Gå til innhold

Før du selger eller kjøper bil privat...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Selger:

Det er mange som ikke er klar over hvilket ansvar en påtar seg som selger. Mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. F.eks. Feil som oppdages de 6 første månedene etter salg vil i utgangspunktet regnes som å ha vært tilstede ved levering - med mindre selger kan bevise annet.

Opplys om alle feil og mangler. Ikke vær bombastisk i uttalelsene om bilens fantastiske tilstand. Og husk at det er ikke mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsansvaret loven pålegger selger. Men det er lov å formulere seg slik at kjøper oppfordres til selv å undersøke bilens tilstand.

 

 

Kjøper:

Tenk over hvor mye problemer du kan få om en må reklamere til en selger som ikke kjenner til kjøpslovens reklamasjonsansvar, ikke vil oppfylle lovens krav eller rett og slett ikke har penger.

 

 

Konklusjon:

Vurder sterkt kjøp/salg gjennom profesjonelle bilhandlere selv om dette betyr lavere pris for selger eller høyere pris for kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hva sker vis kjøper underskriver papir hvor det står uten garanti selges som forevist kjøper uten anger av noen art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg skulle kjøpe D3 (i 2011), så var jeg innom en bruktbilforhandler i Trondheim og så på en 2006-modell. Det var ingen kjente feil eller mangler, men forhandleren var helt åpen på at han solgte sine biler som delebiler fordi han ikke ville overleve det ansvaret det var å selge bil med kjøpslovens sikkerhet. Jeg kaller det ikke en beskrivelse av bilen, men SNUSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på kjøpsrett, driver med annet til vanlig, men kjøpsloven er vel ikke tvingende, alstså at partene ikke kan avtale seg vekk fra deler av den. Noe annet med forbrukerkjøp og forbrukerkjøpsloven. Forutsatt at man har tungen svært bent i munnen tenker jeg kjøper kan avtale å overta full risiko for kjøpsgjenstandens tilstand. Uansett vil kjøper kunne bruke loven hvis det viser seg at selger har fart med svik, gitt feile opplysninger som grunnlag for kjøpers standpunkt om å ta hele risikoen mv. Så uansett, selger kan aldri være sikker på å være kvitt ethvert problem med salget, men kjøper kan avtale å ta risiko for at det er feil han ikke trodde var der, at bilen er i vesentlig dårligere stand enn pris normalt skulle tilsi osv. Trur eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Få alle opplysninger skriftlig og undertegnet av selger.

Gjør også litt research med tidligere eiere og ikke minst:Sjekk bilen nøye!

Evt. bruk penger på fagfolk.

 

Har selv gått i baret pga. slapp sjekking av bil....

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en gammal bil så kjøper en gammal bil.. Om jeg har kjøpt en bruktbil privat og den havarer dagen etterpå så ringer ikke jeg å syter til selger for det. Jeg som er så dom å kjøper slikt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger:

Det er mange som ikke er klar over hvilket ansvar en påtar seg som selger. Mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. F.eks. Feil som oppdages de 6 første månedene etter salg vil i utgangspunktet regnes som å ha vært tilstede ved levering - med mindre selger kan bevise annet.

Opplys om alle feil og mangler. Ikke vær bombastisk i uttalelsene om bilens fantastiske tilstand. Og husk at det er ikke mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsansvaret loven pålegger selger. Men det er lov å formulere seg slik at kjøper oppfordres til selv å undersøke bilens tilstand.

 

 

Kjøper:

Tenk over hvor mye problemer du kan få om en må reklamere til en selger som ikke kjenner til kjøpslovens reklamasjonsansvar, ikke vil oppfylle lovens krav eller rett og slett ikke har penger.

 

 

Konklusjon:

Vurder sterkt kjøp/salg gjennom profesjonelle bilhandlere selv om dette betyr lavere pris for selger eller høyere pris for kjøper.

 

Tore, dette er en svært forenklet versjon, mere skrevet som et skremselsinnlegg enn som informativt riktig.

 

Det er ikke slik at alle feil som oppdages innen 6 måneder automatisk regnes som å ha vært der ved salg.

Det er videre slik at, om kjøper skal kunne reklamere på en feil han oppdager og få medhold i dette, så skal det være sannsynliggjort at feilen var der ved salg (dette er det altså ikke automatikk i). Altså at opplysningsplikten ikke er overholdt.

Les om dette her: http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-004.html

 

Det er helt riktig som du skriver at man ikke kan gjøre en avtale som er dårligere for kjøper enn den tryggheten kjøpsloven gir.

Det er helt trygt å selge og kjøpe bruktbiler privat, bare men er ærlig. Nettopp ærligheten er viktig fordi om du holder tilbake opplysninger du burde gitt ved salg, kan dette slå tilbake på deg, selv om han du solgte bilen til selger den videre, og videre og videre......

Les om dette her: http://www.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videre

 

Moralen er: Vær ærlig når du selger bilen.

