Gå til innhold

lastsikring


truls

Anbefalte innlegg

  • Svar 525
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1096964204000_2951081965_472143m.jpg

 

det vansklige her er vel å passe på å styre hver gang forhjulene er nedi

 

Hvis ikke jeg husker helt feil så lyver det bildet der en hel del.....

 

Det er forbudt å kjøre med for bred last.

Det er forbudt å kjøre med for tung last.

For høy last stopper seg selv...

Og det er forbudt å kjøre med usikret last... Men jeg mener å huske at denne karen ikke hadde forbrutt seg på noe av det..

 

Det ser voldsomt ut, og lasten er volumiøs, men jeg tror ikke de klarte å ta sjåføren for noe konkret. Mener å huske at han fikk en bot for å ha for mye overheng uten merkelapp eller noe i den stilen. Men det blir jo noe ala et gebyr for at myndighetene gadd å snakke til deg i denne sammenhengen B)

 

Jeg hadde nok sett om jeg kunne få tak i en lengre bil, eller kjørt om natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker helt feil så lyver det bildet der en hel del.....

 

Det er forbudt å kjøre med for bred last.

Det er forbudt å kjøre med for tung last.

For høy last stopper seg selv...

Og det er forbudt å kjøre med usikret last... Men jeg mener å huske at denne karen ikke hadde forbrutt seg på noe av det..

 

Det ser voldsomt ut, og lasten er volumiøs, men jeg tror ikke de klarte å ta sjåføren for noe konkret. Mener å huske at han fikk en bot for å ha for mye overheng uten merkelapp eller noe i den stilen. Men det blir jo noe ala et gebyr for at myndighetene gadd å snakke til deg i denne sammenhengen B)

 

Jeg hadde nok sett om jeg kunne få tak i en lengre bil, eller kjørt om natten ;)

 

http://www.rb.no/Innenriks/article1345480.ece

 

Enden på visa vet jeg ikke...

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå etter at sjokket har lagt seg så lurer jeg også på hvor mye vekt han har på kula med den plasseringen der... ;)

gallery_2023_9_15725.jpg

Det er vel i praksis umulig å kjøre lovlig med bil oppå henger, det finnes ikke ett eneste surrepunkt som er sterkt nok. Kan kansje feste stroppa i ramma under hengeren, men da kneppes bare hengeren sammen om det skjer noe. Jeg har ei stropp framme og bak for syns skyld og kjører seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Men å kalle det "tidenes overlast" er jo en stor overdrivelse. Å kjøre med 8160 kg når grensen er 7500, er vel å sammenligne med en pølse (ekstra) i slaktetida.

 

Jeg hadde også kranglet på den anmeldelsen. Å kjøre med for tung bil i forhold til førerkort slipper han nok ikke unna. Bota for overlast må nok også betales, men det er ikke forbudt å sveise fast ting på planet..!

 

 

Jeg tror "tidenes overlast" i Norge er tatt i Oslo. Han hadde vått sandlass på ca 3ganger bilens lastekapasitet....... (ca 30tonn på 10tonn bil)

Ryktet sier at det ble ca et par hundre tusen i bot for overlast (det er kilopris etter en progresiv sats)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos baktung: Er det noen som har kjørt M6 med BV202 bakpå :)

 

Mvh Terje K.

 

Har sett noen som har kjørt BV 202 bakpå en gammel merscedes 1113 Forsvarlig sikkrett men med veeeeldig langt overheng. :rolleyes:

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kranglet på den anmeldelsen. Å kjøre med for tung bil i forhold til førerkort slipper han nok ikke unna. Bota for overlast må nok også betales, men det er ikke forbudt å sveise fast ting på planet..!

 

 

Jeg tror "tidenes overlast" i Norge er tatt i Oslo. Han hadde vått sandlass på ca 3ganger bilens lastekapasitet....... (ca 30tonn på 10tonn bil)

Ryktet sier at det ble ca et par hundre tusen i bot for overlast (det er kilopris etter en progresiv sats)

 

 

Leide inn en stigebil, han kjørte en 36 tonns bil over ei bru med 8 tonns totalvekt, t/rt, jeg regnet litt på boten hvis han var blitt tatt på tilbakeveien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Jeg har ei stropp framme og bak for syns skyld og kjører seint.

