Gå til innhold

109 tommer engelsk anstendighet står på tunet


larsste

Anbefalte innlegg

Den gikk helt fint og minimalt med tikking før dette skjedde. Ikke noe unormalt på tennplugger heller. Jeg får skru av toppen og se. Vegard, mener du bladfjærene?

Tenkte på ventilfjærer... De er dobble. Så jeg tenkte kanskje den innerste av de kanskje var knekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Da var ferien over og moroa kan begynne igjen. Har tatt av toppen og demontert problemventilen. Forøvrig en usedvanlig grei motor å skru på?. Ventilen går tregt på slutten og ser slik ut:

image.jpeg

 

Hva tror folket? Det er et slags hardt belegg med noe nederst rundt selve ventilstammen som sannsynligvis gjør at den går tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykte meg nok litt uklart med bakfjærene.Men Ragnar tok den.
Det er fjærer fra to forskjellige produsenter/modeller.

 

Rens ventil med stålbørste.(Nytt bilde ønskes + av toppen)

Jeg ser anlegget mot ventilsetet er for bredt og det tyder vanligvis på at dette har gått langt.(slitasje)

Men i ditt tilfelle med låsing og uvanlig slitespor på stammen også tror jeg på en defekt ventilstyring også.

Har du rustskader på stammen kan lang stillstand være grunnen til defektene og følgeskadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått renset ventilen, var noen slags bittesmå klumper på selve ventilstammen også. Rust?? Men nå tror jeg egentlig det er bare å slipe ventilen mot setet og skru det sammen igjen. Eller bør ventilforingen byttes?image.jpegimage.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke for sideveis slakk i foringen.

Ventilen kan nok trenge sliping og setet bør freses opp med riktige vinkler for å få riktig tetting og varmeavledning.

Slipepasta og pinne med sugekopp er "fattigmannsreparasjon" men det er ikke noe jeg har prøvd selv siden

jeg "alltid" har jobba på verksteder og har hatt tilgang til proffutstyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fattigmannsreparasjon" Går greit. men det tar laaaang tid. Og sende toppen til verksted er ganske grei metode. Men du må regne med å betale 1500- 3500 kroner, avhenger av verksted. Kan også ta litt tid med verksteder, men det avhenger jo også fra verksted til verksted. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte ventilen tilbake og den glir lett som bare det nå så jeg har besluttet å skrue det sammen = tut og kjør?. Burde selvsagt overhalt hele toppen men det får bli en annen gang. Kanskje jeg heller får tak i en gåen motor med girkasse som jeg kan overhale i garasjen sånn langs med..

 

Men, dette med blytilsetning, hva risikerer man egentlig ved å ikke bruke det? Slite ut ventilsetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har det blitt noe fremgang her, går litt tregt med diverse andre prosjekter i huset som noen mener skal prioriteres før bilen :huh: . Toppen er på igjen og det meste er montert, men jeg klarte å miste(!) den skruen som fester oljerøret bake på toppen. Har lett og lett, men det virker som Land Roveren på en eller annen måte har slukt den :blink: .

 

Er det noen som har delenummeret til denne bolten? Evt en total oversikt over delenummer? Jeg må også bytte den lille radiatorslangen mellom pumpa og termostathuset. Kunne vært greit å ha delenummerne før man begynner å ringe rundt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banjoskruen bak på toppen: ETC4498 eller 597563 litt avhengig av motornummeret

To kobber ringer som også må byttes når du monterer denne skruen: ETC6510 eller 232039

 

 

Kort radiatorslange: 574871

 

Snakk med EWS, han kan helt sikkert fortelle deg hvilken av de øvre som hører til din motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, har støtt på et problem. Fikk det ikke tett mellom termostathus og topp, og gjengene var såpass reduserte på to av boltene at de gikk når jeg skulle dra til. Så jeg besluttet å borre opp til 8mm bolter og gjenge opp nedi toppen. Dette gikk strålende helt til jeg skulle gjenge den siste, da knakk gjengetappen... Har nå banket og vridd og står igjen med en liten bit av gjengetappen en 3-4mm nedi hullet. Noen som har forslag til å få den ut? Får ikke nedi mellom noe, og jeg greier ikke å "knuse" denne siste biten heller. Finnes det et borr som er hardere enn en gjengetapp? (Har allerede ødelagt et par vanlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...