Gå til innhold

Disco1 1995, fjærer og dempere


Anbefalte innlegg

På det nedre festet ville jeg ikke hatt de 2skivene som er i midten mot stålet.

 

Oppe ser det ut til å være lite mulighet til bevegelse ved flex. Resulterer i knekt demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Men vil ikke foringen nederst da bli slitt mot stålet?

 

Og hvorfor sto de skivene på demper´n når den lå i esken?

 

Løsne mutterne oppe litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fryktelig lange dempere, så lange at du har fjørslipp og koner, da driter du i skiva i midten. Vanlig veikjøring eller at hullet er digert og slitt, da bruker du skiver ekstra.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo +2tommer dempere og kon på fjærene

Hullet er i god stand men etter at jeg kuttet bort skålene er jeg redd for at det fortsatt er skarpe kanter som kan skade foringene.

Kanskje legge inn en tynnblikk skive på hver side (som ikke bygger kun skaper jevnt underlag for foring.

 

Hva tror du om festet øverst da Lafterolf?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+2" synes ikke jeg er fryktelig lange dempere. Går nok bra uansett valg tenker jeg.

 

Det viktigste er rett tiltrekking på mutter. Ikke for mye, ikke for lite. For mye vil presse foring flate og demper brekker ved terrengkjøring. For lite gir slark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.

 

Da må jeg nok bytte til helt tynne skiver innerst mot rammefestet. Å bruke 4 tykke skiver presser vanvittig på foringene.

 

Og festet øverst: hvis jeg strammer mutter slik at bolten er gjennom men demper kan fortsatt bevege seg lett "rundt bolten": er det tilstrekkelig?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag kommer jeg forbi deg Gaute, med nye vakre fjær (og dempere).

Og da skal jeg ikke bare kjøre forbi :)

 

Da ble jeg ferdig foran også. Det var jo ikke vanskelig:

Ta av demper tårnet, ta ut demper, ta ut fjær og så baklengs tilbake.

 

Hadde en nedtur når jeg skulle feste lokasjonskon (dislaction cone (for de som bruker dette som søkeord).

Skjønte ikke hvordan denne skulle monteres. Klødde meg ikke i hodet for man blir veldig møkkete av å jobbe med oljebehandlet bil, men bestemte meg for en kopp kaffe og søk på youtube. Fant ingen filmer som hjalp. søkte da på bilder og da fikk jeg en mistanke. Sjekket bestillingen min. Gikk ut i garasjen, ga hver kon et lite rapp med hammer og vips så hadde jeg flerkoneri. De var presset sammen for å få plass i esken sin og jeg må ha trykket to istedet for et par når jeg bestilte. Da var jo ting mer logisk og montering ble iverksatt igjen.

 

Glemte jo å sjekke hvilken av fremfjærene som var lengst. Kom på det når den ene siden var helt ferdig. Da gadd jeg ikke demonterte for å sjekke.

 

Så blir det spennede på Rena til helgen da.

 

(En annen ting jeg fant ut var at fjærene foran egentlig ikke var festet i noe. Boltene i bunn holdt kun skålen på plass. Er det riktig? Uansett så bestilte jeg nye fjærfester, så nå sitter de fast)

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kjøretur med nye fjær og dempere idag.

 

Bilen føltes mye bedre på vei (mindre gynging) men stivere i dumper (litt mer klunk).

Kan dette skyldes at jeg nå har stivere oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo klunket før også. jeg trodde det var foringene, men de var fine ifølge Lier Traktor.

Men det klunker liksom annerledes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi termosen baki begynner å bli tom? :D

Slet med en D1 for flere år siden med klunk baki.

Viste seg at noen hadde glemt å dra til boltene som holdt karosseriet fast i baktraversen.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fylle på termosen og se om det utgjør forskjell, er på tide uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klunkingen minner mer om drivverk klunk. Akkurat som det er slark som fanges opp når jeg bremser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet alle kryss i fjor, fettet opp kryssene igjen nå som bilen var på bukker ifm med fjær/demperbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre dag med nye fjær/dempere.

Har konkludert med at klunk og slark er som før og at det kun er at bilen føles stivere som er endringen.

Stivhet stemmer jo overens med nytt fjæropplegg og hvis det er noe annet som er slitt så endres dette kanskje til utslitt når jeg er på Rena til helgen...

Men, dette er jo en gammel bil som nå har rullet 338.000 km, så at det er litt slark er jo naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har fagmann konstantert at det er A-armskula som er slitt.

 

Byttes over ferien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...