 

Beklager å si dette, men jeg håper jeg ikke møter deg når du er ute og kjører med tilhenger. <_<

 

Hvis jeg ikke tror at jeg får sikret lasten min skikkelig, så kjører jeg ikke ut på veien med den. Isteden for å stroppe noe 'for syns skyld', så koster jeg heller på meg de få hundrelappene jeg må gi for egnede stropper til formålet, og gjør jobben skikkelig.

Det er slettes ikke umulig å sikre en bil på biltralle godt nok til at den holder seg der under alle situasjoner som kan oppstå ved normal kjøring. Altså, unnamanøver, nødbremsing, telehiv i veien etc.

 

mvh

HC

 

edit:

Ikke helt borte denne heller... Riktignok 'bare' en madrass. Det ene tauet inn gjennon sidevinduet holdes av personen i baksetet...

 

polo2.jpg

 

polo3.jpg

 

Eller hva med denne? Høyre dør på containeren holdes lukket av en viftereim :lol:

Bilde008.jpg

 

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si dette, men jeg håper jeg ikke møter deg når du er ute og kjører med tilhenger. <_<

 

Hvis jeg ikke tror at jeg får sikret lasten min skikkelig, så kjører jeg ikke ut på veien med den. Isteden for å stroppe noe 'for syns skyld', så koster jeg heller på meg de få hundrelappene jeg må gi for egnede stropper til formålet, og gjør jobben skikkelig.

Det er slettes ikke umulig å sikre en bil på biltralle godt nok til at den holder seg der under alle situasjoner som kan oppstå ved normal kjøring. Altså, unnamanøver, nødbremsing, telehiv i veien etc.

 

mvh

HC

Jeg tenkte på litt mer dramatiske situasjoner, feks kollisjon/bråstopp og 2 tonn som kommer flygende bakfra. Vil gjerner se den hengeren som holder igjen noe slik

Endret av Leif2re
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på litt mer dramatiske situasjoner, feks kollisjon/bråstopp og 2 tonn som kommer flygende bakfra. Vil gjerner se den hengeren som holder igjen noe slik

 

De fleste hengere holder igjen 2tonn såfremt det er surret riktig, og tilstrekkelig.

Det som er VIKTIG er at lasta står i ro i utgangspunktet.

Finnes også egne stropper beregnet på å surres rundt hjul, men en vanlig surrestopp kan brukes med litt kløkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten artig historie.

 

Fatter er en kar som liker lite oppmerksomhet. Han har en gammel Mercedes 1313 liten lastebil med lite plan og ei kran på som han putrer rundt med. Den er registrert som motorredskap og man kan kjøre avgiftsfri diesel. Årsmodell sikkert på rundt 60 tallet.

Fatter er nøye med stropping når han har med last. Når han ikke har med last, ligger stroppene på planet. En sommerdag for en del år siden var han mellom Sarp og Rakkestad, plutselig kveler bilen seg og stopper mitt i veien. Den ene jekkestroppen har hoppet bortover planet og detti ned på mellomakslingen. Stroppen har deretter surret seg rundt akslingen og veivet den store kroken i enden rundt og rundt i vill fart og med en halv meter i omkrets. Alle oljeslanger, luftslanger, ledninger og vaiere, som kom i stroppens vei, ble slått i filler. All hydraulikk oljen , ca 100 liter , rant på bakken, luftslangene ble kuttet og bremsene la seg på og det elektriske kortsluttet. Full utrykkning fra lennsmann og brannvesen og aviser. Ikke pent med 100 liter hydraulikk olje utover i beste motorsykkel tid.

 

Fatter ble kjendis noen dager og har nå diverse malerier som han fikk i 50års gaver i fra "snille" kompiser.

Stroppe kasse er montert bak på plan. :P

 

Så stropper må også stroppes om ikke dem er stroppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide inn en stigebil, han kjørte en 36 tonns bil over ei bru med 8 tonns totalvekt, t/rt, jeg regnet litt på boten hvis han var blitt tatt på tilbakeveien.

