Gå til innhold

Lekkasje i dieselpumpe P38 2.5 DSE


SveinHa

Anbefalte innlegg

Pakningssett på vei fra Dieselgeek B)

 

Noen som vet hvilken parameter i Nanocom Evo som indikerer stillverket? I siste videoen er det den verdien som til å begynne med er 10 og som de justerte ned til 2.4.

 

Ser for meg at dette er en rimelig enkel jobb (=godt forklart på tuben) så lenge jeg kan finjustere med NanoEvo. Alternativet er å sette det bort til andre og betale 8-10.000 for jobben og det kan jeg godt klare meg uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sliter litt med å finne riktig parameter i Nano. Iflg manualen så er det SWG:

  • SWG set point (mV): The current SWG Set Point value over a range of 0 to 5000 millevolts.The SWG is the Control Sleeve Travel sensor. This value is the value which the· EDC ECU has determined it should be getting back from the sensor. This value should be below 1,500 mille-volts after approximately 20 seconds.
  • SWG actual (mV): The current SWG Actual value over a range of 0 to 5000 mille-volts. The SWG is the Control Sleeve Travel sensor. This value is the value which the sensor is giving the EDC ECU.

"Control Sleeve Travel sensor" høres ganske så riktig ut men verdien jeg leser ut ligger mellom 2660 (tomgang) og 3000 (betydelig belastning). Kan det være at der har vært folk inne i min pumpe og ikke justert den opp igjen etterpå? Noen som kan lese av sin SWG verdi for sammenlinging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, på min står disse på cirka 3200 (setpoint) og 2700 (actual) når kald motor har fått gå noen minutter, og jeg har begynt å få utslag i temperaturmåleren. Dersom jeg gir på litt gass, kommer begge ned, og setpoint mye mer enn actual, så det ser ut til at de vil kunne møtes rundt 2500 eller så om jeg drar til hardere enn jeg har lyst til nå.

 

To caveats: dette var med kald motor (jeg kan sjekke igjen imorgen eftermiddag med varm), og jeg har en tuning-boks i systemet, som kanskje forandrer betingelsene.

 

-tih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei, jeg sendte pumpa mi til minges i østfold, de tok 5060 kr for komplett ompakking av min ve pumpe ( P38 2,5 DSE) test i benk og trykktesting av 6 dyser. range rovern har rullet 296000 km og er klar for noen hundretusner till nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en meget god pris, jeg fikk som nevnt et overslag på 8-10k for bare pumpen.

Minge holder til rett i nærheten av der jeg bor.

Har brukt de på min Ford Mondeo for noen år siden.

Veldig fornøyd med jobben deres samt servicen.

 

Kan anbefale de på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har vært litt mange ting og tang i luften den siste tiden men i dag tok jeg mot til meg og plukket pumpen i stykker. Beskrivelsen i videoene lengre oppe i tråden var veldig gode men det var noe trangt i p38 i forhold til den WVen som ble vist så noe mer tid gikk med til diverse kluring... Brukte 3 1/2 time fra start til slutt, inkludert en motorvask rundt pumpen på forhånd. Har så langt bare hatt gang på motoren i 2-3 minutt men det ser bra ut B)

 

Pakningen i lokket så egentlig ganske fin ut men var blitt hard, samme med o-ringen rundt pumpehuset, lakk ikke men var veldig firkantet når den kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget bare merker og satte sammen etter de. Ser helt greit ut.

 

Der er et parameter jeg antar er det de nevner i den siste videoen og som de bruker til å justere etter. Tror jeg fant den etterpå men husker ikke helt hva det var men verdien lå på rundt 2.5-3 ml/str. Ser denne går opp i 47.7 ved fullt pådrag og ned til 0 ved motorbrems. Skal sjekke opp hvilket parameter det er senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg justerte første gangen låg den på +-9, nå ligger den på +-4,5 på tomgang 50 på full gass. Setpoint 3250 actual 2600, timing modulation flyr opp og ned mellom 68 og 85 på tomgang og fra 40 til 95 ved kjøring.

Lurer på om pumpa begynner å bli litt sliten eller om det skal være slik. Bilen har passet 275000 km så det er vel ikke umulig.

Har ingen synlige lekkasjer, men har måttet montere boks for å lure den til å gløde selv om den er varm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på noen av de andre parametrene men akkurat "Fuel quantity current" ser veldig fornuftig ut i forhold til pådrag/belastning og det passer også at denne endrer seg når stillverket flyttes fram eller tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Etter litt prøving og feiling har jeg kommet fram til at "Fuel quantity current" er parameteret å justere stillverket etter. Selve innstillinger er å løsne stillverket litt og slå det for- eller bakover og så skru det fast igjen. Problemet er at verdien endrer seg lett med 2-3 bare ved å skru fast... Med motoren på tomgang og AC utkoblet varierer verdien 0.25-0.5 i begge retninger men for min bil ser det ut til at en verdi rundt 6.25 ser veldig riktig ut. Om denne verdien er på bærtur ser en det lett på forbruksmåleren i speedometeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen som har noen erfaring med å få deler fikset hos 4land i polen? skulle gjerne hørt om noen har erfaring med dem og om de kan anbefales. Det er et spesialverksted for landrover. www.4land.pl. Jeg synes å ha sett noe om det er på forumet, men fant det ikke nå. 1600 - 3200 for å fikse pumpa! 2000 kr hvis den bare er lekk.


