Gå til innhold

Deler til aksler Light Weight kjøpes


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som har deler til akslene på en Light Weight?

 

Har alltid vært klar over at de er annerledes ytterst, altså ingen tapp som står ut. Er en flat plate. Foran er det ikke hull i plata, det er det bak. Bakre stikkaksler ser ut til å være skrudd til plata. Hos meg er hullet sveiset igjen og det ser ut som "hønskit", altså dårlig sveis.

 

Mulig er det hull i sveisen, så det er der oljelekkasjen jeg oppdaget har sitt utspring. Derfor jeg begynte å skru.

 

Utfordringen er at stikk-aksel nå er løs og kan bevege seg fram o gtilbake. Lagde nye papirpakninger og skrudde sammen i går kveld, da oppdaget jeg dette med stikk-aksel.

 

Trenger derfor platene og skruene for å feste stikk-aksel. Noen som har?

 

En LW er forresten 4 tommer smalere enn en vanlig serie II eller III, derfor er også akslene annerledes.

 

Hadde tenkt meg på kjøring på Rudskogen på lørdag, vet ikke om jeg tør med stikk-aksler som beveger seg sidelengs inne i hylsa. Er akselen helt inne så har jeg bare noen millimeter splines i den ytre flensen. Kan bli dyrt å kjøre i stykker.

 

Ønsker alle en fin kveld

Hilsen

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dere har litt riktig. Og samtidig litt feil.

 

Jeg skal forklare meg litt bedre. En aksel på L W er smalere enn en vanlig aksel, målt fra ytterpunkt til ytterpunkt. Avstanden mellom f.eks bremsetrommler er derimot det samme som ordinær serie 2 elle 3 aksler. Men en L W har annerledes flenser og innfesting av stikk-aksler enn det de vanlige akslene har. Og dermed blir de smalere. Det er ikke sikkert dere husker dette, begge dere har jo hatt L W.

 

Jo, jeg kan skifte til vanlige aksler, men jeg har ingen slike aksler liggende. Og da må jeg ha flensene også, fra serie 2 eller 3. Eller så må jeg ha komplette aksler.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere må skaffe dere briller, evt bytte ut de brillene dere har.

 

Jeg har 2 L W i verkstedet. Og jeg hadde også den første L W som ble godkjent ombygd i Norge. Og på samtlige har ytre flens på akslene vært annerledes.

 

Se på bilder av en L W og sammenlign, så ser dere det tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du delene både til for og bakaksel? Det blir jo en del biter totalt sett. Send meg en pm når du har sett hva du har, og foreslå en pris samtidig. Så ser vi hva jeg ender opp med.

 

Kan godt bygge akslene 4 tommer bredere. Satte på noen andre hjul i går kveld, har jo skjermutbyggere på den ene LW'en og hjula stikker godt utenfor. Og jeg syntes det var bredt med ex-mil felgene og 235/85R16-dekka. Nå har jeg bare 7,50R16 dekk, men felgene bygger mye mere enn noe av det andre jeg har av felger.

 

 

Har ikke skrudd opp foran enda, men der er det som jeg skrev ikke hull i plata. Tror skrue gjennom plata og inn i enden av stikk-aksel bare er bak.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se hva jeg får tak i av biter til å bygge om akslene, på den ene bilen. Så har jeg biter til å holde den andre bilen original.

 

Det passer egentlig greit, kjører med annet felgoppsett på den "originale" LightWeight'n. Originale LR 6x15 felger fra 109" "Pink Panter" (de sandbilene bygd for SAS) og 9,50/33R15 BFG MT. Ikke mye svingradius, men kult utseende og dekk stikker så vidt utenfor karosseriet, og jeg har nå tatt av skjermbredderne på denne bilen.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...