Gå til innhold

Dagens flause


HenningT

Anbefalte innlegg

Var innom hos de gamle en tur i dag. Etter obligatorisk kaffedrøs skulle jeg hjem igjen og bilen ville ikke starte. Den klikket ikke i starteren en gang. Meget rart tenkte jeg da batteriet er nesten nytt. Går under panseret og sjekker koblingene, de er faste og fine. Plugger inn Nanocom, ingen nye feil.. prøver igjen, fortsatt dødt. Får tak i startkabler, fortsatt dødt.. leser på forum, blir ikke klokere.. er i ferd med å gi opp og låse av bilen, og i det jeg skal plukke opp noe fra midtkonsollen ser jeg at bilen står i D?Mange fine ord blir sagt om selv, og skylder på at den gamle BMW'en gikk i P av seg selv når en stoppet bilen. Jaja, P38 er oppe å går igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spaken kan man kjøre med når den er ''aktivert'' helt til man merker at det begynner å lukte rart, på litt nyere biler skal det være et lys i dashbordet som varsler at denne spaken er oppe, men de eldre så er det knapt varsel lys om at langlyset er på :lol: Enkelte bil modeller klarer man faktisk å starte bilen når den står i D :blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min D2 var ute og trillet på egenhånd, og tok med seg en flaggstang og et gjerde. :D

 

Heldigvis får man ikke ut nøkkelen på D3 uten at den står i Park. Viktig at man da gjør det til en vane å ta ut nøkkelen, selvfølgelig. :rolleyes:

 

Hadde ikke Saab også en slik feature?

 

...og akkurat der kan det være en ulempe å bo i et så fredelig strøk at man ikke gidder å låse dørene eller ta ut nøkkelen av bilen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene mine har en spak bak girstanga. Når jeg trekker i denne, står bilen i ro, uansett hvilket gir den står i. ;)

 

Du mener slæddekjeppen? Den er kun til slædding, derav navnet. :)

 

Stemmer, Gaute, Saab´er måtte settes i revers. Mekanisk greie, så det var derfor de hadde nøkkelen mellom setene.

 

Mitt problem, da uhellet beskrevet over skjedde, var at jeg var på telefon med en medforumist. Dermed glemte jeg hele greia og satte bilen i Nøytral, og for én gangs skyld nappet jeg heller ikke i slæddekjeppen. Når man snakker om LR er det fort gjort å glemme alt annet. :rolleyes:

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirr.

 

Been there, done that. Hva håndbrekk angår, hadde jeg en kollega som var notorisk ute av stand til å sjekke brekket før han kjørte avgårde - der har man for å kjøre bil med elektronisk brekk i det daglige.

 

Etterhvert ble jeg så lei (Vi var på feltjobb på Havyard i Leirvik og hadde kjørt min bil nedover) at jeg loket til en ordning med et par releer og en summer, slik at om brekket er på OG girkassen står i annet enn P eller N begynner det å summe. De lurte fælt på forrige EU-kontroll - hvorfor var det poppet fast en DIN-skinne med noen PLS-releer på ved siden av kupévarmeren?

 

Meget effektivt, dog. Skremte vannet av fruen da hun glemte seg en gang. Kan ha sammenheng med at summeren jeg fant er beregnet på å gjøre en nisse på et skipsdekk oppmerksom på at noe tungt maskineri skal til å flytte på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sladdekjepp og Saab er en dårlig kombo, da mange av de har brekket på framhjula.. .. En av tre fremhjulstrekkere jeg har hatt av totalt nesten 60 biler så var det en 86 900 Turbo med denne herlige egenskapen med brekk og drift på feil plass som gjorde at jeg definitivt solgte den videre,... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAAB flyttet brekket fra foran til bak en, eller annen gang mellom '88 og '92 på 900. Mutter og Fatter hadde en '88 der det definitivt var foran, mens på den neste, som var en '92, var det bak. På 9000 tror jeg alltid det var bak.

 

Jeg kjenner en som skulle låne en gammel 99 av en kollega en gang på slutten av 80-, eller begynnelsen av 90-tallet. Han var mildest talt oppgitt. Først fant han ikke nøkkelhullet. Når han endelig fikk fyr så fikk han den geniale ideen å brekke gjennom et T-kryss. Det endte på nesa i grøfta. og når han gikk for å hente hjelp så fikk han f... ikke ut nøkkelen, så den måtte han bare la stå igjen der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sladdekjepp og Saab er en dårlig kombo, da mange av de har brekket på framhjula.. .. En av tre fremhjulstrekkere jeg har hatt av totalt nesten 60 biler så var det en 86 900 Turbo med denne herlige egenskapen med brekk og drift på feil plass som gjorde at jeg definitivt solgte den videre,... ?

 

Hahaha, høres kjent ut! Subaru L-serie hadde det samme. Det VET jeg! :lol:

... Først fant han ikke nøkkelhullet ... brekke gjennom et T-kryss ... fikk han f... ikke ut nøkkelen, så den måtte han bare la stå igjen der :lol:

 

Fantastisk bra! :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet clutch på en VW boble for mange år siden.