"1600 - 3200 for å fikse pumpa! 2000 kr hvis den bare er lekk." for å fikse den injeksjonspumpa denne tråden handler om altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen som har noen erfaring med å få deler fikset hos 4land i polen? skulle gjerne hørt om noen har erfaring med dem og om de kan anbefales. Det er et spesialverksted for landrover. www.4land.pl. Jeg synes å ha sett noe om det er på forumet, men fant det ikke nå. 1600 - 3200 for å fikse pumpa! 2000 kr hvis den bare er lekk.

"1600 - 3200 for å fikse pumpa! 2000 kr hvis den bare er lekk." for å fikse den injeksjonspumpa denne tråden handler om altså..

 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=70236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Avlest data etter å ha satt inn "ny"/reconditioned diesel injection pumpe:

 

DieselData.png

 

Ser ut som jeg må til å justere litt hvis current fuel quantity skal ned til ca. 3 mg/str.

Bilen er merkbart daffere med ny pumpe enn hva den var med den gamle pumpen. Spesielt i første motbakke med kald motor. Da kommer den nesten ikke over tomgangshastighet selv med gassen i bunn.

Får håpe det bare er den justeringen som skal til...

 

Har desverre ingen avlesning med gammel pumpe. Skulle gjerne ha sammenliknet, men håper noen kan rope ut om det er andre parametre som er på bærtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Viste seg at den viktigste parameteren for meg var: Timing modulation (%). Denne var på 12, men burde ha vært på omtrent 40.

Justeres ved å løsne bolter som holder injection pumpen mot registerkjedet og tilte pumpen litt nedover, (eller oppover). Ørsmå bevegelser som skal til...

 

Har fått en helt ny motor etter at denne ble justert. Nå trekker den villig selv i motbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips,

 

Sendte min pumpe til Bjørn Jacobsen/ Dieselgrossisten på Hønefoss, http://dieselgrossisten.no. Skiftet pakninger på høytrykk, justert i benk og hele stasen kostet "bare" kr. 2750.- inkl. frakt og mva. Kjapt levert, tok ca en uke fra jeg sendte pumpen til jeg fikk den tilbake. Anbefales på det varmeste. Kjempeservice.

 

Fikk pakninger byttet i februar ifjor hos Bosch verksted i Tromsø, 5750.- men pumpa ble ikke justert riktig og jeg hadde en mistanke om at det var feil på mengdemåler eller temp for kaldstart så jeg valgte å få pumpa sjekket og justert. Nå kan jeg utelukke feil på pumpa og fortsette feilsøkingen...

 

Hvis noen har flotte tips å komme med, mottas de med stor takk, se http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=75729&p=818281

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nytt prosjekt på gang med samme pumpe. Har merket meg at motoren er ganske tungstartet, spesielt når den er varm. Har sett på nett at dette er et vanlig problem med M51 motoren uansett hvilken bil den står i. En enkel fix består i å aktivere gløding og fødepumpen i tanken uavhengig av temperatur. Ferdige ombyggingssett finnes for dette men det ble jo litt for enkelt...

 

Det ble sagt at problemet består i at innsprøytningspumpen blir så varm at dieselen inni den koker. Stiller meg litt tvilende til det men jeg satte inn en vanlig Biltema drivstoffpumpe mellom filter og innspr.pumpe og en timer som aktiverer pumpen i 1 minutt hver gang tenningen settes på. Det hjalp litt men ikke noe dramatisk.

 

Ser dog at oljenivået stiger etter en måneds tid og da endrer bildet seg en smule. Der er 1 plass der kan lekke diesel til oljen som kan påvirkes av min nye fødepunpe og det er akseltetningen i innspr.pumpen. Når jeg nå har måttet bytte all annen gummi i pumpen pga. lekkasjer er det på tide å ta den siste også, simmerringen på inngående aksling.

 

Dieselgeek.com selger ikke den da de sier at er en såpass avansert operasjon å skifte at de ikke vil engasjere seg... Har nå skifta en del simmerringer opp gjennom tidene så den skal nok gå denne også. Lite brev på vei fra Ebay B)

 

Fortsettelse følger i løpet av sommeren,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjapt spørsmål ang timing modulation, det jeg finner på nett så skal denne verdien vær stødig på en fast verdi mellom 45 og 50, men på min så flyr den opp og ned mellom ca 40 til 55 når bilen går på tomgang, står din verdi stille eller er det bevegelse hos deg også?

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Siden ingen svarte Tobba dengang: min virrer litt opp og ned mellom 50 og 60, så den trenger nok ikke justeres. (Perfekt justering gir 50% ved ubelastet tomgang med varm motor.) Grunnen til at den ikke er stødig tipper jeg er at registerkjedet er litt slitt. Dette tallet sier noe om timing av pumpeslagene i forhold til veiv eller kamaksel, og pumpen vil trenge etterjustering når kjedet slites og strekker seg, slik at relative vinkler endres. (Da øker dette tallet, fordi mekanisk timing gir litt senere innsprøytning, og så må styringen kompensere litt mer.) Samtidig antar jeg at registerkjede som har strukket seg, og er mer avhengig av å holdes av strammemekanismen sin, også vil «leve» litt mer.

Endret av tih
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...