Gå til innhold

Lav hvinende høyfrekvent lyd i -08 L322 TDV8


lippers

Anbefalte innlegg

Hei alle RR fans.

 

Håper noen kan gi meg et tips om hva som kan være grunnen til at det kommer en lav, hvinende og høyfrekvent lyd når bilen passerer ca. 1.300 o/min og til ca. 2.000 o/min. Irriterende da det er i dette turtallet man ofte kjører...

 

Lyden kommer som regel først da den legger inn 6. gir, men er der også hvis jeg girer ned manuelt til et lavere gir.

 

Er der både ved belastning og når jeg slipper gassen, men blir borte hvis jeg setter den i fri når jeg kjører. Heller ingen lyd når bilen står stille ved rusing av motor i forskjellige turtallsområder.

 

Vanskelig å høre hvor lyden kommer fra, men kan lyden komme fra noe annet enn girkassa? Bilen har snart gått 170.000 og har fått byttet girolje (ikke flushet) ved 120.000 og ved 160.000. Girer helt fint, men lyden kom egentlig etter siste giroljeskift... har fått bekreftet at nivået er riktig (sa verkstedet som byttet oljen..).

 

Hvis det er kassa, noen som tror at lyden kan bli borte ved å flushe?

 

Har lest på utenlandske forum at noen har hatt en slik lyd fra diffen bak og at pinjonglager må byttes eller diffen må overhales, men da blir vel ikke lyden borte hvis man setter den i fri i fart??? Olje på diffen bak ble byttet samtidig som aut.kassa og som sagt var det etter dette at lyden kom - lyden er fortsatt lav, men virker som den stadig blir litt høyere (hvis det ikke bare er i mitt hode da...).

 

Takker for alle eventuelle kommentarer/tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemelding ;).

 

Har tenkt på det, men ikke fått fram lyden når bilen står stille i det aktuelle turtallsområdet. Hadde det vært turbo/eks.maniford, ville ikke lyden bare vært turtallsavhengig og fortsatt vært der i det aktuelle turtallet uavhengig om den står stille eller når den settes i fri i fart? Da blir jo lyden borte. Har derfor tenkt mer i retning av det har noe med drivverket å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen logikk i symptomene du opplever så jeg skal ikke forsøke meg på noen diagnose heller. Vi bare nevne at min fra tid til annen også har en hylelyd men det kommer fra bremsene - når de ikke brukes!

For lettere å kunne fastslå hvor lyden kommer fra kan du få låne et 6-kanals elektronisk stetoskop av meg. Mikrofonene festes med klemmer og så kan du sitte inne i bilen med hodetelefoner og velge hvem av dem du vil høre. Jeg har laget en tilleggskabel som gir mulighet for å ta opp lyden på telefon eller nettbrett. Jeg skal til Ås en av de nærmeste dagene.

 

$_12.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore. Takk for kreativt forslag!!

 

Jeg antar at dette stetoskopet er beregnet brukt når bilen står stille? Siden lyden kun opptrer i fart (fra ca. 80 km/t) så er jeg litt usikker på hvordan jeg vil kunne høre etter lyden da. Hvis det er noe jeg ikke forstår og/eller det kan brukes i fart så vil jeg gjerne prøve det, men då måtte kanskje mikrofonene vært trådløse??

 

En annen løsning er at jeg låner det og tar det med til et verksted slik at vi får bilen opp i lufta med frie hjul og kan få kjørt den på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøyet er egentlig ganske enkelt. En mikrofon festet til ei batteriklemme x 6. Mikrofonene plukker opp lyd fra luften og det som forplanter seg gjennom klemmene. Koster en tusenlapp + frakt og mva på eBay.

 

Dette kan fint brukes under fart. Det er jo litt av poenget. En må bare passe på at klemmene ikke rister løs, eller at de eller kablene ikke slår i bakken eller noe som roterer. Bruk gjerne strips. Kablene trekkes fint gjennom døråpninger.

 

Vindstøy kan bli en utfordring i høye hastigheter men ettersom jeg skjønner holder lyden seg også i lavere hastigheter når den først er trigget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt mer ang. lyden. Den kommer tydelig allerede fra jeg starter med kald motor når hastigheten kommer opp i ca. 80 km/t. Blir svakere ved ca. 100 km/t og videre oppover. Lyden er helt uavhengig av turtall, girvalg og belastninger. Det er altså hastigheten som trigger lyden. Under 80 km/t er ikke lyden der.

 

Fant en lang nedoverbakke og la bilen i aktuell hastighet. Like tydelig lyd med og uten belastning. Satt den også i fri og hørte da for første gang at lyden fortsatt er der i den aktuelle hastigheten, men mye svakere enn når bilen triller i Drive.

 

Planlegger en tur til Strømmen for å få bilen opp i lufta og kjøre i aktuell hastighet mens man kan gå under bilen og lytte. Prøver dette før jeg eventuelt får komme tilbake til deg Tore ang. vidunderapparatet ditt. Uansett tusen takk for tilbudet om å få låne det!

