Gå til innhold

P38 daisel, tanke ang radiator og varmgang..


Tobba

Anbefalte innlegg

Jo, jeg tenkte vel strengt tatt KUN som en sikkerhet mot eksplosjon, ikke som en overtrykkssikring på linje med selve lokket.

 

Det går jo også å montere inn en gjennomføring øverst i exp. tanken... om man tror på å modifisere sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå tror jeg ikke det kom noen eksplosjon når radiatoren røk denne gangen, la ikke merke til noe før jeg sanset at det dampet fra panserområdet og temperaturen steg drastisk! Nå er jo p38 daisel radiatoren kjent for å ha den svakheten at den ryker i toppen, spesielt ettermarkedsradiatorer med diskuterbar plastkvalitet. Den kjører jo inn brennvarmt vann på ene sida av plasten og så kommer den ut igjen på andre sida (sålenge baffelveggen er der hvertfall, noen har jo vært kjente for å mangle denne også, da er det ikke mye kjøling) nedkjølt og det blir spenninger i plasten, over tid morkner plasten av varmen (er her den tvilsomme plastkvaliteten kommer inn)og gjerne det ligger luftbobler helt i toppen som ekspanderer og så ryker den. Strengt tatt burde jo gamle slanger røket og hoppet av før radiatoren ryker.. jeg satte en tang over toppen på radiatoren for å klemme sprekka litt sammen, gikk rett igjennom uten at jeg omtrent la på noen krefter (nei jeg er ikke sterke nils;) Så plasten var ikke mye solid.

Så, nå har jeg bestillt gems V8 radiator i helaluminium, så får vi se hvordan det går å få oppi:) Skal oppdatere når jeg får den, skal ta registerkjedene samtidig og noen forringer og en dørlås, så kan fort ta litt tid før den er på veien igjen:)

 

 

Endret av Tobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metall radiatorer er nok det beste, da plast radiator er en økonomi løsning som ikke holder mål på flere modeller en p38 det er store maskiner som sliter med det samme ;) som har store veldig store radiatorer i plast som p38.

De blir bare lagd fordi dem er billige, ikke fordi at kvaliteten kan sammenlignes med metall radiatorer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min radiator sprakk i toppen den også, og det var ikke trykket sin skyld men dårlig plast som sprakk der luftinga til radiatoren går. Det røret inni plasten løsna. Så trykket er nok ikke problem før vannet er borte, da kommer trykket ?

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiator ankommet, ser ut som den skal kunne la seg klemme nedi, men trenger noen slangebend i diverse grader for å klare komme meg ned, hvor finner man slikt? Fant en side i sverige som selger silikonslanger, men det ble fort uforholdsmessig dyrt.. prøvd hydroscan, tess og radiatorservice..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfrutur idag med v8 radiator i dieselen, og ny, 80 graders termostat ;) kjøler godt, etter halvannen times tur kunne jeg fortsatt ta å holde rundt nedre slange uten å brenne meg :D og faktisk så i lange nedoverbakker begynner nåla å krype nedover under normaltemperatur, tar det som et godt tegn på god kjøling! Gjenstår å henge noe på kroken, men so far so good!

 

20170517_211945.jpg

 

20170519_215213.jpg

Trangt, men med et par tre silikonslangebend gikk det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen viftedeksel, kun kapslinga til kenlowe vifta, den har to trinn, og har koblet det slik at når den går over i trinn to så starter også de to ac viftene i fronten! Den gamle termostaten mener jeg var den laveste termostaten bilxtra hadde på 82 grader, ikke mye forskjell, men driftstempen på motoren under belastning er lavere på nåla nå en med den på 82 grader, merket meg også at denne termostaten har et lite luftehull, noe den forrige ikke hadde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

termostattemp åpning på 82 grader er det som skal til for at radiatoren sprekker itillegg har den ikkje den lille sikkerhetsåpningen som den orginal

den orginale har en liten messingdings kan virke som en enveisventil ,tror disse motorene er veldig ømtålige for det ekstra trykket som blir før åpning,varmt blir det uansett

dette er noe som må ut i klartekst "80 grader termostat på diesel"

mvh alfred

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt noe annet enn 80 grader da? Kan da ikke være store forskjellen på 80/82 heller. Tipper det er mye større forskjell på om man drar 3.5tonn eller ikke etter bilen :D Kikket etter forskjellige thermostater når jeg skulle bytte min uten å finne noen alternativer. Nå har jeg fått byttet min og nålen er stabil på midten hele tiden. Min var merket med 80 grader. Kjørte en tur med diagnose tilkoblet nå og da ligger den mellom 85 og 95 grader, men tar en tur opp på max 99 ved hard gassing i lange oppoverbakker (full gass kjøring). Aldri sett noe over 99 enda. Nålen står på midten hele tiden selv om temp varierer fra 85-99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er vel endel diagnoser ute å går, hadde 2 radiatorsprekk før utskifting av termostat på min etter utskifting ingen problem,så meldingen til andre med p38 sjekk termostat hvis tempøkning,billig forsikring!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det :) Jeg skiftet fordi min gikk for kaldt, men det er ille det også. Tror du har et godt poeng med den blødingen som er på noen thermostater. Tror ikke det er bra at den stenger helt jeg heller. La ikke merke til hvordan den var på min, men bemerket meg at jeg fylte nesten all kjølevæsken på kald motor så da rant vel litt igjennom. Tok meg veldig god tid ved fylling så jeg skulle få på mest mulig før start/varmgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at bilxtra da selger termostater, spesifikt til den motoren på 82 og 88 grader (tror det var alternativet) uten luftehull hvis det er så kritisk.. den jeg kjøpte nå har jeg kjøpt sammen med registerdeler hos GS bildeler, har bare bmw deler, god service og greie priser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid laget et lite hull med 4 mm borr i termostaten for å være sikker på at det er en liten sirkulasjon for sikkerhets skyld for å unngå bl.a radiatorhavari. Har aldri hatt noen problemer av noe slag.

 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva har det hullet egentlig med radiatorsprekk å gjøre? Den sprekker jo når bilen er god og varm og gjerne litt til, og da er jo selv en 82 graders termostat åpen? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet er for konstant sirkulasjon før termostaten åpner for den aktuelle angitte temperaturen som termostaten er innstilt for. Det gir en mykere oppvarming av kjølevesken i radiatoren samt trykk og skåner da denne mot et eventuelt havari. Dropper du hullet er du helt avhengig av å stole på at termostaten åpner i tide og det blir jo vanskelig å følge med på. Min erfaring med dette har vært god i både bil og båt og det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har jeg kjørt med dette i over et år, har fungert fint og ikke vært noen problem, helt til jeg kjøptw meg campingvogn og skulle gjennom Rennfast (undersjøiske tunnelller), da gikk den varm, kom meg igjennom tunnellene med krypfart, da gikk det bra, men nyttet ikke å dra på oppover.. nå er jeg veldig i beit for hva jeg gjør som neste steg.. jeg har montert temp måler fra biltema helt bakerst i toppen, merkelige er jo at bilens måler reagerer jo ikke før den har passert 100 grader og vel så det.. Men eneste jeg kan tenke meg nå er at den 17" kenlowe vifta ikke dekker nok av radiatoren og ikke får bort den varme lufta pga den ligger helt oppi motoren.. noe vifte kappe er bare å glemme å få plass til så jeg tenker om det kan svare seg å få på flere småvifter istedet for den store, og heller montere den store i front og fjerne de originale ac viftene, føler vel ikke de blåser så forferdelig mye..

Noen som vil bli med å brainstorme?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...