La merke til at det ikke ble mer enn snaut 1/3 bevegelse på forgasseren ved full pedal.

Justerte fint opp og sa til den gamle damen at nå er den som ny og like sprek.

Bobla tok av som den aldri hadde gjort før og stoppet i fortauskanten på den andre siden av veien.

Damen kom inn igjen og lurte om vi ikke kunne trimme den ned igjen og heller ta det gradvis opp igjen. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kjenning en gang som var den lykkelige eier av en IFA (ikke drops), en kjent østtysk jernteppebil, 3 sylindret totakter. Eierinnen hadde tilhold i den erverdige trønderske stiftsstad , Trondheim. En dag hun stod på rødt lys i en av byens lyskryss og pumpet gass for å holde motoren i gang gled det, på hennes venstre side, en bil fra den andre siden av atlanteren opp med litt over dobbelt så mange sylindre og en hest som emblem. Denne ville selvfølgelig hevde revir og brukte høyrefoten i gjentatte, taktfaste pumpebevegelser. I dette øyeblikk tok en liten jevel tilhold i min kjennings øverste etasje og parkbrems som virket på bakhjul ble dratt til; bilens fremdrift ble forøvrig normalt besørget av dennes framhjul må vite. Samtidig med parkbrems ble bilen satt i førstegir, gasspedal trykket helt i bunn og venstrefoten som til nå hadde hatt kontroll på clutchpedal vridd til siden med det resultat at fremdekk som plutselig tok tak ga fra seg et veldig kort dekkskrik før motoren like plutselig døde henn av overanstrengelse. Dekklyd var noe fører av den tidligere nevnte bil på venstre side av min kjennnings bil, var svært fortrolig med og reagerte instinktivt på ved å slippe brems og trykke høyre pedal i bunn. Til forskjell fra den innledningsvis nevnte IFA hadde denne også krefter nok til å vedlikeholde dekklyden over tid og transformere den om til svarte spor i asfalten samtidig som bilen beveget seg bort fra startstedet. Hvilken farge var det på trafikklyset sa du? ??

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi har sporet av :D

Jeg har et par bekjente borte på kølaholmen, for en god mannsalder siden kjørte den en en slik sportsboble fra Sauerkraut landet og den andre en erketypisk gentlemannsekspress fra kølaholmen.

 

Disse to var gode venner, men diskusjonene rund hvilken bil som var best ville ingen ende ta, og de kappkjørte så fort anledningen bød seg :), til tross for at de allerede den gangen var "voksne" menn :)

 

En dag bestemte de seg for å bytte bil og dra ett slikt "trafficlightgrandprix" for å bestemme hvilken bil som var best en gang for alle. Som sagt så gjort, så da satt de der da, forran trafikklyset i kompisens bil, alle sansene påskrudd, bilen i første gear, ca 3000rpm på tilleren og venstrefoten verkende på clutchen?

 

Lyset byttet farge og begge bilene brølte avgårde for fult turtall :o

 

NB, Bobla (Porsche) har såkalt doglegg kasse, (d.v.s første ned til venstre) mens Gentlemas expressen (Aston Martin DB7) har en mere vanlig utgave med første opp til venstre (og revers ned til venstre :) )

Da kan man bare tenke seg til hvilken retning Astonen tok! og hvordan det gikk med den stakkars Bobla(VW type) som sto bak :o:D

 

Begge de to involverte sverger på at historien er sann, men de er godt kjente som spøkefugler og historiefortellere begge to :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde ikke Saab også en slik feature?

 

...og akkurat der kan det være en ulempe å bo i et så fredelig strøk at man ikke gidder å låse dørene eller ta ut nøkkelen av bilen. :P

På Saab får du ikke ut nøkkelen før bilen står i Park. Eller i revers hvis du har manuell.

 

Min eks oppdaget da hun begynte å kjøre D2 etter flere år med Saab.

Etter jobb ville ikke D2 starte.

Jeg måtte rykke ut fra jobb.

Satte den i Park og den startet.

Det var første og siste gang hun gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Naboen min hadde flaks for en tid tilbake. Parkerte bilen i en fart å sprang inn i huset. Bilen trillet ut av gården, over en gressplen og stoppet i en bitte liten kant, før den datt i Glomma.

 

I mine yngre dager kjørte jeg Dodge van. Hadde nok sett litt for mye på amerikanske filmer, for undertegnede skulle tøffe seg for noen fine frøkner i det det ble grønt lys. Bilen stod i nøytral og jeg jaga den på gass pedalen for at gromlyden skulle høres. På film gir jo de jernet og drar stikka i drive. Det prøvde jeg på også og det gikk ikke som på film. Et heltv...s smell og putre putre av gårde. Hadde sikkert flaks som ikke raste kassa.

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...