Gå til innhold

Pigge dekk hos forhandler


JokerS30

Anbefalte innlegg

heps

D2-R2 trenger piggdekk. Den er utstyrt med et sett Nokian Suv7 med pigger, som er noen få år gamle ( 2-3 sesonger ) Disse imponerer IKKE

 

Trekker innmari mye tungt på vinteren og vurderer dermed å oppgradere disse. Jeg ønsker meg tilsvarende som jeg hadde på Defenderen, der tror jeg piggene besto av en blanding av Tungsten-Carbid & Utarmet Uran, det gikk omtrent så gnistføyka sto på bar asfalt, og 2,5 tonn tilhengere opp stupbratte bakker på speilholke, var en lek på roser.

 

MEN - hvem gjør noe sånt ? Er det egentlig stuereint å bestille dekk uten pigg, og få verkstedet til å pigge med skikkelig vare ? De små aluminiumsstiftene som sitter i originalt er nusselige de, men de lager knapt nok ei ripe selv på et polert panser. Miljøvennligheten har gått litt langt syns jeg da, når man skal være nødt for å bulke hele bilen for å spare asfalten, men det er nå bare en subjenktiv mening.....

Forslag til dekk som er egnet til stuntet, og verksteder som gjør dette om jeg ber pent ?

Mud- dekk er helt uaktuelt, jeg skal ha det beste jeg får fatt på.... Hadde noe Kumho på Defenderen, og kommer det ikke andre forslag, velger jeg det en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha større pigg trenger du hardere gummi. Hvis ikke vil piggen legge seg.

 

Nokian LT2 tåler større pigg. Forsåvidt cooper sine også, men nokian har mykere gummi over flere år enn cooper.

 

Men større pigger gir ikke nødvendigvis bedre dekk over tid, for piggen vil legge seg om det er mye asfaltkjøring, og da vil mykere dekk og mindre pigg være bedre, for gummien fjører bedre slik at piggen slites mindre.

 

Er min teori.

 

Har selv to biler med nokian LT2 hvorav den ene med varebilpigg og den andre med pigg levert fra produsent. De med varebilpigg sitter veldig mye bedre..enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cooper skal jeg IKKE ha. Godt tips om de Nokiandekka. Sjekkes ut.

 

Enig rundt din teori med asfaltkjøring. Men jeg kjører veldig lite, kanskje så lite som 3000km på vinterføre, og prioriterer dermed max grep foran max levetid. Trekkbilen min kan gå i ukevis uten at tilhengeren er koblet av, eventuelt kobles den av i helgene, og erstattes med campingvogn. Jeg lever helt fint med at de ikke lengre er gode nok for meg etter 3-4 sesonger, da får jeg heller bytte de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste pigger ikke brukte dekk. Idag får du vel Nokian hakkapellittia 8 i dimensjoner du kan bruke, eller så er det Nokian Hakka LT2 som er mest vanlig i våre dimensjoner.

 

Støen pigger og seiper Bfgoodrich Ta ko 2 og BF Mud, men de er nok milevis unna grepet til Nokian hakka 8 med pigg, og like dyre...

 

Personlig har jeg nettopp bestilt Nokian Hakka 8 til min til min RRp38, de har jeg trua på, men de er i overkant dyre synes jeg. Vet ikke om de egentlig er verdt prisforskjellen... Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har vært glad i Hakka dekka, og kan bekrefte at Nokian bomma litt på Hakka 7 dekket, de er dårligere enn forgjengeren 5, og de igjen er blitt forbikjørt av Hakka 8.

 

Jeg har nå en Ranger, hvor jeg fikk ContiWinterContact på, de er jeg veldig skuffet over, de driver å slipper på fronten på is. Har et par kjenninger med samme bil og Hakka 8, de opplever ikke dette.

Men, Hakka 8 dekket får pepper på sørpa, de drenerer sørpe dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klart få pris på Hakka enda, har fått pris på 245/75-16 Icecontact 4x5 til drøye 6500kr.

Har også fått tilbud på Kumho KC11 med pigg til rundt 7100kr.

Dette hadde jeg på Defenderen, meget, meget gode dekk i grunnen, men selvsagt skulle jeg ideelt ønske de var uten pigg, så jeg kunne få skutt inn varepigger.....

 

Går vel for de Kumhodekkene om jeg ikke finner noen andre, bedre tilbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...