Gå til innhold

Lodding av aluminium


JokerS30

Anbefalte innlegg

med bakgrunn i denne tråden, begynte jeg å tenke litt på om lodding av aluminium.

 

Det finnes masse litteratur om dette på nettet, virker bla.a som om dette er stort i Junaiten.

Ser at en leverandør av tilstats er DURAFIX.

 

Selv om filmene og reklamen virker litt " tvshop " er selve ideen helt genial. Er det noen som veit om det funker ? ( utover reklamenes verden..)

Man skal kunne lodde en rekke materialer, med unntak av ferrittisk jern, og syrefast. Messing, kobber, sink er eksempler i tillegg til alle slags aluminiumslegeringer.

 

 

Så; noen med erfaringer å dele ?

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, ifølge Sveiseservice sine egne påstander, kan alu faktisk ikke loddes... :wacko:

 

Så veit jeg det...

 

J30S

Meltolit 580F Flussmedelsbelagt aluminiumlod för hårdlödning av aluminium och dess legeringar.

Dette er ett av produktene de selger.. Hva var det egentlig sveiseservice påstod, og hvem snakket du med? (send gjerne navn på PM).

En slik påstand skal de begrunne overfor meg om de har fremsatt den vel og merke...

Når det er sagt; Lodding av aluminium krever mye erfaring med lodding generellt. Det er en metode som anvendes kun i spesielle tilfeller der annen sammenføying er umulig eller ugunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEKLAGER. SVEISESERVICE HAR IKKE SAGT ELLER SKREVET NOE GALT. JEG LESTE FEIL !!!!!

 

Men - terratracker; er alu lodding værre enn annen type hardlodding ?

I den linken jeg hadde så det så lekende lett ut.. ( tvshop reklamen... :lol:

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre...

Ja, hardlodding av aluminium er mer krevende enn lodding av mer 'stabile' legeringer såsom kobber, bronse og messing som lett lar seg rengjøre med syrer. Aluminiumsoksydering er vanskeligere å hanskes med/kontrollere, og så har vi jo smeltepunktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm - ser at den Durafix`en har smeltepunkt på rundt 390 grader, mens aluen skal vel tåle rundt 650 ?

 

Ellers ser jeg at det påpekes viktighet av å børste det siste man gjør med en stålbørste ( som ikke skal være av stål.. )

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:huh: :huh: "The error returned was:

Sorry, but we did not find any matches to display. Try again and broaden your search criteria. If you were searching for new posts since your last visit, it's possible that there are none to show." :huh: :huh:

 

Og hva skulle vi lære av dette da??

 

Har sølvloddet aluminium i min ungdom. gikk dårlig, Men læreren min på Norgas loddet det så det var en fryd.

De hadde et helt skap med forskjellige loddetilsetninger "CASTOLIN" het det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg kjøpte Alutite tråd av en svensk tryllekunstr

ner på Ekebergmarkdet. Han loddet alu så fint som bare det. Alt jeg har fått til er brannskader på hendene mine.... Men jeg så det med mine egne øyne!

 

Jeg har også snakket med kyndige om dette, da jeg også har vært på Ekeberg. Svaret er da at den kvalitet av alu han benytter går det til, men neppe med de platene som våre biler er satt sammen av. Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bremserens virker også bra.... Bare husk å la det fordampe skikkelig, og blås gjennom kjøleren før varme tilføres... Ellers kan det hende den kjøleren plutselig bli litt større :lol:

 

Børst med rustfri og _ren_ stålbørste rett før lodding eller sveising forsøkes..!

 

Renhet er alfa og omega i alle sveise og lodde sammenhenger. Kort forklart er følgende en gylden regel: Hvis du vegrer deg for å spise mat du har lagt på sveisestedet, da er det ikke rent nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...