Gå til innhold

Toppakningen enda en gang


Dag Lothe

Anbefalte innlegg

Nå er toppakningen på min P38 DSE '97 mod. gåen på nytt. Sist var det i januar i fjor (2016) etter at bilen hadde gått 320.000 km. Jeg fikk tak i en brukt topp som hadde stått på en Opel Omega. Den var helt lik den gamle og såg meget bra ut. Opel har ikke hatt problemer med varmgang, så jeg var overbevist om at dette ville være en endelig løsning. Bilen fikke en ny "vår". Har siden montert tvangskjøring på ac-viftene og passet på som en smed at temperaturen ikke skulle bli for høy. Jeg ble så optimistisk at jeg også skiftet dynamo, starter, diselpumpen i tanken og overhalte luftkompressoren. Nå hadde jeg bestillt time til EU-kontroll og i ettermiddag skiftet jeg viftereima som en siste aksjon for at bilen skulle gå problemfritt minst i to år til. Etter reimskifet skulle jeg ta en prøvetur for å sjekke at alt var OK. Det startet ganske umiddelbart med en rekke skumle kraftige lyder. Jeg kunne nokså raskt konstatere at toppakningen var synderen og det dryppet vann/diesel fra eksosrøret.

Nå tror jeg Ikke at dette har noe med viftereimen å gjøre, men sammentreffet er pussig. Tross alt er det bedre å få stans i garasjen enn ute på landeveien.

 

Jeg har tidligere jobbet som mekaniker og har alltid likt å "skrue". Men som Range Rover entusiast siden 1995 er jeg begynt å bli lei. Er ikke sikker på om jeg orker å gå på et nytt toppakning-skift. Skal i morgen forhøre meg litt om priser på deler og event. arbeid. Men om det går som jeg tror blir det en "super" og tilnærmet rustfri bil til salgs - enten hel eller i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L322 er billige for tiden :) Jeg tror storebroren av motoren som er i L322 er bedre en den lille som er i P38 ^_^
Jeg skjønner hva du mener med å bli lei av Range Rover når de tuller som det der <_<
Jeg prøver med en 300tdi istedenfor den BMW motoren som står i orginalt for å se om det vil være en bra løsning :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veldig enig med Gaute her.

Det betyr ikke at du gjorde noe feil med installeringen sist, men det kan være så enkelt som at toppen du mottok ble demontert feil og / eller ikke var tilfredsstillende plan for bruk på din motor.

 

Brukte deler er alltid ett sjanse prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var ikke toppakningren denne gangen! 

På en eller anne mystisk måte er timingen på registeret forskjøvet. Vanligvis kan man mistenke at registerkjedene har strekt seg og hoppet over en eller flere tenner, men strammingen (i alle fall på det øverste kjedet) var veldig bra. Er det andre muligheter? Kan et tannhjul ha snudd seg på akslingen? Det virker som om både kammakslingen og diselpumpen er ute av kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.6.2017 den 22.41, Dag Lothe skrev:

Det var ikke toppakningren denne gangen! 

På en eller anne mystisk måte er timingen på registeret forskjøvet. Vanligvis kan man mistenke at registerkjedene har strekt seg og hoppet over en eller flere tenner, men strammingen (i alle fall på det øverste kjedet) var veldig bra. Er det andre muligheter? Kan et tannhjul ha snudd seg på akslingen? Det virker som om både kammakslingen og diselpumpen er ute av kurs.

 

Kjenner ikke M51 godt, men på tilsvarende Mercedes motor fra samme tiden så er det vanlig å ha ekstra sporkile på veiv og kam når de trimmes fordi kilen kan klippes slik at det blir forskyvning. På en motor jeg trimmet opp hadde jeg av bare for å sjekke tilstand og der var det en halvveis klipt sporkile så jeg oppdaget det i siste liten. Hadde nok blitt havari om jeg hadde doblet effekten uten å ja kontroll på Kilen. Jeg satte i ny kile og borret/gjenget inn en skrue på motsatt side med halvparten av gjengene i veiva og halvparten i kjede drevet (12.8 kvalitet). Om det er samme kile patenten på M51 så sjekk at ikke noe lignende har skjedd hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret på M51-motoren har to kjeder. Etter å ha lest meg opp på problemet antar jeg at det kjedet som går fra veivakslingen til dieselpumpen har hoppet over en tann. Jeg skiftet viftereim og har trolig tørnet motoren en anelse bakover (mot klokken). Når kjedet begynner å bli slitt/strekt er dette et vanlig fenomen. Har nå bestilt deler og vil skifte hele registeret med tannhjul og strammere. Håper bare at ventilene har klart seg uten skade.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...