Gå til innhold

Motorproblemer/turbo?


dagjen

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt bekymret. På vei opp noen lange bakker i går begynte det å tikke høyt fra motoren (Defender td5 99), så ruset motoren av seg selv, før jeg slo av tenningen og rullet inn til siden. Jeg fikk hjelp av Falken og bilen står nå her hjemme.

 

Min første tanke var turboen. Rusing av motor har jeg opplevd før ved gåen turbo (forbrenning av egen olje). Etter tips fra Facebook-landrover-folk skrudde jeg av luftslangen og leet på akslingen. Jeg hadde kanskje forventet et ras inni der og ble litt skuffet når det bare var 1mm slark vertikalt og 0,5mm langsmed akslingen (ca anslag). Det lå en del olje i slangen men om det har kommet gjennom turboen eller fra luftfilteret (er vel en lufteslange fra veivhus eller der omkring som drar med seg en del oljedunst) vet jeg ikke.

 

Før jeg tenkte meg om så prøvde jeg å starte bilen for å flytte den litt rett etter den stoppet. Da ville den ikke starte.

 

Så det pinlige; Ikke spør hvordan det gikk til for det kan jeg ikke forklare, men noen uker før jul ble det fylt 2-2,5 liter for mye olje på motoren og kjørt med en stund. Jeg sjekket oljen et par uker senere og tappet av, og har vært bekymret siden. Kanskje det har en sammenheng.

 

Tips til feilsøking tas mot med takk.

 

Dag

DSCF2453-web.jpg

DSC_0859-01-web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har jeg lest meg litt opp og har en teori. Siden det er veldig mystisk at jeg overfylte oljenivået så mye ved forrige oljeskift som det tydet på når jeg tappet av, så kan det jo være diesel som lekker inn gjennom injektorer fks?
Han her har opplevd at det har ført til "runaway enigne" som jeg opplevde et snev av: http://landroverforums.com/forum/discovery-ii-18/diesel-getting-into-motor-discovery-td5-46799/

 

Noen som har noe å tilføye den teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har jeg lest meg litt opp og har en teori. Siden det er veldig mystisk at jeg overfylte oljenivået så mye ved forrige oljeskift som det tydet på når jeg tappet av, så kan det jo være diesel som lekker inn gjennom injektorer fks?

Han her har opplevd at det har ført til "runaway enigne" som jeg opplevde et snev av: http://landroverforums.com/forum/discovery-ii-18/diesel-getting-into-motor-discovery-td5-46799/

 

Noen som har noe å tilføye den teorien?

 

Hvordan lukter oljen?? er det mye diesel der så bør det kjennes på lukta, samt at olja er tynnere og med en annen konsistens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den øker omdreining av seg selv så får den brændstof et eller andet steds fra, smøreolje via turbo, diesel via utetthet ( dyse tetninger??). Når du slår av, stopper diesel pumpe, Så sannsynligvis er det uttetteheter ifbm diesel.

Hvis der var via turbo så vil motor sannsynligvis ikke stoppe før smøreoljenivå er lavt nok til at den ikke kan suge smøreolje via turbo eller at man stopper den mekanisk (bremse i gear)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det lukter diesel av den oljen jeg tappet av. Den står i garasjen enda. Dumt ikke å sjekke det tidligere.

 

Naboen har en Hawkeye jeg låner nå, og her er feilkodene (sikkert en del gamle men jeg tar de med):

Feilkode Tekst

3007 Ambient Pressure Low fault

3018 Coolant temp. high fault

3030 Air flow high fault

3062 EGR Vacuum modulator short circuit

3078 EGR Vacuum modulator open load

3120 High speed crank synch loss

3129 Road speed missing fault

3144 EGR valve has been stuck open

3213-3217 Injector 1-5 open circuit

 

Det har forresten også begynt å komme olje gjennom ledningsnettet, som ble byttet rett før jeg kjøpte bilen.

 

 

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel funnet svaret selv nå: Diesel i oljen / 3213-3217 Injector 1-5 open circuit. Vet du om der er skiftet topp på denne motoren? Pre-2000 Td5 toppene har jo en innebygget svakhet med den interne diesel kanalen.

Ellers så er det å sjekke dysetetningene - og å få orden på olje i wire harnes ...

 

Hvis dysene har blitt stående åpen slik som i feilmeldingen så KAN også overfueling ha fylt opp motoren med diesel. Overfueling kan i verste fall (selvopplevd) vaske olje av sylinderveggene og føre til stor slitasje (les:ny motor....).

 

Bare å begynne å sjekke og å skru,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke om det er byttet topp, men tipper ikke. Bilen har gått over 200Kkm. Burde ikke dette skjedd tidligere da?

