Gå til innhold

Låste bremser bak


ghhoel

Anbefalte innlegg

Skulle dra fra svigers etter endt økt på Judy i dag, så sto venstre bakhjul dønn.

 

 

Løsnet vaieren helt ved håndbrekket og slo litt rundt på trommelen, men det er helt låst!

 

Når jeg drar i strømpa til håndbrekkvaieren nede ved trommelen, får jeg ut ca 3 - 4 cm med vaier som er helt slakk.

 

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få dette til å løsne igjen?

Jeg får jo ikke av trommelen så lenge bremsene ligger på..

 

Bilen er i daglig bruk på jobb, så jo raskere svar noen kan gi meg, jo mindre penger taper jeg. :P

 

På for hånd takk! ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis er ikke treghet i wirestrømpa et problem. Har du prøvd å rygge? Hender bremsene slipper da.

 

Trommelen må uansett av. Det pleier å gå fint.

 

Gjør som Christoffer sier; klakk litt med hameren rundt om på trommelen først. Bruk evt avtrekker om du må. Avttrekker kombinert med litt klakking med hammeren på trommelen pleier å gjøre susen.

 

Grunnen til at bremsene henger er manglende vedlikehold/service.

 

Vedlikehold er lett, og tar et kvarter pr hjul. Av med trommelen. Demonter bremsebånd og børst alle de bevegelige flatene rene og påfør litt egnet smøring, f.eks kobberfett/-pasta.

 

Lykke til! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å rygge? Hender bremsene slipper da.

 

Hjulet henger fullstendig ved kjøring fremover, men ved rygging er det ihvertfall tegn til bevegelse(men det er ikke mye).

 

Har banket ganske mye på trommelen, men uten resultat.

Skal prøve å få svigers til å banke litt på trommelen når jeg rygger i kveld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet på min. Jeg går ut ifra at tvangskjøring er tingen og la være og bruke spaken fram til jeg tar av tromlene. Jeg har egentlig tenkt og gi det et halvhjertet forsøk ikveld. Nye bremsesko, monteringsats og håndbrekkwire ligger klart i bagasjen.

Bilen min hadde stått med brekket på hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avttrekker kombinert med litt klakking med hammeren på trommelen pleier å gjøre susen.

 

Lykke til! :)

 

går det bra med bremsebåndene hvis jeg må tvinge trommelen av med avtrekker da?

bestiller uansett nye tromler og bremsebånd, men kan det være fare for å vrake sylindere og hele pakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det bra med bremsebåndene hvis jeg må tvinge trommelen av med avtrekker da?

bestiller uansett nye tromler og bremsebånd, men kan det være fare for å vrake sylindere og hele pakka?

 

Det går fint! Hvis klipsene ryker(pinnene ryker ikke!) er det bare å erstatte disse med tilsvarende, egnede klips/skiver (eller til og med en 4mm skrue, skiver og mutter) eller kjøpe et nytt monteringssett. Koster vel 50-150 kr. Sylinderne klarer seg! Og "hele pakka" klarer seg også bra, så lenge du ikke leker helekopter med slegga, bensin, dynamitt, eller andre ting som er gøy, men som ikke hjelper :D

 

Så lenge du ikke har hørt skrapelyder sist gang du var ute og kjørte bilen, er jeg temmelig sikker på at det er mer igjen av bremsebånda og at du fikser dette hjemme i garasjen på et par timer. Bremsene henger pga rust/korrosjon i de bevegelige flatene, evt også noe i wire-strømpa.

 

Du kan evt prøve å fylle ei nålsprøyte (fra apoteket) med 556 eller liknende tyntflytende, penetrerende smøreolje og sprøyte den inn i wire-strømpa i nærheten av trommelen. (i såfall bare å pøse på!)

 

Bilen er jo (for tiden!!!) ubrukelig uansett, du får ikke kjørt den verken på verksted eller noe annet sted! Nei, frem med jekken, av med hjul og trekk trommelen av.

 

I god tid før det nærmer seg dødelig utgang for de stakkars tromlene dine, kan du bore hull inn i trommelen for å komme til og spraye de bevegelige delene med rustløsende (Siste utvei!:) ) og så fortsette med avtrekker og hammeren.

