Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med felgene?


Anbefalte innlegg

Vinterfelgene holder på å bli et problem. De er (hersens) alufelger og til tross for

- bytte av ventiler på gamle dekk

- bytte av både dekk - til spillernye - og ventiler

(og advarsel til omleggeren om at "disse lekker")

 

Så ser det ut som at to av dem lekker. Tetter antakelig dårlig mot felgen. Ingen synlige skader, men det er antydning til korrosjon ved ventilen. (Og da sikkert også andre steder jeg ikke ser...)

 

6600 er prisantydning for sandblåsning, pulverlakkering og det som skal til hos Østfold felgteknikk.

 

Er det noen annen utvei? Mr Free er storforlangende for tiden...

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo spray, evt bland en skvett oppvaskmiddel og vann i en hvilken som helst sprayflaske. Sprut på og se hvor det bobler, så vet du ihvertfall hvor problemet ligger.

Eller reklamer til omleggeren, kanskje han/hun fikser det for deg.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Har også snakket litt med Felgteknikk. Og fått tilbud på nye vinterfelger.

 

Vinterfelger av merket Trinity vil komme på 5700 rund baut. Renovasjon av originale vil komme på 6600. (Ja, kan sikkert gjøres billigere, men jeg vet at dette iallfall er et firma som er kjent for å gjøre en god jobb.)

Selv anbefaler de sterkt renovasjon. "Selv om Trinity er et godt merke er det ikke originalfelger - og når vi har fikset dem er de nye."

 

De sier også at siden jeg kan se korrosjon (om enn lite og om enn ikke ved gummien annet enn på det ene dekket) så er det sannsynligvis korrosjon mot gummien på "innsiden" av felgkanten. Det vil da neppe hjelpe med "guffelure" siden korrosjonen skaper luftganger under lakken. Disse får man sjelden helt tette med guffe.

 

Jeg har nå hatt to omlegginger og to runder med nye ventiler på disse felgene, samt et spillernytt dekksett, så jeg tror ikke det er særlig mer å hente med å plage dekksjappa. Spesielt siden det ser ut til å gjelde alle 4, men ett dekk verre enn resten. Tilfeldigvis har det havnet på "høyre fram" også i år.

 

Får vel se om jeg holder ut vinteren med 1-2 runder innom "lufta" i uka sånn at jeg kan ta det mens bilen har sommersko.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss der det er korrosjon og lakker over. Det holder i mange mange år og det stopper videre korrosjon. Gjort på mindre enn halvtimen.

 

Jeg hører deg. Og jeg liker løsningen. Er bare sterkt i tvil på om jeg/vi skal ta på oss å forsøke det, med de kronene det vil koste å få dekkene på/av felg uten å være sikker på at løsningen blir god.

 

Man må liksom velge hvor man skal bruke tid og elbowgrease og gjøre ting selv og hvor man skal bruke profesjonelle. Jeg heller mot at det er greiere at vi fortsetter å bruke tiden på ting som vi vet at vi får til bra og heller bruker kroner på å få fikset dette.

Jeg får gå i tenkeboksen om jeg skal gjøre ett forsøk på det dekket som er verst.

 

(Og den halvtimen din tror jeg kun gjelder hjemme hos deg, ikke hos oss, :) - dekket skal tross alt av bil, til et sted som kan ta det av felg, tilbake hjem, og pusses, tørkes og lakkes før det skal på bil. Mulig det kan stemme om man har omleggingsutstyr hjemme, men vi er ikke i den situasjonen. I så fall hadde jeg visst hvordan de så ut på innsiden....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vinkelsliper, er lat, og bare klina på maling. Det holder veldig godt.

 

Tok felgene til discoen for noen år siden, de var fruktelig korrodert rundt hele felgen der dekket ligger. Lakkerte med polylakk fra biltema, og felgene har siden dette ble gjort ikke lekket noe.

 

Poenget er å lukke såret slik at oksygen ikke slipper til. Qwatrol gjør også jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hører deg. Og jeg liker løsningen. Er bare sterkt i tvil på om jeg/vi skal ta på oss å forsøke det, med de kronene det vil koste å få dekkene på/av felg uten å være sikker på at løsningen blir god.

 

Man må liksom velge hvor man skal bruke tid og elbowgrease og gjøre ting selv og hvor man skal bruke profesjonelle. Jeg heller mot at det er greiere at vi fortsetter å bruke tiden på ting som vi vet at vi får til bra og heller bruker kroner på å få fikset dette.

Jeg får gå i tenkeboksen om jeg skal gjøre ett forsøk på det dekket som er verst.

