Gå til innhold

Dynamo TD5 D2


fjellfant

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid hatt problemer med at bilen går i discomodus (blinkende M og S lys), og ar nå peilet meg inn på at det er lav spening fra dynamoen til batteriet.

Jeg burde sikkert kjøpe en helt ny dynamo, men da det er mer enn nok andre ting å bruke penger på en land rover. Så prøver jeg å komme billigst unna.

Jeg ser det selges repsett med nye børster og spenningsregulator. Min far som har jobbet som maskinist på båt, mente på at spenningsregulatoren enten virket, eller så virket de ikke. Av den grunn mente han at det holdt å kjøpe nye børster, om det fortsatt var strøm på batteriet så virket den. Han sier at det antageligvis bare er slitte børster kombinert med støv og skit som kan for dårlig spenning. Av en eller annen grunn så har jeg ikke så stor klokketro på engelsk elektronikk! Jeg lurer på å kjøpe ny spenningsregulator også, selv om jeg da kommer over den beryktede momsgrensa.

 

Er det noen som har noen formening om spenningsregulatoren er en robust sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keg har hatt de smme problemene som deg (og mange andre), og byttet én og én bit til alt fungerte. Med andre ord hadde jeg dynamoen ute av bilen tre ganger før alt fungerte, i tillegg til at jeg kjøpte og ventet på én og én del.

Kjøp denne, gjør én jobb og kos deg med bilen: http://m.ebay.co.uk/itm/DISCOVERY-2-5-DIESEL-TD5-1998-2006-ALTERNATOR-REGULATOR-RECTIFIER-BRUSHBOX-/292032068171?nav=SEARCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått reparasjonsettet og installert det. Men det fungerte ikke. Da jeg startet opp gikk den kun på batteriet. Jeg satte deretter inn den gamle spenningregulatoren og likeretteren, men med nye børster. Da fikk jeg avlest spenningen 13,1V på tomgang, og litt over 14V ved gasspådrag (målt i sigarettenner). Jeg la merke til at på likeretterene ikke var helt like. Det manglet et hull (til høyre på bilde nr.2) for å skru i noe som jeg tror er jord? Er dette grunnen til at det ikke fungerte? For øvrig så var sleperingene også veldig slitt, så en burde vel kanskje bare kjøpt ny hele dynamoen.

IMG_1309.JPG

IMG_1315.JPG

Endret av fjellfant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...