Gå til innhold

Blinklys eller retningslys på femtitallet


Bjørnung

Anbefalte innlegg

Jeg har en 86" fra 1955 og et foto av akkurat den bilen fra sent femtitall, eller tidlig sekstitall, viser kun de vanlige markeringslys foran. og porkpie baklys. Altså ingen dedikerte blinklys.

 

Noen som vet hva var krav til retningslys på den tiden?

Er det mulig bilen ikke hadde noen form for retningslys, eller kunne det være at her I Norge ble eksisterende lys koblet slik at de fungerte også som blinkende hvite lys (foran) og røde bak?

 

Bilen har senere fått egne ekstra blinklys montert i skjermene

Egentlig mest nysgjerrig, men jeg håper å kunne registrere min som veteran til våren og trenger å vite mest mulig om dette.

Vet at regelverket nå I år er myket opp for veteraner, men jeg vil nok foretrekke å ha montert noe mer moderne blinklys uansett på grunn av sikkerheten.

 

Lurer forresten også på om det er tillatt med såkalte "trafficators" når man samtidig har blinklys foran og bak. Det er visstnok ikke tillatt i UK, derfor jeg spør. I UK er det visstnok enten eller, ikke begge deler.

(hva de heter på norsk vet jeg ikke, retningsvisere som vipper ut, montert øverst på hver side av frontrute)

 

med vennlig hilsen

Bjørnung

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene ble levert uten blinklys fra fabrikk. I landrover workshop manual serie 1 står beskrevet hvordan ettermontere blinklys. De skal da ha egen lampe ved siden av parklys i forskjerm, og egen lampe bak ved et markert hull i cappings. Jeg har aldri lest at det er tillatt med retningsvisere og blinklys samtidig. Det er kanskje mulig hvis du får retningvisere til å blinke samtidig som blinklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene ble levert uten blinklys fra fabrikk. I landrover workshop manual serie 1 står beskrevet hvordan ettermontere blinklys. De skal da ha egen lampe ved siden av parklys i forskjerm, og egen lampe bak ved et markert hull i cappings. Jeg har aldri lest at det er tillatt med retningsvisere og blinklys samtidig. Det er kanskje mulig hvis du får retningvisere til å blinke samtidig som blinklyset.

 

Takk for kommentar. Ja jeg har workshop manual og har sett beskrivelse av ettermontering av blinklys foran, men kan ikke huske å ha sett tilsvarende beskrivelse for blinklys bak? Det er for øvrig slike monterte blinklys min 86" har fått montert I etterkant foran i skjermene.

 

Jeg vet de ble levet i UK uten blinklys, men da var det heller ikke krav i Norge på den tiden at bil skulle ha noen form for blinklys?

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min. Er blink og park i samme lykt. Det er en 86" fra 56

Er det mulig den ha hatt det som ny registrert i Norge, basert på Norske krav den gang, eller er det noe som er ettermontert?

LR hadde forskjellige løsninger avhengig av hvor i verden bilen ble levert, men jeg er altså nysgjerrig på hva som var kravet, eller vanlig, for Rovere av type Land Rover som ble levert i Norge på femtitallet.

 

mvh

​Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motorvognforskriften fra 1942 står at bil skal ha retningslys som blinker eller retningsvisere som gir konstant lys. Kan være egen lampe med oransje lys eller sammen med parklys og baklys som gir rødt og hvitt lys.

Endret av Ø.Trovum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men jeg håper å kunne registrere min som veteran til våren og trenger å vite mest mulig om dette.

 

 

Er det egentlig noe poeng å registrere en bil som "veteran" (bevaringsverdig kaller de det vel)? Litt billigere forsikring oppveier vel begrensninger på bruk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, først å fremst gjelder det å få bilen registrert igjen, uansett hvordan!

 

Skrudde den fra hverandre for ca 20 år siden. Jeg fIkk tak i ny galvanisert ramme for ..tja ca 7 år siden. Biltilsynet insisterte på det tidspunkt å plombere torpedovegg og andre deler for å sikre seg at jeg ikke ville forsøke å bygge opp en ny bil av diverse deler og på at jeg var nødt til å møte opp for å vise bilen for å få slått inn rammenummer. De tok foto og noterte motor, girkasse og aksling nummer. Så overtok jobb all min tid og prosjektet stanset opp frem til nå. Håper de fremdeles har bilder og notatene sine når jeg bestille time.

 

Så bilen er jo for så vidt allerede registrert, jeg leverte bare inn skiltene for 20 år siden, men med biltilsynet vet en jo aldri.

 

Etter hva jeg forstår vil regelverk for lys og annet variere mht om den blir registrert som bevaringsverdig eller ei....derfor jeg prøver å forså konsekvenser, også ifm eventuelle krav om EU kontroller, samt forsikringspremier.

 

Dette har endt opp som en nuts, bolt and rivets restaurering, ikke mye mye som ikke er rørt, men jeg håper å ha en god bruksbil.

Akkurat nå skifter jeg fjærer inne i originale dør handtak mekanismer (de uten lås) og prøver å ta vekk slarken som er der.

