Gå til innhold

Honda XL eller Yamaha XT?


AreM

Anbefalte innlegg

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg vurderer å kjøpe noe tosylindret for landeveiskjøring, men skjønner jo at på skikkelig dårlige veier og i skauen er det ensylindret som ruler. Og jeg trenger ikke så mye power, bare det rusler og går. :)

Utan at eg skal prøve å lyge på meg noko som helst crosskred, for det har eg ikkje, er det nesten skit det same kva du køyrer viss du ikkje skal utanfor vegen - synest eg.

 

Eller, sagt på ein annan måte, eg har køyrt på grusveg med passasjer og tungt nedpakka gammal GSX750 -81 og kosa meg skikkeleg medan køyrekameraten som køyrde åleine og på ny og stram sykkel kom piltande etter med frykt i blikket og stive armar. Grusveg er mao snakk om køyretrening, rutine og innstilling og kan nytast på Goldwing, RR-R-RR, chopper eller allroundsykkel.

 

Vegen skal bli skikkeleg dårleg før det er sykkelen det står på for alvor. Likevel ser eg ofte folk sky grusvegar som pesten.

 

Utanfor vegen er det derimot berre eindunkarar, evt nokre få lettbygde tosylindra som BMW HP2 og liknande, som er brukbart. Slik er det berre :) Min BMW R100GS er for tung til å køyre i myr, men heilt ok på grus og fastare terreng. Men det er og ein sykkel som kan gå heile dagen i akseptabel fart på autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Radovan, gruskjøring handler mye om erfaring og ikke bare om hva slags sykkel man kjører. Selv fikk jeg et lynkurs i gruskjøring seint på syttitallet da jeg la meg etter en lokal Yamaha XS650 på grusveier i Malangen med min blodtrimma Honda 500 Four. Det var eventyrlig hvordan den fyren kjørte. Men alle MC-kjørere fra Malangen var gode på grus, det var jo det eneste de hadde å kjøre på dengang.

 

Men jeg leser og leser. Tosylindra er tyngre enn ensylindra, men har mer hk og mer komfort og er mer egna for lengre turer. Her finner man Honda sine Trans Alp og Africa Twin. Videre Yamaha XTZ750, som slett ikke ser ille ut, og den får gode skussmål. Men derfra er veien kort til Yamaha TDM850. En slags halvveis Dual Sports Bike som er kvikk, god å kjøre både på langtur, for å smi seg gjennom kjappe svinger og for å snike i bilkøen hjem fra jobb. Og så er det en meget god sykkel, jeg har venner som har kjørt nesten 100 000 på en slik (det var alltids 900-utgaven) uten store problemer. Og den har litt lang fjæringsvei som ikke er å forakte på norske veier. Men jeg fjerner meg jo litt fra utgangspunktet om en enkel offroader, he he.

 

Uansett, for meg er tråden lærerik. Det er ikke sikkert det blir noe kjøp i høst, vinteren nærmer seg og her (i Bergen) bøtter det ned med regn, bokstavelig talt. Og jeg er jo ikke helt fri for MC heller, jeg lider ingen nød. I går regnet det forresten så mye at jeg MÅTTE ut med Harleyen og kjøre en tur. Forfriskende! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Altså, det ble en TDM 850. Og det klarte jeg innenfor budsjettet mitt. 1997 modell med sidevesker, toppboks, varmeholker og MC-GPS.

 

Ikke så barskt som en ensylindra, men mer komfortabelt og fornuftig? Om noen har synspunkter på dette valget, og førstehåndskjennskap til TDM 850, så hører jeg gjerne på.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs sykkellag brukte tre nesten originale Disco V8 med automatkasse til følgebiler i 1991 (?). De hadde ikke ordentlige biler sjøl den gangen heller :P

Jeg må korrigere meg sjøl litt, for jeg fant igjen en artikkel om disse i et av de glansede magasinene.

1: feil årstall; det var Honda som eide LR i 1991. Dakar-Discoene var av 300-serien og årstallet jeg fortsatt ikke husker, er i tida 1995-1998.

2: alle tre Disco fullførte i motsetning til BMW-syklene og mange dedikerte rallydoninger. Dog ble den ene Discoen disket, fordi de måtte ut i ørkenen etter målpassering og lete etter en av motorsyklistene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tosylindra er tyngre enn ensylindra, men har mer hk og mer komfort og er mer egna for lengre turer. Her finner man Honda sine Trans Alp og Africa Twin. Videre Yamaha XTZ750, som slett ikke ser ille ut, og den får gode skussmål. Men derfra er veien kort til Yamaha TDM850.

