

takk skal prøves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du tømt sedimentfilteret kan det tenkes du må pumpe mye før du får fram diesel, og du burde åpne lufteskrue på filteret for å få ut luft.

 

Det aner meg at du er moden for hjelp?

Jeg bor langt unna, men noen er kanskje i nærheten og kan bistå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du tømt sedimentfilteret kan det tenkes du må pumpe mye før du får fram diesel, og du burde åpne lufteskrue på filteret for å få ut luft.

 

Det aner meg at du er moden for hjelp?

Jeg bor langt unna, men noen er kanskje i nærheten og kan bistå?

ja, haha trenger den hjelpen jeg kan få, håper dette er bare småtteri.

men tok av føde pumpa, og den man trykker ned var jo helt slapp, for meg når jeg stod og så på dette, så skjønner jeg ikke hvodan den skal pumpa fram diesel. før jeg skrudde den av så pumpa ja i 20min uten at noe skjedde. like slapp. fikk ikke noe trykk. haha skjønner ingen ting nå jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du tømt sedimentfilteret kan det tenkes du må pumpe mye før du får fram diesel, og du burde åpne lufteskrue på filteret for å få ut luft.

 

Det aner meg at du er moden for hjelp?

Jeg bor langt unna, men noen er kanskje i nærheten og kan bistå?

ja, haha trenger den hjelpen jeg kan få, håper dette er bare småtteri.

men tok av føde pumpa, og den man trykker ned var jo helt slapp, for meg når jeg stod og så på dette, så skjønner jeg ikke hvodan den skal pumpa fram diesel. før jeg skrudde den av så pumpa ja i 20min uten at noe skjedde. like slapp. fikk ikke noe trykk. haha skjønner ingen ting nå jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny pumpe.

noen som har som vil selge? eller vet du om et fint sted og bestille fra, som går sjappt og billig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i verden? Jeg har en helt ny til 300tdi liggende, regner med det er den samme.

bærum, men bettaler gjerne frakt osv, for pumpe og div, om du er intrisert og hjelpe en land rover venn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...