Gå til innhold

Discovery 2 støtdempervalg


JokerS30

Anbefalte innlegg

Støtdempere bak på D2 er en ganske viktig bildel.

Bilen er kort, høy og har verdens lengste overheng. Med godt med bagasje, kanskje litt tilhenger elns på kula og vips - bilen blir ustabil.

 

Jeg trenger mao å bytte dempere, og vil ha noen som er skikkelig stive. Jeg er villig til å ofre noe comfort for å få en mer stabil bil.

Jeg ser at Terrafirma har noen ganske snedige til P38, som er justerbare i 4 trinn. Har dog ikke sett disse til D2 noe sted...

 

1. Er det noe i veien for å benytte P38 dempere på en D2 ? De ser forbløffende like ut ?

2. Hvilken andre valg har jeg ? Ønsker som sagt relativt stive greier, men ikke noe som framskaffer behov for nyrebelte akkurat. Justerbare hadde jo vært gull men vanlige fungerer sikkert det også, om de er av litt over middels fabrikat.

Bilen har både luft og ACE, og går ekstremt mye med tilhenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ta en sjekk på foringene til krengningsylinderen. Røsk sideveis. Kan du flytte på den er foringene overmodne, og det påvirker krenging mer enn demperne.

Samme med foringene til W-staget, men de lager ofte kneppelyd når du røsker i hjulet, så vil tro du har dem under kontroll.

 

Dempere skal jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket en del på dette i forbindelse med fjær- og demperbytte tidligere i år. Jeg tror du skal se på originaldempere eller Bilstein.

 

Også ta en god sjekk på ACE systemet. Min bil er svært stabil, men jeg trekker ikke tung henger, så min erfaring i så måte har ikke noe verdi for din situasjon. Kjører en del med full bil/full (og vel så det...) taklast og lett henger (300kg), da er den helt stabil i alle situasjoner.

 

Det finnes ganske mye forskjellige dempere til D2, men det er litt forvirrende at det går et skille mellom 2002/2003 modellene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik, bakvogna er helt den samme på alle årsmodeller med luftfjæring. Jeg hadde ikke vært redd for å prøve f.eks. disse "cellular dynamic" eller hva de heter, Britparts "HD dempere". De koster såpass lite at det ikke er krise om de må pelles av igjen og hives. Bilstein som sagt, dyrt, men jeg tror de er bra, hatt det på en Jeep en gang, for harde for meg meg, men veldig bra kontroll. Ellers kan jeg nevne at jeg pelte av noen Monroe dempere som satt foran på min disco, de var harde som fytti grisen, kanskje verdt å kikke på disse også?

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne noen form for slakk noe sted, og bilen er ekstremt stabil i alle situasjoner med lett / moderat last.

Generelt sett er jo konstruksjonen litt tåpelig, kort, smal, høy bil med et enormt overheng blir aldri en god trekker. Planen var å få den stødig nok til å kunne trekke den lille 6m vogna vår trygt på vinterføre. Defenderen hadde vi titalls turer på vinterføre med vogna, og i realiteten tenkte jeg aldri stort på at vogna hang bak der å dingla :)

 

Det er godt mulig bedre dekk på bilen hjelper også, planen er å bytte disse, for siste tur til Kvitfjell var ærlig talt et forbasket mareritt. Nå var føret noe av det mest gufne jeg har vært borti på mange år ( underkjølt regn ) og man kjører ikke bedre når man er nervøs og anspent.

Likevel opplever jeg bilen som myk bak, og dermed vil jeg prøve meg på å bytte dempere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på det samme men trekker ikke noe særlig henger.

 

Av det jeg har lest om dempere så virker det som mange av de litt eldre anmeldelser ikke lengre er relevant da en del av produsentene har flyttet produksjonen til billigere land eller blitt kjøpt opp av konkurrentene.

 

Lurer på om jeg skal prøve Elchund sin teori og teste cellular dynamics demperne. Har de billigste til britpart nå ettersom de skal være lik originalene men merket ikke noe forskjell fra de jeg hadde og føler den er litt myk bak fortsatt.

 

Men hadde vært interessant med justerbare så en kunne prøve seg litt fram :)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og go jul... Eg har muligens de demperene du etterspør, på min D2. 2001mod.

Eg konverterte til spiralfjærer bak, og monterte da et sett ifra Terrafirma, dvs. TF259

I dette settet, så er støtdemperene 4trinns justerbare. Men ver obs på, at i dette settet så er demperene +3" lengde, siden spiralfjærene var +2.

Men som sagt, demperene er 4trinns justerbare, og eg merker forskjell på mykeste og hardest innstilling. Normalt så står de på nr. 3.

 

Eg er fornøyd med de så langt..

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får bedre trekkbil med andre dempere. Det er det kraftige stabstaget som hindrer krenging, og jeg ville dobbeltsjekker foringene der. Det har svært mye å si på stabiliteten.

 

D2 blir aldri en god trekkbil. Akslingen står alt for langt fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på endel av svarene over her, framstår jeg regelrett som en idiot. Det beklager jeg.

Jeg forstår SELVSAGT at hardere støtdempere ikke gir bilen lengre akselavstand, lavere tyngdepunkt eller kortere overheng. Hvis jeg har tilkjennegitt det, så beklager jeg.