 

Hele kjøpsloven finner du her, og er du i tvil om hvordan man skal tolke loven? Loven skal ikke tolkes, den skal leses til sitt punktum lærte jeg da jeg studerte jus for 25 år siden:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19880513-027.html&emne=KJ%D8PSLOV*&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en gammal bil så kjøper en gammal bil.. Om jeg har kjøpt en bruktbil privat og den havarer dagen etterpå så ringer ikke jeg å syter til selger for det. Jeg som er så dom å kjøper slikt B)

 

Ring meg neste gang du skal ha bil, PerG! :D

 

Mye interessant her, og greit å være litt ekstra oppmerksom. Men generelt er det best å være ærlig, uten tvil. Det skulle egentlig bare mangle. Det er jo (stort sett) fordelen ved dette miljøet, folk oppfører seg ganske skikkelig.

 

Unntatt på Forumtreffet da... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er sjansespill å kjøpe bruktbil, og hvis man stoler på at kjøper er ærlig er det sært å klage på småtteri. Likevel skjønner jeg godt f.eks. PestoTrader, som så vidt jeg har forstått ble ført bak lyset. Det skal man ikke trenge å bli utsatt for. Godt han fikk igjen penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Såkalt ut-av-porten-garanti?

 

Spøk til side; jeg skal nå for første gang i mitt liv selge en bil som tilfredsstiller følgende to punkter

 

Den er verdt et sekssifret beløp

Den er ikke en Land Rover

 

Det virker litt søkt å selge den som delebil, men det er klart at denne merkeforhandler-vedlikeholdte bilen er lite forutsigbar hva gjelder mystiske påfunn om tre måneder..... Jeg mener; jeg har ikke hatt noe som helst ekstraordinær påkost på denne sparebøssa; om den havarerer 3 mnd etter at jeg har solgt den; hvordan i allverden kan jeg være ansvarlig for det?

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at graden av ansvar varierer veldig utifra

- bilens alder

- hvem som selger (privat vs forhandler)

- hva som er gjort for å undersøke tilstanden ... av selger

- hva som er sagt i annonse/kontrakt

 

Jeg hadde nok kjørt den gjennom en salgstest hos NAF elns og ikke skrytt i hytt og gevær i annonsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen selges av privatperson til privatperson.

 

Salgstest hos NAF var en bra idé.

 

Det skal jeg vurdere.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg syns teksten på side fire i kontrakten til Forbrukerrådet er fin. Har ikke brukt deres kontrakt, men den biten om at man fraskriver seg retten til å gjøre en mangel gjeldene er fin. Jeg gjør det ikke for å være urimelig på noe og opplyser om de feil som er, men på en gammel bil kan det skje ting man ikke kunne vite om. Det skal normalt ikke være noe som går på selger, men har man kontrakten klinkende klar på det punktet så blir det ingen diskusjon etterpå heller.

 

Kontrakt forbrukerrådet

 

 Sakset fra kontrakt: 


 «Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved bilen selv om bilen er solgt «som den er». I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19.
Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet under: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.»»
    

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 11.7.2013 den 10.04, Tore Kjernmoen skrev:

Konklusjon:

Vurder sterkt kjøp/salg gjennom profesjonelle bilhandlere selv om dette betyr lavere pris for selger eller høyere pris for kjøper.

Ikke faen!!! Siste bilkjøpet mitt var gjennom forhandler, betalte litt ekstra for det jeg trodde var en garanti. Reklamerte innenfor 3 måneders fristen og selger lover, lover, lover og atter lover å rette feil men gjør INGENTING. Nå, etter nesten 2 år og en masse advokatutgifter, er han DØMT til å betale for mine reparasjoner (ny girkasse som jeg ha betalt for) og har lovet gjøre det flere ganger uten å følge opp. Namsmannen i Vestby starter tvangsinndriving i neste uke. Denne forhandleren er et tilsynelatende stort og veletablert firma som har drevet i mange år. Det er nok ren svindel som er faget deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at din erfaring neppe er gyldig for for bilforhandlere flest.  Ikke er det sikkert at du ville fått færre problemer ved privatkjøp heller.  Men det er all grunn til å være oppmerksom på at heller ikke kjøp gjennom forhandler er noen absolutt garanti for å ikke bli lurt - i forkant eller i etterkant.

Merk også at det ikke er kategorisk anbefaling om å bruke forhandler men å vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handler privat så vet jeg at der skal mye til for å få gjennomslag for reklamasjon men med forhandler BØR slike ting være langt enklere.

 

I mitt tilfelle har ikke forhandleren nektet på noe som helst men han har gjort det til en kunst å trenere, gjør ALT han kan for å slippe å betale eller gjøre noe som helst... Selv etter han ble dømt har han lovet å betale meg uten at ting skjer. Håper Namsmannen klarer å få han på svindleren... Fatter ikke at han får lov å holde på slik, som forbruker er jeg jo totalt rettsløs. Bare advokatutgiftene spiser jo opp halvparten av mine utlegg selv om jeg bare betaler egenandel på forsikringen.

 

Og ja, Tore, jeg HAR vurdert...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Steinar avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...