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså, bevaringsverdig eller ei.

Din 1955 mod er vel så gammel at den er fritatt fra eu-kontroller i sin helhet, er den ikke?

Om den er fritatt eller ei bare på grunn av alder er jeg faktisk usikker på, har hørt forskjellig om det, men ikke sjekket med biltilsynet.

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglet et "ikke" der...

 

I dette prosjektet ville jeg begynt bekymring og problemløsning med noe annet enn blinklysene, nemlig å finne ut hva vegvesenet trenger for at du skal få skilt igjen!

 

Bil registrert før 1960 er fritatt fra PKK

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten skilt i x-antall år = visning hos BT.

Fikk det svaret på telefon for et års tid siden.

Men for en god del år siden kunne jeg bare hente skiltene på en -55 uten å vise den siden den ikke hadde mangellapp.

Dette på en bil som hadde stått i over 30 år uten skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette prosjektet ville jeg begynt bekymring og problemløsning med noe annet enn blinklysene, nemlig å finne ut hva vegvesenet trenger for at du skal få skilt igjen!

 

Er for så vidt det jeg forsøker på, hadde jeg kommet med bare markeringslys og ingen blink vill jeg trolig ikke blitt godkjent, uansett om jeg forsøkte å registrere som bevaringsverdig eller ei.--etter hva jeg skjønner nå.

Men du har nok rett, bedre å spørre Biltilsynet direkte på hvilke alternativer som finnes enn å sjekke forskjellig oppfatninger her.

 

(men erfaringsmessig så svarer Biltilsynet ALDRI med et klart svar på slike spørsmål, de MÅ SE BILEN først! :( )

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at du må snakke med vegvesenet om denne rammesaken; i teorien har de papirer og bilder i arkivet; i virkeligheten kan det ha blitt hivd...

 

Jeg ville ikke nevnt ramme eller noe som helst men kontaktet de og spurt hva skal til for å få bil med regnr xxxxx påskiltet igjen.... Skriftlig er fint, de må gi deg et svar innen 21 dager (svaret kan såklart være at saken er blabla og vil ta lengere tid å svare på osv).

Vil de se bilen og ikke liker blinklysene dine så retter du de til de er fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at du må snakke med vegvesenet om denne rammesaken; i teorien har de papirer og bilder i arkivet; i virkeligheten kan det ha blitt hivd...

 

Jeg ville ikke nevnt ramme eller noe som helst men kontaktet de og spurt hva skal til for å få bil med regnr xxxxx påskiltet igjen.... Skriftlig er fint, de må gi deg et svar innen 21 dager (svaret kan såklart være at saken er blabla og vil ta lengere tid å svare på osv).

Vil de se bilen og ikke liker blinklysene dine så retter du de til de er fornøyd...

Kommer tl å ta det opp med de, har heldigvis gamle rammen liggende også med opprinnelig rammenummer lett lesbart. :)

Det var et krav at jeg hadde den liggende og at opprinnelig ramme (den delen med nummer) ble destruert i deres påsyn ved overføring av rammenummer.

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine første hadde håndsignal som orginalvare.

Tli venstre-hele armen rett ut.

Til høyre-overarm rett ut,underarm rett opp.

Stopper/bremser-overarm rett ut,underarm rett ned.

MEN det var et krav om ettermontering av blinklys jfr bilsakkyndige på Adamstuen.

Var innom med låvefunnet Austin,sen 30 taller, for kontroll.

Dessverre gikk den videre til Eckermann da rust og tremark hadde spist for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S1 fra 1954-1958 ble levert med blinklys i hvite parklys foran og i bak/bremselysene.

På min 107(1954) og 88(1958)er det sånn.

Begge 86" (55og56) som jeg vet om er det også sånn.

Takk for info, var dette jeg egentlig var nysjerrig på, hvordan de ble levert den gang og flere ha ment at dette var slik det var.

 

Da tolker jeg det slik, ihht til nytt regelverk av i år, at dersom den registreres som verneverdig så er slikt blinklys tillatt.

Men det om er trafikksikkert, at andre trafikkanter forstår blinkende rødt og hvit er en annen sak.

 

Sannsynligvis ikke tillatt om jeg ikke registrere den som verneverdig...men dette skal jeg forhøre meg med om hos biltilsynet.

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist til BT og sagt at jeg hadde til hensikt og registrerer denne bilen. Kanskje får du aksept på stedet og kan skaffe deg skilter uten videre.

Slik var det i alle fall med min 1959 modell. Den hadde vært avskiltet siden 1979

Eneste dokumentet jeg hadde var en "del2" av vognkortet fra siste eieren.

Kostet meg ingenting, Kun 10min på BT. Skilter bestilte jeg fra Lator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 51 80" hadde ingenting foran og bak, bare en åpenbart ettermontert oransje lampe festet der de engelske "trafficators" skulle være. Jeg vil tro disse lampene var montert da bilen var ny og ble registrert i Norge. Jeg kjøpte bilen i deler og har ikke strøm eller brytere til disse. Har valgt å bare sette blink i brems- og parklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...