Tosylindret er vel neppe så mye kvikkere enn ensylindret vekten tatt i betraktning. En KTM 690 Enduro veier vel 90 kg mindre enn TDM'en og har kun 7 hk mindre (70 og 77).

55_1712823089_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda har da aldri eiet LR?

...eller hvordan det nå var... Mener at Honda var sterkt inne på eiersiden i Rover-gruppen, som den gang også omfatta LR. Discovery ble jo solgt som Honda Crossroad i Japan mens alle Rover-modellene var omnavna Hondaer.

Når bayerne overtok sjåvvet er jeg enda mindre sikker på, men de skilte heldigvis ut LR fra Rover MG før Ford overtok den friskeste av de engelske pasientene.

 

...med plenty forbehold om mulige feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag frå Wikipedia:

  • 1967: Rover becomes part of Leyland Motors Ltd, later British Leyland (BL) as Rover Triumph
  • 1975: BL collapses and is nationalised, publication of the Ryder Report recommends that Land Rover be split from Rover and be treated as a separate company within BL and becomes part of the new commercial vehicle division called the Land Rover Leyland Group
  • 1978: Land Rover Limited formed as a separate subsidiary of British Leyland[22]
  • 1988: Rover Group is privatised and becomes part of British Aerospace, and is now known simply as Rover
  • 1994: Rover Group is taken over by BMW.
  • 2000: BMW breaks up the Rover Group and sells Land Rover to Ford for £1.8 billion

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer presist enn mine fabuleringer ja :)

Nja, eg er ganske sikker på at eg har lese at Honda sat med 40% av aksjene i Rover på eit tidspunkt og at det var eit ledd i strategi for å kjøpe seg inn på nye marknader og kjøpe luksusbilkompetanse frå Rover.

No er det vel ikkje heilt uvanleg at ulike selskap sit med aksjer frå andre, og eg ville ikkje vore overraska om Rover Group samstundes hadde ein portefølje av Hondaaksjer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røk på en AT på lørdag. Fyttikatta for en sykkel. Jeg er veldig fornøyd.

 

Grattis! Det er en sykkel som byr på store muligheter. Det finnes et enormt etter marked. Blir omtrent som med Land Rover, den kan tilpasses et hvert behov. :)

 

Her finner du mye gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å ødelegge mc-tråden til Are-Martin, men diskusjonen om Honda er interessant.

 

Honda hadde en plan om å kjøpe opp eller kjøpe seg inn i Land Rover. Discovery er allerede nevnt, Freelander var det andre store samarbeidsprosjektet.

 

Så kom BMW inn, etter det jeg husker var det noe rart i denne perioden. Men dessverre husker jeg ikke detaljene.

 

Honda forsvant bort fra LR veldig brått og bygde CRV på veldig kort tid og, etter hva jeg husker, lanserte CRV ca ett år før LR kom med Freelanderen.

 

Personbilene fra denne tiden er nevnt, Rover og Honda var identiske bortsett fra motor.

 

Det vi vet i ettertid er at Rover-motorene har det vært mye problem med, også Rovermotoren som ble satt i Freelander.

 

Jeg funderer alltid på mange ting og kan ikke la være å tenke på hvilken fantastisk bil den "lille LandRover'n" kunne blitt dersom BMW ikke hadde kjøpt LR og Honda hadde fortsatt sammen med LR. BMW hadde en helt annen agenda enn å redde Rover. BMW trengte teknologi for SUV's, og de trengte en liten bil: Mini. Og muligens ville de bli kvitt en konkurrent innen luksus-SUV-markedet. Men det siste er bare en tanke.

 

La oss si det slik, Freelander kunne godt fått Rover-motoren. Men det ville vært en "bror eller søster" som var helt lik og som hadde motor fra Honda. Og dermed hadde det vært muligheter for modifiseringer :D .

 

Så når folk sier at "Freelander skulle het Ford" så kunne den med fordel heller vært et produkt av samarbeidet med Honda <_< .

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, gratulerer med ny motorsykkel Are-Martin. TDM er en fin sykkel, fin lyd også. Så på sykkel i går, eldre enn 1940 :lol: . Sært ;) . Handlet ikke umiddelbart.

