Gå til innhold

Webasto


Elvehundre

Anbefalte innlegg

det skal visst være et hav med valgmuligheter her har jeg hørt, og det er visst forskjellige typer webastoer også...enten med sirkulasjonspumpe eller uten. De med skal kunne kobles til Defa Warm up tror jeg det var! Jeg har nok kun versjonen der motor varmes opp etter start!

 

Er også nysgjerrig på dette, og stiller meg i køen bak Henry Arnfinn i denne søken på svar..

 

Det er nesten avgjørende å ha dette i f.eks 20 minus, for da er det bare såvidt bilen starter uten hjelp fra en eller annen varmer. Nå har det ikke hendt så mange ganger at nåla har gått under 20 her i Oslo, men var på Fagernes i jula i fjor og da måtte jeg prøve 10 ganger før den dro rundt! Skal vist ikke være helt sunt for motoren det <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag dette med motorvarmerløsning.

Webasto er selvsagt gildt hvis du vil frigjøre deg fra strøm - ingen tvil om det.

Selv fikk jeg montert Defa's Defas warm-up løsning med kupevarmer, batterilader og ikke minst trådløs fjernkontroll. Er VELDIG fornøyd.

Jeg vurderte også Webastoen i sin tid, men er sjelden uten tilgang til strøm.

Jeg fikk montert kupevarmeren "profesjonelt" (motorvarmeren/slangevarmeren monterer du lett selv). Det er jeg glad for - det er ikke lett å få tredd gjennom ledning gjennom torpedoveggen.

Uansett lykke til med valg av løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et spørsmål jeg hadde i forbindelse med plan om å kjøpe en 2001-mod Freelander TD4, som ble solgt til noen andre.

 

Dumt, men da var det ikke meningen jeg skulle ha den bilen.

 

På et generelt grunnlag ville jeg hatt "både og".

 

Med en effektiv dieselmotor trenger man innimellom tilleggsvarme fra Webasto eller lignende når man kjører, for å få god nok motorkjølevannstemperatur til å kunne få varme i cupé'en. Dette gjelder flere typer nyere biler med effektive dieselmotorer.

 

Så jeg var interessert i om alle Freelandere med TD4-motor hadde originalmontert Webasto. Hvis de hadde det, så var det i grunnen bare å få inn en timer i tillegg. Da kunne jeg lå bilen snø og fryse ned når jeg var på fjelltur f.eks, og før jeg kom tilbake til bilen igjen var den varmet opp fordi timeren hadde koblet inn. Lett og starte og fordel av varm cupé når jeg kom våt, svett og kald tilbake til bilen.

 

For hjemmebruk ville jeg hatt en Defa i tillegg, for å koble til elektrisk kontakt. Men Defa kan jeg masse om, det er det første ekstrautstyret jeg monterer når jeg kjøper en bil (hvis det ikke allerede er montert når jeg kjøper bilen, jeg kjøper jo aldri noe nytt).

 

Alle min motorer, om de står i bil eller ikke :D , har allerede blokkvarmere fra Defa montert. De fleste bilen mine har cupé-varmerkontakt og cupé-varmer montert.

 

Den gamle Range Rover'n har digital-ur og batterilader i tillegg. Har flere slike styringer liggende i kjelleren også. Har gamle "vri-ur" fra Defa liggende også.

 

På de andre bilene og motorsyklene har jeg nå begynt å montere ledninger med kontakt for Ctek-lader og har en lader jeg flytter rundt mellom kjøretøyene.

 

Men ettersom jeg ikke helt har slått fra meg å kjøpe en Freelander TD4 så er jeg interessert i om alle disse som ble førstegangsregistrert i Norge hadde originalmontert Webasto? Fordi flere av de som skal selge skjønner ikke hva jeg spør om en gang når jeg nevner dieselvarmer, Webasto osv. Og det er kun snakk om Freelander TD4 med det forbedrede drivverket som kom i 2001. Og kun snakk om biler med automat, i tilfelle det skulle være noe forskjell mellom blier med automat eller manuell girkasse.

 

Ha en utmerket dag

hilsen

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk alle er levert med dette. Han jeg kjøpte min av visste heller ikke noe om dette. Selv dro jeg opp til Bilia og spurte hvorfor det ryker ved venstre framhjul. Webasto var svaret uten at de en gang tittet på bilen. Er ikke bilen brukt importert, så er nok sjangsen stor for at det sitter en sånn montert i alle tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

 

Så jeg var interessert i om alle Freelandere med TD4-motor hadde originalmontert Webasto. Hvis de hadde det, så var det i grunnen bare å få inn en timer i tillegg. Da kunne jeg lå bilen snø og fryse ned når jeg var på fjelltur f.eks, og før jeg kom tilbake til bilen igjen var den varmet opp fordi timeren hadde koblet inn. Lett og starte og fordel av varm cupé når jeg kom våt, svett og kald tilbake til bilen.

 

 

 

Du trenger egentlig ikke noen timer til dette. Jeg har en Webasto som varmer og sirkulerer vann i motorblokka på min 1987 RR 2.4 TD, og etter ti minutter begynner kupéen å bli varm. Etter en skitur holder det å trykke på knappen når du kommer tilbake til bilen. Før du får pakka ferdig på taket begynner varmen å komme. Dessuten, klarer du å være så presis ned fra fjellet at du treffer akkurat det tidspunktet du har timet inn på forhånd?

 

Eller som jeg gjør, ha med fjernstyring. Jeg trykker på knappen når jeg ser bilen, og når jeg kommer frem er den varm og snøen renner av vinduene, mens kompisene mine skraper is av Forder og Mercedeser og akker seg. Det e bærre lækkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...