PÅENGET MITT, er å forsøke å avdempe de negative effektene disse dårlige egenskapene har på mitt bruk. En D2, eller hvilken som helst annen bil blir selvsagt ikke lengre mellom akslene av å bytte dempere, men når demperne som sitter der er myke, og oppleves som slappe, så vet jeg at hardere / stivere dempere vil påvirke bilen positivt på akkurat det området. At bilen vil bli mer stumpete / stivere å kjøre uten last, er jeg selvsagt også klar over. Det ligger i kompromissets natur ( samtidig som det trolig var årsaken til at man valgte å utstyre bilen med myke / relativt myke dempere i utgangspunktet, altså man skjøv kompromisset i andre retningen... )

 

Det er godt mulig at bilen ikke blir bedre til å trekke med på glatt føre med stivere dempere, men den blir definitivt ikke værre. Når oppsiden er større enn nedsiden, og kostnaden ved å prøve er en liten tusenlapp, så tar jeg sjansen. Jeg må uansett bytte dempere, så den saken er ganske så grei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utslitte er demperne dine?,er vel egentlig spørsmålet.

Skikkelig utslitte gjør jo nye std dempere til en himmelsk forbedring.

Dempere er ofte en glemt slitedel.

Byttes kun når de lekker,knekker eller foringene er slakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttes kun når de lekker,knekker eller foringene er slakke.

hvorfor det egentlig ?

 

Hvem tror at en demper med 100, 200 eller enda mer km er gode som nye ?

 

Dekk, bremseskiver, reimer, vindusruter og alt mulig annet byttes jo før det er ødelagt ?

Etter X år / km er jo delen slitt, selv om den ikke er utslitt. Ofte er jo kostnaden ved å bytte noe man setter opp mot verdien av å "nullstille " alder / slitasje...

 

Jeg har iaf gjentatte ganger byttet både fjører og dempere som har vært helt fine, fordi jeg har ønsket meg nye. Samme med foringer iogforseg, det er langt mellom " nytt " og " utslitt " har iaf jeg inntrykk av....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JokerS30 :

ang de 4trins demperene ifra TF, så har eg fått brukt de forskjellige innstillingene i løpet av høsten. Både på asfalt og en god del på grus og traktorveier ianledning jakta. Og har merket klar forskjell på dårlige veier, om det har vert trinn 1, eller trinn 4...( trinn 1= mykest)

Eg drar en del henger, både lett båthenger og vanlig henger , ofte med en 500-700 nyhugget ved på planet. Bilen føles stabil og trygg, maksfart er ikke mye over 80 her rundtomkring. Men fikk kjørt en god del i sommer med godt lastet henger, kjørte da ofte 2,5-3 timer i strekk litt sent utpå kvelden innover mot Odda ifra Haugesund, da var det på med cruisekontrollen og avgårde med litt mer hastighet . Da sto demperene på 3trinn,bilen føltes stabil og trygg da også. Eg har opplevd disse demperene som ok , har brukt de siden ca mai..

 

Nå har eg +2 , medium fjærer rundt bilen, ilag med disse demperene, og bilen føles ihvertfall ikke mer ustabil nå, en hva den var med originalt oppsett med luftfjærer, også var det sannsynnelig org.fjærer ifront, og originale dempere, da kjørt ca 150.000 km.

 

Dette er KUN min egen erfaring... andre har sikkert forskjellige erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er henger, og spesielt campingvogn på vinterføre, noe skikkelig svineri å hanskes med. Det går bra så lenge det går bra, men om ekvipasjen blir ustabil, blir den VELDIG ustabil...

 

IMAG1331.jpg

 

Denne derimot, klarte brasene. Hva må man gi for en Puma nåtildags tro ? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har 03 v8 disco drar maks vekt 3500kg har aldri merka noe av det som blir nevnt her som negativitet men har hat 55 pund i alle mine land rover produkter untatt skogsbilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekt har ganske lite med stabilitet å gjøre. Den toakslede ifor-maskintralla mi er stabil i 110km/h ( dont ask ) men det går ikke like bra med en enakslet vogn på 1600kg. Med fler hjul er det mer retningsstabilitet. Lengre avstand fra kule til senter av aksling(er) påvirker stabilitet voldsomt. Enkel fysikk.

 

Hvis vi for ordens skyld antar at disse to veier det samme ( det gjør de ikke, men la oss si at maskinhengeren veier 2500kg, det samme som avbildet caravan, hvem tror dere har størst sjanse for å bli ustabil ?

 

6407v00.jpg h1000tdl-outside (2).jpg

Og i fall den BLIR ustabil ( issvull, hump i vegen, vindkast eller noe annet, hvem tror dere påvirker trekkbilen mest ? )

Kraft x arm gjelder også for tilhengere...

 

Man kan ikke endre de fysiske lovene fordi man ønsker det, men man kan påvirke ulempene man tilføres, og jobbe med kompromissene.
Mer luft, stivere dempere, mer last lavere i tilhengeren, lavere hastighet, dekk med stivere dekksider / bedre mønster, stabiliseringskobling osv er momenter som kan påvirke i positiv retning.

Egentlig tror jeg D2 er så kort at en vogn på nærmere 8m burde hatt 2 aksler, men det er det veldig få så " små " vogner som har idag.....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

henter denne igjen; er det noe i veien for å bruke demperne fra et TF259 sett på en bil som har luftbelger bak ?

 

Jeg ser at noen snakker om Cellular Dynamics, hva er det, er det et fabrikat dempere ?

Etter helgas Trysil-tur MÅ jeg virkelig forsøke gjøre noe, for dette orker jeg virkelig ikke.

 

IMAG1112.jpg

 

Dette derimot, går greit på et slags vis. Takslede hengere er nok noe mer stabile i seg selv,men også her tendenser ekvipasjen til å være ustabil.... så noe må gjøres... for dette orker jeg virkelig ikke..

 

IMAG1105.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...