Gå til innhold

Hvilke biler skal vi herje i skogen med nå?


AreM

Anbefalte innlegg

Ja det finnes lovlige plasser å kjøre, men jeg støtter meg mer i retning til atau.

Etterhvert blir det kjedelig å kjøre i de samme hjulspor om igjen og om igjen.

Har gått over til mer 2 hjuls kjøretøy da interessen for 'tur' ikke er tilstede med LR lenger

mest på grunn av at det er få plasser man kan får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingenting mot entusiasttreff og organisert kjøring, som jeg ved første anledning sikkert kommer til å bli med på. Men det er noe helt annet å kjøre med telt i eller på bilen, stoppe der det er fred og fin utsikt, lage bål og slå leir med sin fine og godt utstyrte LR ved siden. En kan drømme seg bort ved å se slike videoer fra UK, Australia, Africa, Sentral-Asia osv. da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi nok skjønt enige om, de aller fleste av oss. Samtidig må jeg si det er deilig å gå fotturer i skog og fjell uten hjulspor overalt.

 

Har du lest siste 4WD, NLRKs magasin? Der har "smedenDAY" her inne skrevet en fin artikkel om en av sine turer. Har en følelse av at han har hatt flere sånne de siste årene, så kanskje du kan få noen tips. Det finnes flotte steder å kjøre her i landet også, man må bare vite om dem.

 

Kanskje vi også burde lage en helt egen temaside her inne, med "Friluftscamping"?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese folks forskjellige oppfatninger her. I Bergen er det jo et problem at det er ti mil (som altså er 100 km... :blink: ) til nærmeste godkjente kjøreområde. Likevel, jeg har lyst til mer offroading, hvertall av den snille typen. Man skal jo både til og fra....! Men hvilken bil? Jeg har en Defender som er i god teknisk stand. 33" hjul og alt det der. Og har en P38, veldig original og i god stand, og en relativt nyinnkjøpt 3-dørs Range Rover 1987 med V8 og sperre frem og bak. Brom Brom. (det er rustfri eksos og headers også, synger vakkert) Sistnevnte er jo mest fristene å ta i skauen, men det begynner jo å bli en bil som er verdt en del. I UK er de ganske dyre hvis de er i god stand.

 

Men slik er det jo med de fleste av bilene våre. For flotte for skogsbruk. Hvertfall for de dypeste gjørmehullene. Det ender vel opp med at jeg står på et eller annet biltreff og polerer og poserer og forteller folk hvor fantastisk bilen er i skauen :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi over på polering, Are. Skal vi diskutere forskjellige typer? :lol:

 

Jeg tror det viktigste er at man har en bruksbil som man ikke er redd for når man er i skauen. Min D3 er akkurat det. Går det i stykker, så går det i stykker. Skulle man sitte og tenke på hva alt "kan" bli verdt, så burde man tatt vare på ALT man har tilegnet seg gjennom tidene, og da blir det for lite tid til lek og moro i skauen.

 

Jeg foretrekker å være en leken liten gutt som nærmer seg femti, fremfor en tørr, hjemmekjær økonomiprofessor med museum hjemme. Men, man må selvfølgelig passe på at man har råd til å ødelegge det.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen er for "fin" til å tas med ut i terrenget må vel eier bestemme.

Jeg har laget egen terrengbane i skauen her, ikke redd for å presse bilene mine der. Det er jo det de er laget for!

Setter man en Land Rover på museum, dør jo det bilen er laget for!

Man har jo bare ett liv, skal man kaste bort det på å kjøre japser i skauen, når hjerte brenner for LR?

Men å herje bilen skikkelig til, er det målet med offroad? Er jo forskjellige grader av offroad.

 

Men å kappe i karroseriplater og gjøre halvferdige offroadere av LR. Det syntes jeg ikke noe om. Men dette er jo opp til eier. Og det er vel litt av LR miljøet, bil og fører er "like"

 

Personlig har jeg veldig lyst på Defender 90 (Serie 2/3 88" har også vært i tankene), som offroader B)

 

One life.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik?
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FBiser3a%2Fvideos%2F1205759632813147%2F&show_text=0&width=560" width="560" height="315" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allowFullScreen="true"></iframe>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi over på polering, Are. Skal vi diskutere forskjellige typer? :lol:

 

Jeg tror det viktigste er at man har en bruksbil som man ikke er redd for når man er i skauen. Min D3 er akkurat det. Går det i stykker, så går det i stykker. Skulle man sitte og tenke på hva alt "kan" bli verdt, så burde man tatt vare på ALT man har tilegnet seg gjennom tidene, og da blir det for lite tid til lek og moro i skauen.

 

Jeg foretrekker å være en leken liten gutt som nærmer seg femti, fremfor en tørr, hjemmekjær økonomiprofessor med museum hjemme. Men, man må selvfølgelig passe på at man har råd til å ødelegge det.

 

:)

 

Joda, du har flere gode poenger her. Det er egentlig bare i finne lavgirserien og svinge seg utafor asfaltkanten. Og når jeg tenker meg om (i den grad jeg er i stand til det) så kan man ha mye moro i skogen uten å ødelegge noe. Jeg har aldri hatt stopp pga skader i skauen. Husker en gang jeg måtte kjøre pent hjem etter at et fjærfeste knakk i Svindal. Det verste man utsetter bilen for i skauen, er dypt vann og gjørme. Det blir man liksom aldri kvitt. Men så er det jo moro når man er under bilen flere år etterpå å finner rester man har glemt å spyle vekk. Den sanda må være fra Trandum, og den torvebiten må vel være fra Finnskogen. Det kan bli fine minner av sånt :)

 

Mine biler er jo per definisjon gamle, og de er betalt, så den biten er grei. Jeg går ikke konkurs om noe sier takk for seg.

Tror jeg må gjøre ferdig 78 RRC'en når jeg er tilbake i Bergen Are Martin, så kan vi kjøre en tur å leke oss :D

 

 

Gjerne det. Men det er slutt på hjulløft i hagen her. :( Det er liksom blitt plen der nå.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenker at Freelander 1 etterhvert kan være en kjekk "herjebil"? De har da riktignok ikke "ekte" 4WD med lavgirserie osv, men prisene på disse er jo nå firesiffret om er villig til å skru litt???

 

tja.. min fl1 2004 model kostet 25.. og har tenkt til å herje med den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...