Gå til innhold

Sikre det lokale vannhullet


haakonbs

Anbefalte innlegg

Har en hytte på fjellet med en liten bekk ved siden av. Er ikke innlagt vann så vi henter vann her. Denne fryseren ikke på vinteren, men den må jo så klart graves opp. Siden det ofte blåser på fjellet så må den ofte graves opp flere ganger Ila en helg. Litt klønete så derfor ønsker jeg forslag på hvordan sette opp et "hus" over hullet for enklere adgang. Viktig er at det må isolere sånn at ikke bekken fryser. Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "limer" sammen ei lita hytte av styroformen (ikke bruk billig vanlig kuleisopor). Du graver den litt ned i bakken langs veggene så den ikke blåser av gårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann opp på vinteren graver ut og setter opp, sistemann fjerner. Også med tanke på at brønnen ofte er utenfor egen tomt, samt vi ikke ønsker at det skal være for lett å se brønnen, ref menneskelig forurensning. Ifølge brønnloven skal vel brønnen også sikres mot barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grave opp og ned for vinteren kan være et alternativ, men jeg tror jeg heller mot noe fast. Jeg skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder :)

 

Vannhullene på Jessheim lever i beste velgående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som kulissemaker en gang i tiden, blant annet på Tusenfryd, og har en idè. Du kan skaffe deg en glassfibertank som denne som gis bort gratis. Skjær av toppen i ønsket høyde, gjerne diagonalt skrått for å dempe fasongen, og snu den på hodet. så kan du skjære ut en passende luke som du hengsler. Så sliper du den veldig grovt eller kler den med hønsenetting før du gjør den til en stein med husfix eller et lignende produkt. Så samler du mose som du blender/mikser sammen med vann og litt surmelk og smører den inn med. Da har du en fin mosegrodd stein neste år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta til mine foreldre ble det laget en demning med et rør hvor vannet rant ut av. Dette frøys aldri på vinteren men en kunne sikkert bygget det inn om en vill. Var bare å holde vannbøtta under røret til det ble fullt. På hytta vår har en nabo laget noe lignende med tre renne men den har jeg aldri sett på vinteren.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...