Gå til innhold

Airjack-erfaringer


Anbefalte innlegg

hei

har bumpa borti en problemstilling som gor meg litt hodebry.

 

Jeg trenger en jekk med ganske stor slaglengde. Bilen skal løftes fra så det går an få AV de store dekka, på 35" og PÅ med de små dekka, ca 27". Normalt hadde dette vært en perfekt jobb for en high-lift, men det går rett og slett ikke, siden camperen dekker for firkantfestet bak, i den grad at man ikke kommer nærmere enn ca 40cm....

 

Så var tanken å bruke en to-trinns teleskopjekk, sveist i en bilfelg. det bør jo fungere "greit" men den blir jo veldig lang da, i høy stilling..... Og å sveise jekken i felgen har sine utfordringer, tetteringene innvendig er ikke VELDIG glad i varme... og det bør helst sitte litt skikkelig....

Så begynte jeg tenke på sånn Airjack - altså løftepute-jekk som betjenenes enten med eksosrøret, eller med kompressoren i bilen. Funker det fint ? Går det greit å løfte f.eks under bakakslingen, eller bør man sette den under runningboardsenee / selve karosseriet ?
Hvordan er holdbarheten, og ikke minst, hva er vekta ?

 

Fins det noen rimelige netthandler for sånt, fins det hos Island, Rimmer eller tilsvarende sjapper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du ser for deg å gjøre mens du er ute på tur, eller hjemme i garasjen?

 

Kunne du forenkle problemet ved å bruke støttebukker som en "hvilestiliing", mens du tar nytt tak?

 

En del jekker jeg har brukt hadde en indre utskrubar del i stempelet, så selv om den hydrauliske løftehøyden ikke var så veldig stor, ble den samlede løftehøyden imponerende.

 

Men det forutsetter at du kan hvile bilen på noe mens du justerer om. Hvis du skal ha dette med på tur, må du jo tenke vekt og volum.

 

Og å sveise en jekk til en felg gir et voldsomt volum. Bruk en solid plate.

 

mvh TorT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur, hjemme har jeg garasjejekk som årner dette uten problemer.

 

Jeg må sjekke om jeg får fatt i en GW jekk, disse er tosylindrede og løfter VELDIG høyt... Mener Tore også nevnte at jekkene til Crafter og tilsvarende kassevogner også er teleskopiske, må sjekkes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Air Jack ved noen punkteringer, men sliter med at den ikke løfter veldig høyt. Har likevel fungert bra nok for meg. Har løftet på rock slider'ne.

 

Men HiLift med krok for felg må da kunne funke for deg. Så har du med deg en bukk som du støtter på mens du skifter hjulet. Det bør du jo uansett ha med deg hvis du skal gjøre dette regelmessig, enten du bruker HiLift, AirJack eller annet. Jeg tror kanskje HiLift er det mest fornuftige ift. vekt, størrelse, løftehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke finmålt, da det kommer litt an på hvor jeg løfter.....

Ser dog ut som om NIKE teleskopjekk er akkurat det jeg trenger, til en vettug pris også.

Av en eller annen grunn fant jeg ut at containeren ikke passet helt til bilen, eller var det motsatt... :)


å dra med støttebukker tror jeg neppe jeg gidder, bieln er full nok som den er. Og strengt tatt tar det like lang tid å montere bukken under bilen, framfor å slenge på det dekket som skal monteres.....

 

Har etpar alternativer, et alternativ er også et spesialadapter på ca 40cm som går i i firkantfestet bak også, som er sveist i en egen highlift"kjeft" .

Et 50x50mm rør i 6mm gods er ganske solid selv på 40-50cm spenn...

 

Bilen burde egentlig hatt rocksliders som BESKYTTET bilen, ikke der ubrukelige aluminiumsplatene på sidene som bare er til punt...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 50x50mm rør i 6mm gods er ganske solid selv på 40-50cm spenn...

Av og til så er rett og slett det enkleste ofte det beste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...