 

Finner vi hvor lyden kommer i fra så skal jeg poste løsningen. Takk tid dere som har tipset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å kjøre uten grill da denne er litt slarkete rundt rammen, men ingen endringer i lyden. Har også sjekket de sorte plastlistene rundt sidene på frontvinduet, men disse er behørlig festet.

 

Bør jo få avklart teorien om luftstrømmer hvis lyden fortsatt er der ved kjøring på bukken. Uansett - takk for et godt forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ulyd i kassetten for pollenfilteret på td6. Tror filterløsningen ligner. Krevde fart på 130+ Før lyden kom og lot seg temme med papirutforing HiST og pist i åpningsklaffen til filteret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fot tips Jan, men har nå hatt bilen på bukken og hører at lyden er der fortsatt.... :angry:

 

Fikk en til å gå under bilen med stetoskop når jeg kjørte den opp i fart (mye plinging, risting og meldinger fra elektronikken når den henger med hjula fritt i fart..). Det er diffen bak som lager støy. Denne hviningen er svak helt til man kommer opp i den hastigheten hvor denne trenger inn i kupèen (ca. 80 km/t) og er da veldig tydelig når man står under bilen. Han kunne også høre litt svak støy på mellomakselen inn til girkassa, men det er sikkert støyen fra diffen bak som forplanter seg inn til kassa?

 

Så da blir det vel å forsøke å bytte pinjonglager først og eventuelt en overhaling hvis ikke dette hjelper?? Noen som har erfaring eller tips om dette? Eventuelt kommentarer hvorfor dette skjer rett etter at olja blir byttet?

Endret av lippers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser det seg at det ikke eksisterer pinjonglager i Land Rover systemet inn på bakdiffen på L322... Fra 2002 til 2006 er dette et produkt, men det ble visstnok borte etter modellendringen fra 2007. Kun utgående lager er fortsatt på programmet. Kan dette være riktig?

 

Noen som vet om eventuelt andre firmaer som leverer dette?

 

Har tenkt å bytte olje til en type spesialolje som visstnok kan gjøre susen med å fjerne diff-støyen. Noen som har erfaring med dette (er visstnok en del Discovery-eiere som har gjort dette med gode resultater når diffen foran har begynt å støye).

 

Takker for eventuelle tips og kommentarer :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at en overhalt diff er like rimelig som å bytte bare lager. Da er det logisk at de dropper å lagerføre det. Det er jo mange ting på en bil hvor interne komponenter ikke er å få tak i.

Lageret er nok standard industritype og kurrant å få tak i men en må sannsynligvis åpne diffen for å finne ut hvilken type det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok ikke LR, men Mercedes. En kompis hadde ulyd i bakre diff på sin GL320, og sjekket originalt. De kunne ikke skaffe bare lagerene, men tilbydde en ny diff. Han endte med å plukke ned og bestille lagerene selv fra SKF, og gjorde montasjejobb og alt selv. Mulig det går an på denne og? :)

 

Edit: leste ikke siste svar ordentlig. :)

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument Alikuwa. Ser ut som det må bli en overhalt diff når man ikke skrur selv. Høres ikke billig ut å sette den bort for så å lete etter innmat som passer... Får håpe en vidunderolje gjør susen, men jo mer jeg leser om dette jo mer tviler jeg på at dette er en god løsning på sikt. Blir vel i beste fall å kjøpe seg tid til man får tak i en overhalt diff.

 

Takk for infoen til deg også Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikuwa, har ikke fått navnet på den anbefalte "vidunderolja" enda, det jeg skrev var mer en generell kommentar om spesialolje kan løse problemet med støyende diff på lengre sikt. Høres jo for godt ut til å kunne være sant?

 

Rolf, det er riktig. Olja ble byttet hos merkeforhandler og da skal jo riktig olje komme opp ut fra VIN. Min har ikke sperre og etter det jeg kan se så skal det være 1,14 liter med Castrol syntrax 75w-90 som skal benyttes hvert 10. år. Samme olje ble forøvrig brukt til kardangen foran ser jeg.

 

Ser at den med sperre skal bytte hvert 5. år/120.000 km og benytte 1,55 liter Castrol SAF Carbon Mod +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikuwa, det er foreslått å prøve Orion 870 Super EP Gear Oil SAE 75W/90.

 

Har også snakket med GKN i Oslo som er spesialister på mellomakslinger og de mener at det første jeg burde gjøre er å få sjekket mellomakselen. Hvis denne ikke er riktig balansert så kan dette være synderen til støy.. men de lever jo av å selge og avbalansere mellomaksler da...

 

Har også blitt tipset om et produkt fra RVS Technology som er et konsentrert vidundermiddel (T3) på en liten tube som skal tilsettes eksisterende olje i diffen. "RVS girboksbehandling beskytter effektivt mot slitasje og tilbakestiller allerede slitte deler til opprinnelig tilstand..." Intet mindre ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...