 

Sorry at jeg rapporterte at oljenivået var bra litt lenger opp. Det var det for ikke lenge siden, men nå er det ikke det lenger. Det står ca 10 - TI - cm over maks nivå, og diesel og olje skiller seg mens jeg ser på pinnen.

 

Ja, jeg er forberedt på motorskifte nå. Best å være realist. Pokker også.

 

Men til en som ikke kan dieselmotorer, hva betyr det at injektorene har "open circuit"?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injector 1-5 open Circuit vil ikke det si alle dysene? kan det være at det er feil i ledningsnettet som ligger i motoren ved dysene slik at de ikke funker som de skal? å skifte ledningsmatta under toppdekselet, er jo meget fort gjort, og kanskje det enkleste/billigste å begynne med

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med olje i kabelmatta, så ville jeg ikke ha brydd meg veldig om feilkoder.
Start med å bytte dysetettinger, og kabelmatte til injektorene. Gjør rein pluggen inn mot ecu, om det er enkelt å åpne ecu, gjør du reint der også.
Skru sammen, nullstill feilkoder, og forsøk å starte.

Strengt tatt kan du nøye deg med rengjøring og dysetetinger, det er en kostnad på noen hundrelapper. Regner med EWS har på lager, alternativt Vestships. Bestiller du med ekspress fra lrdirect idag, har du de før helgen. Har du ikke gjort det før tar det 3-4 timer å gjøre jobben, sist jeg gjorde det, tok det vel ca 2 timer og 15 minutter, inkludert en masse dekksparking.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. I dag drenerte jeg 10-11 liter diesel/olje ( i den rekkefølgen siden jeg allerede hadde drenert av en del liter, blandingsforhold kanskje 70/30), fylte på med billigste Biltemaoljen og startet opp.

 

Etter en del kinning sparket den i gang uten ulyder men med masse lys eksosrøyk. En to km tur var nok til å få slutt på rykingen. Eneste nye jeg merket var en summelyd ved pådrag, litt bakenfor motorlyden som den fulgte i frekvens med litt forsinkelse, om noen skjønner. Ikke høy men tydelig ny.

 

Jeg fikk et tips fra siden om at banke/tikkelyden var et stempel i en overfylt sylinder, så er jeg heldig har ingen skade skjedd. Kanskje. Den har jo gått med diesel/oljeblanding et par måneder, kanskje 1000km, så jeg bør vel være forberedt på senskader. Men så langt er i hvert fall status endret fra potensielt ras til mulig lettere skadet.

 

Neste nå er å finne årsaken til lekkasjen inn, men injektorer er vel det mest sannsynlige. Tror jeg skal spørre min faste mekaniker om å ta den jobben og sjekke ting grundig samtidig.

 

Takk for forslag og hjelp.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skal ikke kjøre den lenger nå før reparasjon, ville bare ta en liten tur for rense systemet og sjekke at ting funket.

Jeg føler jeg har driti meg ut nok i denne saken - hadde jeg tatt signalene på alvor for et par mnd siden ville ting sett helt annerledes ut - og risikerer nå altså å i verste fall måtte bytte motor, litt heldigere så holder det med toppen, og er jeg skikkelig heldig er det nok å fikse injektorer pluss pluss. Jeg har en veldig god mekaniker som jeg håper tar jobben. Det er litt vann over hodet å gjøre rep og sjekk selv. Fingre krysses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet litt mer om hva som forvirret meg her.

 

Jeg byttet olje før jul og målte ikke mengden olje jeg tappet av, men det var ikke noe alarmerende ved det. Så fylte jeg ny olje og da jeg ettersjekket en uke eller to senere oppdaget jeg at det var altfor høyt nivå. Amatørenes amatør som jeg er har jeg aldri hørt om problemet med lekke tetninger og at diesel kan fylle veivhuset, så min eneste forklaring var at jeg hadde tømt av for lite/fylt på for mye olje, og på en eller annen måte misset på avlesing av nivået. Jeg tappet av olje til nivået var normalt og ble litt overrasket over at det var i alle fall et par liter for mye, men trodde ikke det var annet enn olje og luktet derfor dessverre ikke på denne. Jeg kjørte videre, litt irritert over at det nå antagelig var en blanding av ny og gammel olje i motoren, men det skulle jeg fikse til sommeren. I ettertid har jeg av og til fundert på hvordan i alle dager jeg kunne gjøre den lesefeilen, og det er her jeg er litt oppgitt. Jeg skulle ha sjekket grundigere og ikke bare kjørt videre.

 

Og her er vi nå. Pokker også.

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å peile litt oftere fra nå av.

Nå drar jeg til fjells på motorsykkel, bare det er nok til å glemme dette en stund. Familien kommet etter i en bitteliten menneskebil. Det oppe er det godt øl og god mat, så mye er nok tilgitt i kveld...

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...