Gå til innhold

Lekkasje i dieselpumpe P38 2.5 DSE


SveinHa

Anbefalte innlegg

Har en liten stund hatt en diesellekkasje rundt HT pumpen og begynte å lete litt nærmere i dag. Det viste seg å være i underkant av den svarte boksen med ledning på siden av pumpen:

P38DSE_HT_Pumpe.jpg

Skruene var litt løse men ikke mye, hjalp ikke å trekke de til. Skrudde så av boksen men fikk den ikke lengre enn 5-6 mm ut, da stoppet den i ledningene som går inn i pumpen. Prøvde så å lure inn en stripe med høytemperatur silikon rundt hele kanten og lot det tørke et par timer uten at det hjalp i det hele tatt. Drypper fremdeles en dråpe med 2-3 sekunders mellomrom.

 

Tetningen er en grønn o-ring som ser fin ut men det er jo vanskelig tilkomst der nede...

 

Noen som har erfart lignende og har en enkel løsning? Kommer jeg til ledningene og kan evt. lodde de av om jeg tar av lokket på toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Noen tanker rundt dette er at når det er ledninger og strøm så skal det neppe være diesel innenfor, mistenker at pakning er der for og hindre fukt i og komme inn. Har tro på at lekasje er annet sted og eventuelt renner etter ledninger og kommer ut der. Bare grubling men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være inne på noe men jeg tror nok at der skal være diesel på innsiden av dekselet. Når jeg løsnet det rant der ut rundt en dl og rommet innenfor har ikke plass til mer enn et fingerbøl. Det rant på samme måte som fra en flaske på hodet, altså slik at en hører at luft bobler inn samtidig som dieselen rant ut pulsvis.

 

Har nå prøvd å legge et godt lag med Mega Seal (oljebestandig høytemperatursilikon) på utsiden så får vi se i morgen når den er gjennomherdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som du sier at pakningsmasse tetter like godt som o-ringer, men overflødig masse presses inn i huset med det til følge at denne overskuddsmassen løsner og naturlig følger vesken rundt i systemet.

Tolleransene i en dieselpumpe takler helt enkelt ikke fremmedlegemer, det er en av grunnene til at det er nødvendig med filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg poenget. Har skrudd fast deksel og lagt Mega Flex utenpå i flere lag langs kanten. Etter et par minutt på tomgang var det i alle fall tett. Får ta en ny sjekk i kveld etter å ha kjørt noen mil...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein.

 

Dette har jeg ikke så mye greie på egentlig, men det jeg lurer på er om det ikke er mulig å reparere dette på orntli vis. Når noe lekker, så er det alltid kilden du må få tett, i ditt tilfelle o-ringen.

Skjønner at du nå har gjort en midlertidig reperasjon ved å tette langs ytterkant, tror ikke det er så farlig som clausen sier, så fremt det er større trykk inne i komponenten, enn det er utenfor. Da vil det jo aldri kunne komme tetningsmasse inn.

Suger den derimot, så er det jo svært vesentlig i forhold til det Clausen sier.

 

Tilbake til spørsmålet da, er det så vanskelig, umulig eller hvorfor velger du ikke å fixe det på riktig vis?

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg kan se så er dette tilkoblingene til den elektroniske styringen av pumpen og ledningene er så korte inne i pumpen at det ikke er mulig med noen skikkelig reparasjon uten å demontere mer. Tror nok det skal gå greit å ta av lokket på toppen men vet ikke om det er nok. Både lokket på toppen og på siden er det ikke meningen at hvermansen skal ta av da begge har en trekantet skrue ("treskalle"?) i stedet for den normale sekskanten men det går nå alltid på et vis å lure de der skruene også...

 

Trykket i huset er nok fødetrykket til høytrykkspumpen og jeg vil gjette at det ligger i området rundt 0.5 bar eller noe slikt så det er ikke så usannsynlig at den midlertidige tettingen kan være god nok.

 

Så langt ser det tett ut B)

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig nok det men nå har jeg en solid oljebestandig silikonpakning på utsiden og den kan aldri bli suget inn, bekymring er mer om den kan bli blåst ut men det er jo bare en bagatell i så fall, 0.2 dl mer på mil og litt søl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok bra det Gaute.

Og er det overtrykk( som det jo er ) vil en utvendig tetning bare holde en kort stund.

Men på ett eller annet vis, må det da gå an og demontere de ledningene, for selv om du kunne dratt den boksen en halv meter ut, så må jo ledningene av i en ende for å skifte o-ringen, ( hvis den går rundt kanten på boksen, og ledningene ligger i midten da. )

Kan ledningene løsnes i andre enden av det røret de går gjennom.

 

Prøver bare å tenke hvordan dette er satt sammen :huh:;)

Du bør forske litt på dette Svein for den midlertidige reperasjonen vil nok ikke holde i lengden, og da er det greit å vite hva som må til, så du er forberedt.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dieselguru et par hundre meter fra jobb så jeg kan jo ta en prat med han en dag også.

 

Lurt ;)

Også søk litt rundt på andre forum, du kan jo umulig være den første som opplever dette. Rart det ikke er mere fornuftige tips å hente her på forumet.

Jeg må bare beklage for jeg har aldri hatt en Diesel bil, men det blir vell det en gang med tiden.

 

Lykke til mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har søkt litt rundt og funnet at det er ganske vanlig at disse pumpene lekker litt både her og der men har så langt ikke funnet andre som har lekkasje i kabelinnføringen/lokket på siden...

 

Dumpet over denne siden som bl.a. inneholder link til "Bosch Diesel VE Pumps, Technical instruction" En fin bok som forklarer det meste om VE pumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dieselgeek vinner nok ingen priser for sitt webdesign, men veldig hyggelige og hjelpsomme på mail.

 

Noen som vet om noe firma som kan plukke ut og overhale en slik pumpe for en levelig pris? Jeg må nok motvillig innrømme at jeg ikke kommer til å løs på denne jobben selv.

 

kontakt Dag Lilleås han får rett utstyr av meg til å bytte disse pumpene innen kort tid.

 

Byttepumper blir også tilgjengelig til en hyggelig pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :D Har også problemer med at det lekker fra den boksen, men kun når det er kaldt ute. Må få fikset det fort før gata går i oppløsning av dieselsøl. Tipsene hær er gull verd :D. Takker og bukker til alle som tar seg tid å svare til den som er i nød :D

Mvh. Lidenskapelig Land Rover fan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en prat med den lokale dieselguruen og han var bra sikker på at lekkasjen IKKE kom fra det svarte dekselet men fra o-ringen mellom stillverket og selve pumpehuset. En mer detaljert inspeksjon bekreftet den antagelsen.

 

Det er en ganske grei sak å skifte o-ringen men for å få stillverket på HELT riktig plass etterpå sa han ar pumpen må kjøres i benk men jeg har funnet en fin video på tuben som forklarer denne justering med pumpen i bilen og PC tilkoblet. Det er bare snakk om å kunne lese av posisjonen til stillverket med motoren på tomgang og justere til riktig verdi. Antar at denne posisjonen kan leses i Nanocom men min virker for tiden så dårlig at jeg ikke har fått sjekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant videoene jeg hadde i tankene. Disse omhandler lekkasje i ht-pumpehuset men tar også da naturligvis med seg pakningene på stillverket:

 

Er en del å se gjennom men er godt forklart og ubetinget verdt å se ALT SAMMEN om en tenker å ta en slik reparasjon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...