 

Fortsatt lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at banda dine er løsna fra skoen jeg...

 

 

Det gjør jeg også....

 

Kjøpte denne på biltema i dag, men jeg må trekke av hele navet med den.

Senter-mutteren sitter jo som et lite Hel....

Er den links på venstre side?

den rikker seg ikke noen av veiene, men det er jo kjekt å vite uansett. :)

 

Bestiller uansett nye tromler og bremsebånd i kveld og lar bilen stå til jeg har fått Judy på PKK til mandag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke links nei. Men viktig å slå ut det hakket i mutteren ordentlig. Sitter vel med en 300-400nM mener jeg.

Burde ikke være nødvendig å ta løs drivakselen/navet. Skal trommelen dø, bruk vinkelslipen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke links nei. Men viktig å slå ut det hakket i mutteren ordentlig. Sitter vel med en 300-400nM mener jeg.

Burde ikke være nødvendig å ta løs drivakselen/navet. Skal trommelen dø, bruk vinkelslipen...

 

Du mener det er best å gå rett på med vinkelsliperen altså?

Hvor er det best å skjære i så fall?

Hvor langt ut på trommelen? Det er vel egentlig bare for å få skjært vekk akkurat på båndene så de løsner igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at du klarer å slegge trommelen ut... Men du skjærer jo bare for å ta spennet av, for da vil den vel løsne.

Bakdelen er at bandene dør, men de er vel døde fra før..

 

Prøvd å åpne lufteskruen for å se om det glir lettere da? Før muligens tatt av litt spenn da.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at du klarer å slegge trommelen ut... Men du skjærer jo bare for å ta spennet av, for da vil den vel løsne.

Bakdelen er at bandene dør, men de er vel døde fra før..

 

Prøvd å åpne lufteskruen for å se om det glir lettere da? Før muligens tatt av litt spenn da.

 

 

Sitter og bestiller nye band og tromler as we speak, så det er drept uansett. :P

Sitter båndene klokka 3 og 9 på denne bilen også?

Greit å vite hvor man skal skjære....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg av tromlene mine igår. Jeg måtte bli kjørt hjem fra verkstedet med alternativ transport....

Tromlene satt noe grusomt godt fast. Det var 2-3 mm med rustlag utenpå de. For i det hele tatt klare og løsne på de måtte jeg hogge av splintene som holder skoene fra baksiden.

Da fikk jeg løsnet nok til at jeg klarte og lirke et brekkjern inn i senteret.

Deretter var det makt som skulle til. Masse og på rekke rad. Jeg måtte og lirke inn et hoggjern fra siden og makulere skoene.

PÅ venstre side var håndbrekkvaieren av og delene hadde kilt seg fast rundt om inne i der. Den trommelen var så slitt og skeivt inne i der så det var bare og skaffe nytt.

Så idag var jeg hos Bøhler og plukket opp nye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nesten fått satt sammen bilen igjen. Såklart det er eksrta kløn med alt som kan klønes med. Jeg var hos EWS og handlet bremsesko og monteringssett. I god tro trodde jeg såklart at alle deler er med monteringssettet, men neida. Man trenger et sett som har part no: SMN000010 i tillegg for og montere. Det er de pinnene med clips som holder skoene på plass.

Da Bilia kunne ordne et sånt sett til mandag var det ut og lete blant alternative stedet. Mekonomen har ett sett som koster 139 kroner. Da er ALT man trenger med i posen.

Så husk og sjekk settet når det handles.

Det skal være 2 lange, 2 litt kortere, 1 gul, og 1 hvit fjær. 4 pinner og 4 clips i monteringssettet !

Ellers ble det jo nye tromler og. 285+mva for stk. hos. Bøhler, syntes det var en kjempebra pris jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte tromler og bånd fra Paddocks den 21/4.

Ringte og etterlyste det i dag, da jeg ikke har hørt noe derfra enda.

De måtte visst selv bestille inn noen av delene, men de kom dit på fredag, så de blir sendt i disse dager fikk jeg beskjed om.

 

Men man har jo Judy å kjøre med foreløpig, så jeg klager ikke enda. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...