 

(Og den halvtimen din tror jeg kun gjelder hjemme hos deg, ikke hos oss, :) - dekket skal tross alt av bil, til et sted som kan ta det av felg, tilbake hjem, og pusses, tørkes og lakkes før det skal på bil. Mulig det kan stemme om man har omleggingsutstyr hjemme, men vi er ikke i den situasjonen. I så fall hadde jeg visst hvordan de så ut på innsiden....)

 

Slipp ut lufta, tramp dekket løs fra felgen og gå over innsiden av felgen, ut mot kanten, enten med sandpapir eller noe egnet roterende på en drill. Lakker over med sprayboks, la det tørke og fyll luft igjen. Koster en hundrings og bør bli krute godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som har hatt litt fartstid hos dekkimportør liker ikke dekkfiksideen på nye (som dette) dekk, så jeg får vel høre på det.

 

Kvasi - nå begynner "oppskriften" å bli såpass detaljert og lettfattelig at selv jeg kan se lyst på å prøve. Må bare finne passende tid hvor vi kan klare oss med en bil/eller bil nr to med ett sommerdekk.

 

Hvilken lakk er lur å bruke? Owatrol/polylakk som Lafterolf og Vidar S foreslår er kanskje like greit? Holder det med ett strøk? (Må da bare se an værvarslet at det er meldt bare og varme veier en ukes tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og har man problemer med få på plass lufta, fordi dekket spriker når det er løsnet fra beaden ( ehh - kanten på felgen ? ) går det fint å surre en jekkestropp rundt dekket, omtrent på midten, og stramme forsiktig. Da presses dekket på plass, så det blir mulig få lufta til å holde seg på plass. Startgass eller hårspray funker også, men er litt mer ekstremsportvarianten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lakk er lur å bruke? Owatrol/polylakk som Lafterolf og Vidar S foreslår er kanskje like greit? Holder det med ett strøk? (Må da bare se an værvarslet at det er meldt bare og varme veier en ukes tid.)

 

Ville brukt grunning for aluminium og så en hvilken som helst lakk med blank overflate. Poenget er jo at det skal bli så fin glatt overflate som mulig etterpå.

Funker ikke det ville jeg i tillegg prøvd bead sealer som allerede er nevnt i tråden. Enhver dekksjappe som har eksistert en stund bør ha sånt i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være utfordrende å få pressa dekket tilbake på originale lr felger som som har en innvendig kant. Prøvd å presse av med hilift på dekk kanten, men jekka bare defenderen opp i stedet. Endte med at dekksjappa tok av de gamle dekkene, felgene ble så pusset med biltemas grovrengjører montert på drill og så malt med biltemas tokomponent maling fra båthylla. Dekkfolka mente det ville holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei slayer

 

Land rover original felger er ofte meget bra til disse bilene. Du finner neppe ettermarkeds alu felger som er like godt egnet til din bil. Egentlig er det litt dårlig av dekk verkstedet, at de ikke har klart å løse din problematikk.

Som alle over her er inne på er det kun 2 steder du nå trenger en nokså bra overflate for å få dekkene tette.

1. Det lille området der ventilen er trukket gjennom ( den kan forøvrig monteres med sealing )

2. De 10-15 mm på hver side av felgbanen hvor dekket ligger an.

 

Hvis felgene er bra ellers estetisk. så ville jeg gjort som foreslått over. Få av dekkene kjør over kanten på innsiden med roterende børste, smør på ett strøk eller to med owatrol og bruk ( bead sealer om nødvendig ved montering ).

 

Ved montering kjør dekkene opp mot max luft trykk først slik at dekkene får satt seg i banen( deretter droppes trykket til rett verdi )

 

Normalt burde dekk verkstedet løst dette med å kjøre med roterende børste på innsiden av felgbanen mens felgen roterer i dekk maskinen ( er veldig fort gjort på den måten, og burde være ren rutine ). Og deretter bruke bead sealer under monteringen.

 

Skal du nå kjøpe nye felger. Kjøp original design som er beregnet for akkurat din bil fra en leverandør i UK, ikke noe annet masse produsert fjas med center ringer av plast innvendig.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Update: Vi kjøpte fire identiske felger som de gamle (med sommerdekk på) som nå står på bilen. Satser på å slite ut disse dekkene og deretter flytte over vinterdekkene til de "nye" felgene.

 

De gamle felgene ble sprayet med zalovann da sommerdekkene kom på. Og det var nesten så kattene her kunne jakte såpebobler over gårdsplassen. Her var det STORE lekasjer mellom felgkant og dekk. Siden dette var et problem med både gamle og nye dekk, så mistenker jeg at felgene har vært utsatt for hardhendt omlegging som har skadet lakken. Dette har i sin tur ført til oksidering og gjort felgkanten så ujevn at dekkene ikke lenger kan slutte tett inntil.

 

Blir spennende å se hvordan felgene ser ut når vinterdekkene blir tatt av. Så får vi se om vi gjør en "hobbypuss" på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...