Mange akslinger på denne da? 5 eller 6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en med merkelig last PÅ MOPED :D

Det er hva jeg alltid har sagt, jeg: windsurfere er - (fyll inn det som passer). I Stavanger dropper man seilet (man trenger det ikke der!), man tar en fish under armen, og unngår kryssing av gule striper og telefoner til Thorvald. Går det an - i mopedavstand fra vannet?

(Noen vet ikke hva de sitter på. Ved.)

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg stod å venta på å komme ut på veien fra jobb i går kom det en gubbe med intresant lastsikring på hengeren... "dust, nå skulle jeg ringt purken" tenkte jeg. men det ble med tanken.. så så jeg igjen i speilet for å komme meg ut i køen, og der kom onkel med blålys :lol: . de likte heller ikke det de så, og når jeg kom meg på veien var han stoppet 300m lenger bort B) .

 

gallery_2023_9_755624.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Mange akslinger på denne da? 5 eller 6?

 

5 tror jeg. Men brua hadde 8 tonn totalvekt. Den knakte, har jeg aldri sett/hørt før.

 

 

Møtte forøvrig en versting sist søndag rett før Eidsvolltunellen. En fullsize firehjuls lastebilhenger, type sand/grus stod på en stor bilhenger etter en van. Fikk ikke tatt bilde, de kom ganske fort. Så helt vilt ut, mulig at vekten går men høyden på "lasset" var jo helt sprø i forhold til hengeren.

Endret av MrAnders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(stort bilde)

 

De sier jeg har kjørt for tungt og feillastet

 

Og så var han kanskje enig med politiet ...

:D

Endret av Biashund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg protesterer igjen..!

 

Her synses det friskt igjen om at en gjør noe galt igjen :ninja:

 

Bildet er ikke godt nok til å se detaljene desverre, men det er ikke usansynlig at det egentlig er en lovelig last han har på planet!

 

Det som begrenser hva du kan kjøre med på en lastebil er i prinsippet vekta, bredde, høyden og lengden i den rekkefølgen...

 

En tom lastebil veier faktisk ikke sååå mye, men den er volumiøs, altså ser stor ut.

 

I prinsippet er nesten all vekt på en tom lastebil plassert lavt og foran i bilen. Bakover er det bare ramma og akslene som veier noe som helst.

Når du setter en lastebil oppå en annen sånn som det er gjort her, så blir faktisk ikke tyngdepungtet så høyt som man kansje skulle tro. Du ser lastebiler med høyere tyngdepungt i trafikken hver dag uten å tenke over det, forde lasten er mindre.. Så lenge vekta på bilen og aksellastene er under det godkjente er det fullt lovlig!

 

Bredden er ikke no problem. den som står oppå er like bred som den som frakter, altså er det ingenting som stikker ut i bredden og kan skade fotgjengere, møtende biler osv... Altså fullt lovlig.

 

Høyden begrenser seg selv i form av bruer, ledninger osv. 4m er ikke noe problem. 4,5 går på de aller fleste hovedveiene. Høyden han har kjørt med er fullt lovlig.

 

Lengden er en utfordring. Det skulle vært merket betydelig bedre enn det som fremkommer på bildet! Lovverket sier blinkene gult lys synlig i 360* og rød/hvit merking. Det skulle sansynligvis også vært kjørt med følgebil.

Utstikket bak er altså ulovelig forde det ikke er merket riktig, ikke forde det er for langt...

 

Lastsikring er nok sansynligvis for dårlig her. Det er rullende last, og da skulle det vært klosser under hjulene + stropper kjettinger tilsvarende hele vekten forover og halve vekten til siden og bakover. Han har sikkret med kjetting og stropper, men det kan være vanskelig å avgjøre om det er kraftig nok ut fra bildet.

 

Det ser kansje voldsomt ut, men med enkle middler hadde det sansynligvis vært klart innefor loverket

 

Pressen og "mann i gata" er nok kansje av en annen oppfattning ut fra ren synsing. Jeg stiller også spørsmålstegn ved Politiets kompetanse på dette området her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...