Gå til innhold

Disco1 1995, fjærer og dempere


Anbefalte innlegg

Var innom Nomax.no for å handle dekk og fant disse:

 

http://nomax.no/land-rover-4/land-rover-discovery-i/lift-kits-2

 

Er dette noe å anbefale?

 

Jeg må bytte dempere og fjører i år og tenkte det var greit med litt løft samtidig.

Dekkdimensjonen min er 245/75-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg har blitt anbefalt å kjøpe Terrafirma HD +2" dempere og fjærer.

 

Vedr Nomax: Det +50mm settet er vel ikke HD og +20mm blir vel bare +1"?

 

Vedr OldManEmu:£600 blir vel ca NOK 10.000 med dagens pund kurs moms og frakt

 

Hvis jeg går for OMED1RCH +40mm HD eller OMED1RCM +40mm MED: hva er egentlig forskjellen på HD og Medium?

 

Jeg kjører jo klar mest på landevei, men jeg vil ha høyest mulig bil de få gangene jeg er i skogen og jeg synes ikke det er kult når bilen er lavere bak enn foran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sluttprisen blir litt høyere enn bare prisen på fjører og dempere, for du bør ha lengre bremseslanger, radiusarmer eller foringer som retter castervinkelen, og det igjen vil gi risting og utslitt fremre mellomaksel. Da trenger du en dobbeltleddet aksling.

 

Jeg har hatt tre terrafirmasett. Kommer aldri mer på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heavy duty bruker du om bilen normalt er tungt lastet. Winch, taktelt og sånt... Hadde OME medium duty på 90 og de var gode å kjøre med til daglig.

OME er like dyrt som Nomax sine ja, men er godt kjent av mange på forumet. Rolf har tidligere advart mot Terrafirmafjører og jeg velger å høre på ham. Bremseslangene deres har jeg imidlertid montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med TerraFirma TUV heavy Duty Sport på Bien. Kjøper du TUV-godkjent sett, så tror jeg det i utgangspunktet ikke lengre vandring enn med originale dempere, dvs at du kan klare deg med standard bremseslanger, mellomaksler. Jeg har enda ikke byttet Radiusarmer. Jeg hadde ikke vært betenkt med å bruke Terrafirma, og har tenkt på å flytte det jeg har nå over på Åttern, og så bytte til noe annet på Bien. Grunnen til at jeg vurderer å bytte, er det at settet som jeg har er beregnet på 100kg ekstra fremme og 350 kg ekstra bak. Jeg har nok de 100 kg ekstra fremme, men jeg har ikke 350 kg ekstra bak sånn til vanlig. Kanskje jeg heller har 350 kg mindre enn normalt. Men når bilen var "normal" lengde og høyde, så var settet helt perfekt. også med full opplasting for å kjøre 2 dager i Polen.

 

Ulempen med å bytte, er at jeg fortsatt laster ganske godt når vi reiser på tur, og da er de helt top. Tror også jeg sliter med å få de godkjent på en annen bil, for det er vel bare så vidt at merkingen fortsatt er på plass.

 

Så det eneste negative jeg kan si om TUV-godkjente TerraFirma fjører, er at pulverlakkeringen forsvinner ganske fort, og det derfor kan være vanskelig å flytte de med seg til en annen bil.

Ellers er det bare å kjøre på. Mine har sittet på siden Mars/april 2013, og har vært 3 turer i Polen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har jo allerede en hevet bil, fant frem detaljene nå:

- 2" hevesett med dempere (procomp) og korrigerte radiusarmer

- Discovery II mellomaksling foran (dobbelt kryss)

Og bilen sto på 265/75-16 når jeg kjøpte den.

 

Så da må jeg vel ha minst +50mm for å opprettholde høyden?

Takteltet jeg disponerer har jeg ikke hatt på bilen på 3 år, jeg har ikke vinsj.

Virker som Medium er tilstrekkelig for mitt bruk, såfremt ikke dette gir store utslag i skogen?

Og hvis prisen er den samme så er det jo enklere å kjøpe i Drammen enn i England....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått påpekt at tiden er moden for utskiftning rund baut av både fjærer og dempere, så dette blir en ren vedlikeholdsjobb, ikke oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har handlet fra Nomax?

Kommer til polsk svarer når jeg prøver å ringe det norske nummeret på siden deres.

 

Og hvordan er Procomp?

Det er jo helt andre priser hos Paddocks.

http://www.paddockspares.com/off-road/suspension/lift-kits/discovery-1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.paddockspares.com/dc6000l-britpart-cellular-dynamic-front-shock-absorber-plus-2-inch.html

 

Procompdempere gjør jobben fint i terrenget, men etter vei synes jeg de er alt for myke.

Britpart sine fungerer mye bedre er min erfaring.

 

Om du vet fjøras lengde når den er sammenklemt kan du vurdere lengre dempere også, men du vil trenge koner som fører fjørene tilbake siden de vil slippe fra fjørfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er veldig glad i OME, og hadde dette vært min bil og jeg hadde brukt den daglig og mye, så hadde jeg unnet meg et godt TÜV godkjent sett.

 

Men, har det vært en bil som brukes litt, til enkelte turer, treff og noe småturer, så hadde jeg kjøpt noe billigere.

F.eks så har jo EWS Bearmach blue fjærer, de er faktisk veldig gode. De får men i dagligbruk HD og rene offroad +50mm.

Så hadde jeg kjøpt meg noen billigere dempere i +50mm, f.eks de orange Britpart HD demperne, eller Procomp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen brukes daglig. Tüv er nok lurt ja.

 

Men OME settene er jo +40mm, det blir jo mindre enn 2"? Eller er dette flisespikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.paddockspares.com/dc6001l-britpart-cellular-dynamic-rear-shock-absorber-plus-2-inch.html

Passer disse tro?

 

De helt store forbedringene i terrenger gir ikke 50mm hevefjører i kombinasjon med +2" dempere. Det fordi 2 tommer lengre dempere bare gir 1 tomme lengre slaglengde, så mot orginaloppsetter taper man 1 tomme akselvandring. Senka demperfeste i tillegg kan hjelpe å utnytte vandringspotensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at de passer Disco 200TDI mens 300TDI (som min bil) er ikke nevnt. Er det store forskjeller på bakdemperfestet på tidlig og sen Disco1?

 

Dette ble veldig komplisert :)

Jeg er jo egentlig bare ute etter å ersatte nåværende +2" sett med nye deler (fjærer/dempere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ting er ganske standard...

 

Men da er jo demperne fra Britpart et alternativ.

Er disse Tüv-godkjente, står ikke noe om det.

 

Så var det da hvilke fjærer som anbefales, greit å handle alt fra samme nettbutikk med mindre man handler fra EWS og kan hente selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett Roars tips. Blå Britpart fra EWS er aktuelt.

Kan jo da bestille disse demperne fra Paddock.

 

Jeg har bare fått beskjed i fjor høst av kyndig LR person at fjærer og dempere bør byttes i nærmeste fremtid.

 

Og når jeg først er igang med å bytte dempere foran så bør jeg vel også ta fjærene? Bak er jo saken annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...