Gå til innhold

Hengervekt på 1987 Range Rover


bowe007

Anbefalte innlegg

Opplyst maks hengervekt er på 1920 kg på bensinutgaven, mens den er 3 500 på diesel. Noen som vet hvorfor?

 

vegvesenet var åpne for å endre hengervekt på bensin hvis man kunne dokumentere at bilen tålte det. Hvor kan jeg finne slik dokumentasjon, alternativt noen som har gjennomført dette og har større hengervekt på bensinutgaven?

 

Bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha typegodkjenningspapirer på angjeldende modell, samt eventuelt hengerfeste.

Om det er diesel eller bensin er ikke vesentlig for trekkraft. Min tidligere '87 90 V8 hadde innført omtrent tilsvarende vekt som din, men ble etter litt diskusjon med trafikkstasjonen i Trondhjem oppjustert til 3500kg. Der var det en smule bekymring over "den voldsomme økningen" som var utfordringen. :-)

Det er Kjøretøyforskriften som åpner for 3500kg hengervekt på terrenggående kjøretøy, forutsatt at de to ganger i løpet av en halvtime (mener jeg huske) klarer å ta igang i litt mothelling med maks last.

Med lavserie er dette selvsagt ikke noe problem, verken med diesel eller bensin, men kan dessverre ikke huske hva jeg hadde i vognkortet på min '92 V8 Classic.

Det har tidligere skjedd at trafikkstasjoner har godkjent oppjustering av tilhengervekt basert på opplysninger fra bilens håndbok.

Sist jeg gjorde dette, på '02 Disco TD5, ble hengerfestet visuelt kontrollert og det påløp rundt en firehundrelapp i kontrollgebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å få 3500 kg på min P38 basert på hva som står på hengerfeste i verkstedshåndbok og at det står 6280kg som vogntogvekt på chassiplata på bilen, det godtok de ikke i Oslo. Må ha skriv fra Importør, ikke så enkelt enkelt å få kontakt med de spør du meg. Prøver igjen i dag med litt flere opplysninger uten skriv fra importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et skriv et sted hvor det står at ALLE Lr-produkter kan trekke 3500 kg.

Stemplet og underskrevet av bilprodusenten.

Men trafikkstasjonen vil ha skriv med ditt chassisnummer på.

Slik var det da jeg oppgraderte på bilene for endel år siden.

Og ikke spør kontrollør om logikken i dette.

Da ble plutselig hengerfestet veeeeldig interessant og kula måtte byttes da den ikke så "riktig" ut.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det e rnoen som har eksempel på biler som har endret hengervekt (reg nr) så kanskje dette kan brukes som dokumentasjon?

 

bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på dagsformen til tilsynet, jeg fikk ja idag med kopi fra verkstedshånbok og chassiplata hvor det står maks vogntogvekt, men jeg må vise bilen senere, de tok det ikke på dropin. (P38)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...