Gå til innhold

Dekk til D2-valgets kvaler


leiohel

Anbefalte innlegg

Trenger råd.

Standard dekk er 255/55/18

 

Har kjørt med 265/65/18 og synes det kler bilen, men er alt for stort hvis en møter rett person langs veien. Blir litt uheldig i giringa da bilen har automat. Ligger mye i 80-90 området da det ofte henger en henger bakpå. Føler også at med så store dekk slipper automaten lockup for tidlig i bakker da det er tyngre å dra med store dekk.

 

Vurderer 265/60/18 som er ca innafor. Ser ikke så pent ut på bilen, men er et mer fornuftig valg. Bedre for giringa med mitt kjøremønster.

 

Har ikke overflod av penger og kjører mye på asfalt, men liker litt grovt utseende. Men støy og diesel forbruk er også viktig da jeg kjører langt.

 

Har dere noen gode tips til dekk til meg. Kun til sommerbruk.

 

Mvh

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Grabber AT2 eller Goodyear Wrangler DuraTrac. Siste er min soleklare favoritt. Vurderer faktisk å få pigget opp et sett til vinterbruk også. :)

 

Dimensjon? Hold deg innafor 5%.

 

Hankook er forresten rimelige, men kurante på LR.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret for å bli stoppet med ulovlig dekkdimensjon bør du droppe 265/60-R18 også. Det er 5,1% større enn original og dermed 0,1% for stort. Bagatellmessig kan en tenke men for stort er for stort når det er satt en grense som skal overholdes.

Bekymret er jeg ikke, men synes det blir mye styr hvis en må ha et ekstra sett dekk for å møte opp å vise på trafikkstasjonen etter å ha blitt stoppet langs veien.

Min erfaring er at langs veien så er de litt fleksible hvis det er marginalt overskridelse av størrelse på dekk. Ser dekka grei ut, sjekker de skjeldent. Ser det for stort ut, så sjekker de ihvertfall.

 

Men hovedargumentene mine for å velge de som er ca 5 prosent over er at bilen girer og trekker lettere enn med for store dekk. Kontra mitt ønske om at bilen min skal se tøff ut.

 

Mvh

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tøffe dekk, og ikke så gæli på støy heller egentlig. Neppe værre enn mange AT dekk....

 

PS -bilder ! :)

Skal bli så snart jeg får dem på bilen. Skal bli deilig med sommerdekk. Føles litt rart å kjøre med piggdekk når det er 15 varme og sol ute. Hurra for vår.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...