 

Ha en fin dag og kjør fornuftig, som alltid ^_^ . Leste i dag at vi mest sannsynlig har noe som heter Novelty Seeking-genet, forkortet NS-genet, som absolutt ikke har noe med Nasjonal Samling å gjøre.NS-genet er vistnok arvelig, det kan spores i DNA'et vårt. Av de med NS-genet har 72 % en tendens til å ta høy risiko, 71 % har lav kjedsomhetsterskel og 69 % scorer høyt på impulsivitet.

 

Herlig, akkurat som det var nytt for meg. Kjeder meg lett, kiropraktoren har bedt meg "slutte med ekstremsport" fordi menn i min alder skal ikke kjøre Telemark og Snøbrett (mulig de skal spasere eller spille golf <_< ) og til sist påstår venner at jeg har "manglende impulskontroll".

 

Alt dette er bare tull: Jeg har et Novelty Seeking gen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Og dette gen er arvelig. Jeg må alltid forske på noe, teste grenser, finne ut hva jeg kan mestre, finne ut hva jeg kan få til, kjeder meg, er sjelden i ro. Far min var også sånn, han kjørte motorsykkel i unge år, jeg har etter hans død fått vite at han gjorde noen bragder under andre verdenskrig, etter krigen dro han til Finnmark på "Gjenreisninga" for det så han på som spennende og samfunnsnyttig, han var heller aldri i ro. Mine sønner kjører motorsykkel, og tester absolutt en del grenser: rafting, klatring, snøbrett, mange-døgns-overnattingsturer i høyfjellet i temperaturer ned mot minus 30, longboard, nå også skateboard for terrengkjøring osv. Eldstemann er muligens litt roligere, men yngstemann er rastløs som sin far. Begge sønner reiser en del, gjerne på impuls. Og ut fra alle gangene jeg har vært på legevakt/sykehuset selv i unge (og eldre) år og med sønner de siste ca 20 år så har jeg funnet ut nå at dette ikke bare er uhell, det er nok resultat av "strikk som har blitt tøyd for langt" når noe skulle testes ut :lol: .

 

Go hælg

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Det er en sykkel som byr på store muligheter. Det finnes et enormt etter marked. Blir omtrent som med Land Rover, den kan tilpasses et hvert behov. :)

 

Her finner du mye gøy.

Takker, er på utkikk etter veltebøyler men får ikke bestemt meg hvilke jeg skal velge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å ødelegge mc-tråden til Are-Martin, men diskusjonen om Honda er interessant.

 

 

Hei Henry Arnfinn.

 

Alle tråder har sin funksjon og lever sitt eget liv. Når en tråd har tjent sin hensikt, slik man vel kan si denne har gjort, er det naturlig at tråden får en hale med avsporinger og kanskje litt humor og tull og tøys. Litt OT underveis skader heller ikke. Slik kan man få frem nye og interessante tema, og man ser at man stadig får ny kunnskap. Så jeg leser gjerne om både Ford og Africa Twin. Jeg synes at sistnevnte er mest interessant, he he, det er jo på to hjul.

 

Når det gjelder Honda og Land Rover, så hadde de et samarbeid. Det var vel slik at Honda hadde noen aksjer i Land Rover? CR-V og Freelander begynte som et felles prosjekt mellom de to fabrikkene, men samarbeidet opphørte, og det resulterte i to forskjellige modeller. Dette siste er opplysninger jeg har fra ingeniører på Land Rover fabrikken som var med å lage Freelander. De mente jo at Honda hadde laget en "disappointing" bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel slik at Honda hadde noen aksjer i Land Rover? CR-V og Freelander begynte som et felles prosjekt mellom de to fabrikkene, men samarbeidet opphørte, og det resulterte i to forskjellige modeller. Dette siste er opplysninger jeg har fra ingeniører på Land Rover fabrikken som var med å lage Freelander. De mente jo at Honda hadde laget en "disappointing" bil.

Hæ? Salgstallene taler vel for seg når det gjelder om CR-V eller Freelander var den mest vellykkede små-SUV'en. Eneste Freelander scorer bedre på må være terrengkjøring. CR-V har vel alltid vært kjent for god kvalitet og høy annenhåndsverdi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freelander var Europas mest solgte bil i sin klasse flere år på rad, etter den kom på markedet.

Er vel bare her oppe på berget vi velger kjedelige, japansk, fremfor spennende britisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 600XL som første sykkel, men den tunge typen. Kjørte fo mange år siden en tidagers i Marokko. Han som drev det hadde bare luftkjølte XL'er uten selvstarter fordi de var det enkleste og mest driftsikre som fantes. Men er over 10 år siden, så disse er gamle og mye nytt har kommet til. Har nå hatt en Husaberg i 10-12 år og veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...